Na przejściu nie pogadasz przez telefon. Jazda na zderzak zakazana. Pierwszeństwo pieszych w obrębie zebry i obniżenie prędkości w nocy

pieszy-przejście-dla-dla-pieszych

Od kilku miesięcy było głośno o planowanych zmianach w przepisach ruchu drogowego. Najważniejsze z nich dotyczą pierwszeństwa pieszych na pasach, zakazu używania przez pieszych telefonów komórkowych na przejściach dla pieszych, czy jazdy „na zderzak”. W czwartek (21 stycznia) posłowie przegłosowali nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zmiany miałyby wejść w życie od 1 czerwca.

 

 

Za przyjęciem zmian w przepisach ruchu drogowego w czwartek (21 stycznia) opowiedziało się 423 posłów, 22 było przeciwnych, a czterech wstrzymało się od głosu. Dodatkowo posłowie przyjęli poprawkę złożoną przez klub Prawa i Sprawiedliwości (PiS), która zakłada, że vacatio legis (okres czasu między publikacją aktu prawnego a jego wejściem w życie) projektu nowelizacji Prawa o ruchu drogowym zostanie wydłużone do 1 czerwca. Przesunięcie wejścia w życie nowelizacji prawa o ruchu drogowym na 1 czerwca strona rządowa tłumaczy potrzebą przeprowadzenia kampanii informacyjno-edukacyjnej.

 

 

Jakie zmiany wejdą w życie 1 czerwca 2021 roku?

Zmiany, które zostały przegłosowane przez posłów dotyczą trzech obszarów:

  • Pierwszeństwo dla pieszych – Kierowcy będą zobowiązani ustąpić pierwszeństwa nie tylko tak jak dotychczas pieszemu znajdującemu się na pasach, ale również takiemu, który się do niego zbliża. Na pieszym będzie jednak nadal spoczywał obowiązek zachowania szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Dodatkowo obowiązek ten zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Pieszy będzie miał pierwszeństwo przed każdym pojazdem z wyjątkiem tramwaju.

Dodatkowo w nowelizacji prawa o ruchu drogowym znalazł się zapis zakazujący osobie pieszej korzystać z telefonu komórkowego lub innych urządzeń zaburzających prawidłową percepcję, szczególnie wzrokową podczas wchodzenia i przechodzenia przez jezdnię lub torowisko.

  • Jazda „na zderzak” – Nowelizacja zakłada, że na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosiła połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m. Wyjątkiem ma być manewr wyprzedzania.
  • Zrównanie prędkości w obszarze zabudowanym do 50 km/h – zmiany w przepisach dotyczą również ujednolicenia dopuszczalnej prędkości jazdy w obszarze zabudowanym do 50 km/h bez względu na porę doby. Obecnie w godz. 23 – 5 dopuszczalna prędkość maksymalna to 60 km/h. Według danych przedstawionych przez stronę rządową wynika, że różnica prędkości między 50 i 60 km/h ma istotne znaczenie dla długości drogi hamowania pojazdu oraz potencjalnych skutków zdarzeń drogowych.