Dzieci z Klubów Młodego Odkrywcy w Centrum Nauki Kopernik. W imprezie udział brały również Kluby z Legionowa

fot. Centrum Nauki Kopernik

fot. Centrum Nauki Kopernik

Od wybuchu wojny w Ukrainie brak integracji między polskimi i ukraińskimi dziećmi jest olbrzymim wyzwaniem. Centrum Nauki Kopernik od 2022 roku wspiera działania sprzyjające tworzeniu się więzi między dziećmi z doświadczeniem uchodźczym a ich polskimi rówieśnikami i wzmacnia kompetencje nauczycieli w budowaniu grup międzykulturowych. W projekt zaangażowane są Kluby Młodych Odkrywców z całej Polski, działające i rozwijające się pod egidą Centrum Nauki Kopernik (program KMO). W wydarzeniu wzięły również udział dwa legionowskie Kluby.

 

 

Centrum Nauki Kopernik w Warszawie zainicjowało ogólnopolski program „Razem dla lepszej przyszłości”, który daje edukatorom niezbędne narzędzia oraz wsparcie, tak by mogli skutecznie integrować wielokulturowe grupy i przekształcać je w społeczności międzykulturowe. Naturalnym miejscem realizowania zajęć w ramach programu są Kluby Młodego Odkrywcy, które z założenia mają włączający charakter i są nastawione na współpracę, wymianę i integrację. Dzięki wyjątkowemu zaangażowaniu osób prowadzących Kluby oparta na swobodzie i ciekawości atmosfera spotkań wzbogacona została o podejście międzykulturowe.

 

 

Ponad 160 dzieci i młodzieży z osiemnastu mazowieckich Klubów, spotkało się w poniedziałek (25 marca) w Centrum Nauki Kopernik, by zaprezentować swoje zainteresowania naukowe i badawcze. W ślad za ciekawością „Odkrywców natury” można było zajrzeć do świńskiego serca, zobaczyć prawdziwe zastawki i aortę. „Eksploratorzy przyrody” porównywali zanieczyszczenie powietrza pyłami w mieście i na wsi. „Mały Inżynier” zachęcał do budowania zdumiewających konstrukcji. „Skarby pobliża” odkrywały tajemnice Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. W Centrum Nauki Kopernik gościły również Kluby Młodego Odkrywcy z Legionowa: „Tropiciele” i „Akademia Przygody”.

Opiekunowie KMO otrzymali wsparcie finansowe oraz zachętę do angażowania dzieci różnych narodowości w działania Klubów i do rozwijania w nich działań integracyjnych. Uzyskali też wsparcie merytoryczne ze strony Dominiki Cieślikowskiej – psycholożki międzykulturowej, certyfikowanej trenerki i superwizorki umiejętności międzykulturowych i antydyskryminacyjnych. Uczestniczyli w szkoleniach, korzystali z konsultacji indywidualnych i grupowych.

– Włączenie do Klubów dzieci z doświadczeniem uchodźczym pomaga wszystkim przełamywać dotychczasowe bariery. Opiekunkom i opiekunom dało międzykulturowe kompetencje, a dzieci i młodzież otworzyło na różnorodność, wymianę i współpracę. Centrum Nauki Kopernik chce zwiększać skalę tego projektu – upowszechniać go w środowisku edukacyjnym, żeby jak najwięcej dorosłych, dzieci i młodzieży mogło z niego korzystać. – informują przedstawiciele Centrum Nauki Kopernik.

Klub Młodego Odkrywcy (KMO)

To otwarta sieć edukacyjna, koordynowana od kilkunastu lat przez Centrum Nauki Kopernik, które wzmacnia jej rozwój przy wsparciu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Jej celem jest umożliwienie dzieciom i młodzieży rozwijania umiejętności takich jak komunikacja, współpraca, krytyczne myślenie czy rozwiązywanie problemów. W Polsce działa niemal 1000 klubów. Międzynarodowa sieć KMO obejmuje Gruzję, Armenię, Ukrainę, Rumunię i Etiopię. Kluby sprzyjają integracji osób o różnych potrzebach, w tym integracji międzykulturowej.

Więcej informacji o Klubie Młodego Odkrywcy (KMO) można znaleźć pod TYM adresem.

Razem dla lepszej przyszłości

Ogólnopolski program „Razem dla lepszej przyszłości”, zainicjowany przez Centrum Nauki Kopernik, ułatwia integrację osób – w szczególności dzieci i młodzieży – z doświadczeniem uchodźczym bądź migracyjnym z ich polskimi rówieśnikami, przez co zwiększa ich szanse edukacyjne, kompetencje i poczucie sprawczości. W programie stosowane są stworzone przez Centrum Nauki Kopernik i sprawdzone formaty różnorodnych aktywności, które realizowane są w ramach sieci SOWA (Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności) oraz w programie KMO (Klub Młodego Odkrywcy).

Program jest odpowiedzią na wyzwania, jakie przynosi kryzys uchodźczy i migracja. W polskich szkołach coraz częściej stykamy się ze zjawiskiem wielokulturowości. Jak wynika z najnowszych raportów CEO, w co czwartej klasie uczy się przynajmniej jedna osoba z doświadczeniem uchodźczym.

Szczegółowe informacje dotyczące programu „Razem dla lepszej przyszłości” można znaleźć pod TYM adresem. Program „Razem dla lepszej przyszłości” realizowany jest w partnerstwie z UN Global Compact Network Poland, w ramach działań programu United Business for Ukraine.

Programami takimi jak Klub Młodego Odkrywcy czy „Razem dla Lepszej Przyszłości” Centrum Nauki Kopernik realizuje strategię tworzenia ekosystemu nowoczesnej edukacji, opartej na różnorodności, inkluzywności, rozwijaniu samodzielności poznawczej i umiejętności współdziałania. W ramach swoich działań aktywnie rozwija sieć społeczności uczących się, włącza i integruje różnorodne grupy, zachęca do rozwijania sprawczości, samodzielności i uczenia się od siebie nawzajem. Korzystają na tym uczniowie, nauczyciele, edukatorzy, organizacje pozarządowe, ośrodki doskonalenia nauczycieli, instytucje kultury oraz samorządy.

Źródło: Centrum Nauki Kopernik