Jabłonna. Propozycje Beton-Stalu. Ile będą kosztowały parkingi i garaże przy Leśnej

betonstal

Spotkanie w sprawie parkingów 14 grudnia bieżącego roku w Domu Ogrodnika, fot. GP/AM

 

Choć mieszkańcy spodziewali się, że spotkanie z przedstawicielem Beton-Stal Ostrołęka Development Sp. z o. o. okaże się mało konkretne, przedstawiono im wiele szczegółów dotyczących  budowy garaży i miejsc parkingowych. Przede wszystkim okazało się, że firma ta zgadza się je wybudować, choć nie na preferencyjnych warunkach, ale po zwyczajnej cenie rynkowej.

Gmina podczas poprzedniego spotkania z mieszkańcami, które miało miejsce 8 czerwca, pozbawiła mieszkańców złudzeń, co do możliwości zakupu przez nią działki pod parking. – Nie możemy zakupić tego gruntu i sprzedać go państwu jako parking, bo nie jest to cel publiczny – wyjaśniał wówczas mecenas Sławomir Markowski. Przedstawiciele gminy obiecali, że będą wspierać mieszkańców w rozmowach z właścicielem w celu zakupu nieruchomości od Betonstalu. Dyskusje między wspomnianą firmą a urzędem doprowadziły jednak do uproszczenia tej sytuacji. Na spotkaniu 14 grudnia Betonstal poinformował, że jest skłonny wybudować garaże i miejsca parkingowe na swoim terenie i sprzedać je po ustalonej cenie, pod warunkiem że zgłosi się odpowiednia liczba chętnych.

Obecni

Na spotkaniu w Domu Ogrodnika Beton-Stal reprezentował prezes Ryszard Radecki, gminę natomiast: wójt Jarosław Chodorski, sekretarz Joanna Gwadera oraz kierownik wydziału geodezji i gospodarki nieruchomościami Sebastian Bała. W zebraniu uczestniczyło ok. 30 mieszkańców. Wśród nich był obecny radny z tego terenu Artur Szymkowski i Magdalena Borowik, która aktywnie bierze udział we wszystkich działaniach w kierunku powstania parkingu na ul. Leśnej w Jabłonnie.

Szczegóły

Beton-Stal na posiadanych przez siebie działkach przy ul. Leśnej chce wybudować 60 miejsc postojowych o wymiarach 2,6 x 5,3 m i 35 garaży murowanych o wymiarach wewnętrznych 2,8 x  5,6 m. Teren ma zostać ogrodzony panelami ocynkowanymi na słupkach ocynkowanych. Mają tam być zainstalowane dwie bramy wjazdowo-wyjazdowe (również ocynkowane) przesuwne, dostosowane do montażu automatu bramowego. W zewnętrznych obszarach placu wybudowane zostaną garaże, a wewnątrz, w dwóch rzędach znajdować się będą miejsca postojowe. Szlaki komunikacyjne wewnątrz placu zostaną utwardzone kostką drogową (gr. 8 cm), a miejsca postojowe będą wyłożone betonowymi kratami ażurowymi zasypanymi do ½ wysokości tłuczniem. Garaże natomiast zostaną wymurowane z pustaków betonowych. Zastosowany będzie na nich dach jednospadowy, oparty na konstrukcji drewnianej. Pokryty zostanie blachą trapezową. Posadzka w garażu będzie wykonana z kostki drogowej. Zostaną zastosowane tam bramy garażowe uchylne.

Cena

Koszt jednego miejsca parkingowego zakupionego od Beton-Stalu wyniesie 13,5 tys. zł. brutto, natomiast garażu  33,5 tys. zł. brutto. Na cenę ma wpływ podatek VAT. Jest on wyższy w przypadku, gdy miejsce postojowe lub garaż buduje się oddzielnie i wtedy wynosi aż 23%. Kiedy miejsce postojowe lub garaż kupuje się razem z mieszkaniem stawka VAT to tylko 8%. Do kosztów zakupu miejsca parkingowego czy garażu dochodzą koszty aktu notarialnego wynoszące ok. 1,1 tys. zł dla miejsca postojowego i 1,6 tys. zł. dla garażu.  Kiedy już firma Beton-Stal otrzyma pozwolenie na budowę będzie możliwe zawieranie umów cywilno-prawnych. Ryszard Radecki szacuje, że nastąpi to już pod koniec lutego. Zanim rozpocznie się budowa, planuje się pobieranie zadatku w wysokości 15% wartości inwestycji. Resztę trzeba będzie zapłacić po wybudowaniu i przekazaniu do użytkowania.  Inwestor da możliwość dokonania płatności w ratach (poza zadatkiem). Po uzyskaniu pozwolenia na budowę, budowa ma trwać ok. 3 – 4 miesięcy.

Problemy do pokonania?

Niektórzy zebrani twierdzili, że z wydaniem pozwolenia na budowę parkingu może być problem. A to za sprawą drogi, którą mieliby dojeżdżać właściciele garaży i miejsc postojowych na parking. Istnieje zapis dotyczący zakazu prowadzenia usług parkingowych przy tej drodze. Zdaniem Radeckiego tego zapisu nie było od początku i pojawił się on po to, aby „przemycić” pewne korzystne dla niektórych podmiotów zapisy. Zdaniem gminy nie powinno być z tą kwestią większych problemów, ponieważ parking ten nie będzie służył prowadzeniu usług parkingowych, a będzie prywatną własnością mieszkańców. Innym problemem są prawa służebności niektórych mieszkańców, do postoju na drodze wewnętrznej, która jest przez parkujące na niej samochody niedrożna i stwarza niebezpieczeństwo. – Nie zdarzyło mi się do tej pory w moim doświadczeniu zawodowym zetknąć z przypadkiem, że deweloper sprzedaje służebność w drodze, jednocześnie z możliwością postoju. Sama forma zabezpieczenia jej w formie aktu notarialnego kłóci się z właściwym korzystaniem z tej drogi – mówiła na spotkaniu sekretarz Joanna Gwadera. Zagwarantowała jednocześnie podjęcie działań jako organ na drodze sądowej, aby dochodzić bezzasadności „kuriozalnego zapisu”.

Zdaniem mieszkańców

Magdalena Borowik po spotkaniu z przedstawicielami gminy i Betonstalem przyznała, że w porównaniu z poprzednim spotkaniem, to było przygotowane bardzo dobrze. Powiedziała jednocześnie, że jest rozczarowana ceną, ponieważ spodziewała się, że będzie ona niższa. Zadowolony ze spotkania jest radny z tego terenu – Artur Szymkowski. – Jestem zadowolony, że wreszcie zostały poczynione jakieś kroki. Coś wreszcie zaczęło się dziać, ale na efekty trzeba jeszcze poczekać – mówił. Były jednak, jak to zwykle bywa również głosy negatywne. – Nie chciałabym kupować kota w worku, a to spotkanie moim zdaniem nie przyniosło konkretów – podsumowała spotkanie jedna z mieszkanek.