Wspólny bilet i tramwaj do gminy Jabłonna? Komisja Rozwoju pozytywnie o “Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+”

Miejska komunikacja tramwajowa w Warszawie

Tramwaj (fot. stock. adobe,com)

W połowie listopada br. warszawska Rada Miasta przegłosowała przyjęcie “Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+” (tzw. SUMP). To pierwszy od lat nowy dokument w zakresie mobilności w stolicy i jej okolicach. W przygotowanym dokumencie znalazły się również zapisy dotyczące rozwoju publicznego transportu zbiorowego na terenie powiatu legionowskiego w tym gminy Jabłonna. Znajdują się tam propozycje dotyczące wspólnego biletu, który miałby objąć m.in. gminę Jabłonna jak również możliwości rozbudowy warszawskiej sieci tramwajowej o gminy graniczące z Warszawą.

 

 

Przyjmowane obecnie w różnych miastach plany zrównoważonej mobilności miejskiej mają na celu pomóc w zarządzaniu oraz rozwoju transportu i mobilności. Dokument dla warszawskiej aglomeracji został wykonany przez Trako Projekty Transportowe na zlecenie Biura Architektury i Planowania Przestrzennego. Opracowanie dla aglomeracji warszawskiej obejmuje: Warszawę, powiat grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, wołomiński.

 

 

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (ang. SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan) to bardzo ważny dokument. Ma na celu pomóc w planowaniu transportu i mobilności. Niezwykle istotny w tworzeniu SUMP jest udział społeczny. W 2021 roku w ramach projektu pilotażowego poświęconego przygotowaniu i wdrożeniu planu odbyło się dziewięć spotkań i warsztatów z jednostkami samorządu terytorialnego. Na początku 2022 roku ankieterzy odwiedzili blisko osiem tysięcy gospodarstw domowych na terenie całej metropolii warszawskiej. Pytali mieszkańców m.in. o ich aktualne problemy związane z przemieszczaniem się po najbliższej okolicy oraz podróżami do innych miejscowości.

W 2022 i 2023 roku przeprowadzone zostały trzy etapy konsultacji społecznych, które były kluczowe dla stworzenia dokumentu pt. „Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+”

Udział mieszkańców Warszawy i okolicznych powiatów w konsultacjach pozwolił określić, z jakimi problemami komunikacyjnymi mierzą się na co dzień mieszkańcy i poznać ich opinię na temat sposobów usprawnienia codziennych podróży.

W dokumencie zaproponowano osiem celów: spójna polityka zrównoważonej mobilności, planowanie przestrzenne zorientowane na transport zbiorowy i mobilność aktywną, spójny i dostępny dla wszystkich transport metropolitalny, optymalizacja ruchu samochodowego, mobilność aktywna podstawowym sposobem realizacji podróży niedalekich, przyjazna środowisku logistyka towarów, digitalizacja jako wsparcie transportu, akceptacja społeczna zrównoważonej mobilności.

Wśród działań znalazły się m.in. analiza zasadności budowy parkingów przesiadkowych poza obszarem centralnym, wytyczania buspasów i korytarzy wysokowydajnego transportu, integracja taryfowo-biletowa, opracowanie standardu obsługi komunikacyjnej (minimalna liczba kursów), zapewnienie mieszkańcom możliwości dojazdu co najmniej do siedziby gminy oraz węzłów przesiadkowych, tworzenie połączeń przyspieszonych i ekspresowych, tworzenie węzłów i punktów przesiadkowych, analiza i realizacja tras tramwajowych i metra w obszarze centralnym, a także na terenie gmin graniczących z Warszawą, zakup taboru niskoemisyjnego (w tym elektrycznego, wodorowego i napędzanego gazem), kompleksowa realizacja tras rowerowych.

Ekologia, wygoda i bezpieczeństwo

SUMP dla metropolii warszawskiej ma służyć poprawie mobilności mieszkańców. Pozwoli lepiej:

  • wykorzystać istniejącą infrastrukturę w miastach, gminach i powiatach metropolii,
  • planować rozbudowę systemu transportowego oraz utrzymywać jego wysoką jakość,
  • koordynować inwestycje.

SUMP ma przyczynić się do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko, takiego jak: zanieczyszczenie powietrza, hałas czy emisja gazów cieplarnianych. Warunkiem tych zmian jest zwiększenie roli środków transportu przyjaznych środowisku, do których należą:

  • transport publiczny,
  • rowery,
  • komunikacja piesza,
  • transport elektryczny.

Wspólny Bilet i Tramwaj z Warszawy na terenie gminy Jabłonna?

„Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+” zakłada m.in. wdrożenie wspólnego biletu w ramach integracji taryfowo-biletowej na wszystkie linie o charakterze użyteczności publicznej każdego z Organizatorów publicznego transportu zbiorowego w Metropolii Warszawskiej. Dla gminy Jabłonna oznaczałoby to wprowadzenie wspólnego biletu ZTM Warszawa obejmującego stacje kolejowe Chotomów i Janówek.

