Bloki bez garaży podziemnych i miejsc parkingowych? Takie zmiany przewiduje nowelizacja przepisów budowlanych

gondola13

Bloki w Legionowie, fot. GP/ms (archiwum)

We wrześniu 2022r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie, w którym nie ma mowy o zapewnianiu obowiązkowych miejsc postojowych dla pojazdów w nowo budowanych budynkachdonosi portal internetowy Business Insider. Czy zatem w Polsce będzie można budować nowe bloki bez garaży podziemnych i miejsc parkingowych?

Od września 2022r.

Portal internetowy Business Insider ustalił, że z rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ma zniknąć przepis obligujący deweloperów do zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc postojowych we wznoszonych budynkach. I tak zapisu mówiącego, że „zagospodarowując działkę budowlaną, należy urządzić, stosownie do jej przeznaczenia i sposobu zabudowy, stanowiska postojowe dla samochodów użytkowników stałych i przebywających okresowo, w tym również stanowiska postojowe dla samochodów, z których korzystają osoby niepełnosprawne. Liczbę stanowisk postojowych i sposób urządzenia parkingów należy dostosować do wymagań ustalonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, z uwzględnieniem potrzebnej liczby stanowisk, z których korzystają osoby niepełnosprawne” począwszy od września 2022r. we wskazanym rozporządzeniu ma nie być.

 

Opinie ekspertów

W opinii ekspertów komentujących dla portalu internetowego Business Insider te zmiany w prawie budowlanym, wykreślenie powyższego zapisu z rozporządzenia jest jednoznaczne z porzuceniem obowiązku zapewnienia odpowiedniej liczby miejsc postojowych dla pojazdów w nowo budowanych budynkach. To zarazem sygnał dla samorządów i ich urzędników do rezygnacji z ujętych w zazwyczaj miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego (mpzp) i warunkach zabudowy parametrów określających liczbę miejsc postojowych dla budynków. – Byłoby to zgodne z trendem, który przyszedł do nas z zachodu Europy. Tam w wielu miastach ograniczany jest ruch samochodów prywatnych. Oczywiście głównym celem jest poprawa jakości powietrza, które jest zatruwane przez pojazdy spalinowe – wypowiadają się fachowcy na łamach portalu.