Jabłonna. Akcja usuwania azbestu w 2024 roku. Jak uzyskać pomoc Urzędu Gminy przy usunięciu tego materiału z posesji?

Azbest

Usuwanie azbestu (fot. stock.adobe.com)

Azbest to materiał, który był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Po latach okazało się jednak, że materiał ten jest bardzo szkodliwy dla zdrowia ludzkiego. Usuwanie go regulują odpowiednie przepisy prawa. Na terenie gminy Jabłonna kolejny już rok prowadzone będą prace z bezpiecznym usuwaniem azbestu z posesji mieszkańców. Gdzie należy się zgłosić, aby uzyskać pomoc Urzędu Gminy w usunięciu tego niebezpiecznego materiału?

 

 

W 2024 roku Wójt Gminy Jabłonna będzie kontynuował realizację „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Jabłonna na lata 2017-2032”.

 

 

Jak informują jabłonowscy urzędnicy celem programu jest pomoc właścicielom nieruchomości położonych na terenie Gminy Jabłonna w usuwaniu wyrobów zawierających azbest (m.in. płyt azbestowo cementowych płaskich lub falistych) z nieruchomości – metodami dopuszczonymi do stosowania na terytorium Polski. Pomoc będzie uzależniona od pozyskania przez Gminę Jabłonna w 2024 r. dotacji na ten cel z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie.

Wydatki związane z zakupem i montażem nowego pokrycia dachowego leżą po stronie Wnioskodawcy. W ramach zadania nie będzie realizowana naprawa, odbudowa czy modernizacja obiektów, z których zostaną usunięte wyroby zawierające azbest.

Wnioski właścicieli nieruchomości (użytkowników wieczystych lub zarządców nieruchomości), zainteresowanych uzyskaniem dofinansowania, na usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie Gminy Jabłonna Urząd Gminy będzie przyjmować do odwołania w zależności od terminu naboru wniosków ogłoszonego przez WFOŚiGW w Warszawie.

Wnioski o 100% dofinasowanie w formie bezgotówkowej mogą składać:

a) osoby fizyczne, nie będące przedsiębiorcami,
b) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, ale zarejestrowaną i prowadzoną pod innym adresem niż adres nieruchomości objętej dofinansowaniem,
c) wspólnoty mieszkaniowe,
d) jednostki sektora finansów publicznych, będące gminną osobą prawną.

Wnioski o częściowe dofinasowanie (40%) w formie bezgotówkowej przy udziale wkładu własnego (60%) mogą składać:

a) osoby prawne,
b) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą zarejestrowaną i prowadzoną pod adresem nieruchomości, która miałaby być objęta wsparciem.

Powyższe podmioty otrzymają jedynie częściowe dofinansowanie pochodzące ze środków WFOŚiGW w Warszawie (40%) przy udziale wkładu własnego tj. kosztu pozostałego do sfinansowania ponad dotację uzyskaną przez Gminę Jabłonna z WFOŚiGW w Warszawie.

Więcej informacje dotyczących programu oraz odpowiednie wzory wniosków można znaleźć na stronie internetowej Urzędu Gminy Jabłonna pod TYM adresem.

Szczegółowych informacji dotyczących usuwania azbestu z terenu gminy Jabłonna udziela również pracownik Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami Urzędu Gminy Jabłonna – Agnieszka Otowska, tel. (22) 76-77-340; e-mail: a.otowska@jablonna.pl

W ramach powyższego zadania w 2023 roku wyspecjalizowana firma usunęła z terenu gminy i unieszkodliwiła blisko 50 ton azbestu (więcej pisaliśmy TUTAJ).

Czym jest azbest i dlaczego jest niebezpieczny dla zdrowia?

Azbest był przez wiele lat używany w polskim budownictwie. Dopiero w połowie lat osiemdziesiątych badania potwierdziły jak szkodliwy wpływ może mieć na ludzkie zdrowie. Włókna azbestu dostają się do ludzkiego organizmu wraz z powietrzem, a ich wdychanie może doprowadzić do pylicy azbestowej, międzybłoniaka opłucnej czy raka płuc. Od 1998 roku obowiązuje zakaz produkcji płyt azbestowo-cementowych w budownictwie.

To, w jaki sposób elementy z azbestem powinny być usuwane, składowane i transportowane, określa dokładnie Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 2 kwietnia 2004 roku. Usuwanie takich materiałów poprzedzone jest szeregiem wytycznych, które powinien zrealizować podmiot, który będzie takie prace nadzorował. Usuwaniem elementów z azbestem mogą zajmować się tylko specjalistyczne firmy wyposażone w odpowiedni sprzęt i zatrudniające przeszkolonych pod tym kątem pracowników. Właściciel lub najemca terenu, na którym będzie przeprowadzane usuwanie takich materiałów budowlanych, ma obowiązek zgłoszenia tego faktu terenowemu organowi nadzoru budowlanego.