Dokument zakłada również analizę możliwości i zasadności rozbudowy obecnej sieci tramwajowej oraz budowę nowych tras tramwajowych także w gminach graniczących z Warszawą.

– Podczas wczorajszego posiedzenia komisji rozwoju pozytywnie zaopiniowaliśmy: Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+. – poinformował w we wtorek (12 grudnia) w mediach społecznościowych Witold Urbański (przewodniczący Komisji Rozwoju Rady Gminy Jabłonna).

Przyjęcie przez Gminę planu zrównoważonej mobilności miejskiej jest furtką do ubiegania się o środki unijne na zadania z zakresu mobilności miejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.

Z pozyskanego dofinansowania będzie można zrealizować m.in. takie projekty jak:

  • infrastruktura rowerowa i piesza,
  • ekologiczny i konkurencyjny transport publiczny,
  • budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego.

– Należy jednak pamiętać, że SUMP nie stanowi planu inwestycyjnego, a jedynie wstępne koncepcje. Rozwiązania docelowe są dopiero rozważane i analizowane – jak przebieg Autostradowej Obwodnicy Warszawy czy nowych linii kolejowych w ramach studium rozbudowy warszawskiego węzła kolejowego. – informuje Witold Urbański.

Cały, liczący sobie 140 stron dokument pt. „Plan zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+ (SUMP)” dostępny jest na stronie internetowej Stowarzyszenia Metropolia Warszawska.

fot. UM Warszawa

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 7

  1. Większość obecnych mieszkańców powiatu nie dożyje tych cudnych inwestycji, a ci co dożyją, to już dawno tu nie będą mieszkać. Do tramwaju do Wilanowa 20 lat się zbierali. Ogryzki metra dłubane od lat 30-tu i nawet szkieletowej sieci nie ma. Budowa nowych linii kolejowych – zero. Może i narzekam, ale takie są realia, a papier wszystko przyjmie.

    • dokładnie. o moście ‚królewskim’ czy tam ‚trasie mostowej’ wspominała moja mama 30 lat temu. podobnie jak o zbieraniu ‚cegiełek’ na prawdziwy szpital w Legionowie w latach ’80. potem słyszałem o tramwajach z Żerania na Białołękę (gdzie zrobiono mosty pod tramwaj w latach 2000 ale nic dalej). teraz may w Winnicy tramwaje ale hmmm lichy dojazd z Legionowa bo linie L tam sie nie zapuszczają… tylko wepchali L-ki do pseudo centrum z PKP. Obwodnica Legionowa przez miasto ze światłami, brak obwodnicy od Modlińskiej ze strony Skierd w kierunku Warszawy, jakieś pseudo tunele pod torami… mozna tak bez końca.

  2. Bo planowanie po „nowoczesnemu” wygląda tak:

    1) puśćmy ma żywioł deweloperów, niech zabudują wszystko na gęsto
    2) Jezusicku, nie ma miejsca na drogi, nie ma miejsca w przedszkolach, w pociągach tłumy, jak to się stało?!

    Urzędnicy to umysłowe ameby i takie są efekty ich działań. Miliony rozwalane na bzdury, postępowania wlekące się w nieskończoność, „nie da się” jako standardowe rozwiązanie problemów.
    Przypomnijmy, że za pisu liczba ameb urzędowych zwiększyła się prawie 10x, a efektywność spadła x100.

  3. Idiotyzmem jest, że linie 723 i 731 na terenie Warszawy mają identyczną trasę – do pętli Zerań FSO. Wystarczyłoby skierować np. linię 731 do pętli WINNICA i tak skomunikować ją z tramwajem.

    • Oba powinny mieć identyczną trasę, ale w granicach Warszawy być przyspieszone (jak 723 kiedyś) i kończyć przy metrze Młociny, a nie zadupiewie Winnica. I pamiętajmy, że w Winnicy miała być w oryginalnych planach końcowa stacja metra, a nie badziewny tramwaj donikąd. Warszawa zrobiła totalną prowizorkę i protezę i niech plebs się cieszy, że godzinę do Centrum jedzie.

    • Lada dzień Twoje życzenie się spełni. Będzie tylko jedna modyfikacja. Na pętli Winnica zakończą kursy obie linie z Legionowa, 723 i 731.

  4. Oba powinny mieć identyczną trasę, ale w granicach Warszawy być przyspieszone (jak 723 kiedyś) i kończyć przy metrze Młociny, a nie zadupiewie Winnica. I pamiętajmy, że w Winnicy miała być w oryginalnych planach końcowa stacja metra, a nie badziewny tramwaj donikąd. Warszawa zrobiła totalną prowizorkę i protezę i niech plebs się cieszy, że godzinę do Centrum jedzie.

Dodaj komentarz