Efekty wyższych mandatów. Polacy zdjęli nogę z gazu. Liczba przekroczeń prędkości radykalnie spadła

drogówka policja

W czwartek (27 stycznia) w Sejmie wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik przekazał, że wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów wpłynęło znacząco na zmniejszenie rażących przekroczeń prędkości przez kierowców.

 

 

W czwartek posłowie zadawali pytania wiceministrowi spraw wewnętrznych i administracji Maciejowi Wąsikowi między innymi o skuteczność wprowadzonego od 1 stycznia nowego taryfikatora mandatów karnych jak również czy przyczynił się on do zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach.

 

 

Przypomnijmy, że od 1 stycznia obowiązuje nowy taryfikator mandatów. Podwyższono w nim maksymalną wysokość grzywny, którą może nałożyć sąd – z 5 do 30 tys. zł, oraz zwiększyły wysokość mandatów, jakie nałożyć może policjant – z 500 zł do 5 tys. zł, a przy zbiegu wykroczeń do 6 tys. zł.

Jeśli chodzi o mandaty za przekroczenie prędkości do 30 km/h to zostaje 50 złotych za przekroczenie do 10 km/h, ale potem, co jest nowością, wysokość mandatu rośnie co 5 km/h. I tak:

  • 11-15 km/h – 100 złotych
  • 16-20 km/h – 200 złotych
  • 21-25 km/h – 300 złotych
  • 26-30 km/h – 400 złotych
  • 31-40 km/h – 800 złotych

Dalej przekroczenie prędkości o ponad 40 km/h to 1000 złotych; o ponad 50 km/h – to już 1500 złotych mandatu; o ponad 60 km/h – 2000 złotych. Widełki mandatowe kończą się na przekroczeniu prędkości o ponad 70 km/h – 2500 złotych, ale warto pamiętać, że wtedy policjant może skierować wniosek do sądu, a tam kara może wynieść nawet 30 tysięcy złotych.

Oprócz podwyższenia od 1 stycznia 2022 roku mandatów za przekroczenie prędkości wzrosły również kary pieniężne za prowadzenie pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem innego podobnie działającego środka. Kara taka wyniesie minimum 2,5 tys. zł. Podobną karą pieniężną może zostać ukarana również osoba za kierowanie na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub w strefie ruchu pojazdem innym niż mechaniczny w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem innego podobnie działającego środka. Dotyczy to między innymi pijanych osób kierujących rowerami.

Polepszenie sytuacji na polskich drogach po wejściu w życie nowego taryfikatora

Wiceminister MSWiA poinformował posłów, że ostatnie dane policyjne ze stycznia pokazują skuteczność wprowadzonych zmian. Jak zaznaczył, już zeszły rok przyniósł obniżenie liczby wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym o prawie 10 procent. – Opierając się na danych wstępnych do 24 stycznia 2022 roku, można zaobserwować spadek ujawnianych przez policjantów ruchu drogowego naruszeń w ruchu drogowym przy jednoczesnym zwiększeniu liczby czynności kontrolnych – powiedział Wąsik. – Mamy większą liczbę kontroli, a mniej zdarzeń – dodał.

Maciej Wąsik przekonywał również, że w stosunku do porównywalnego okresu w ubiegłym roku zanotowano o 55 proc. mniej przypadków rażącego przekroczenia prędkości, czyli o 50 km/h na obszarze zabudowanym.

Natomiast o 29,5 proc. zmniejszyła się liczba wykroczeń popełnionych przez kierujących wobec pieszych, o 27 proc. mniej było przypadków nieprawidłowego wyprzedzania i o 15 proc. mniej wykroczeń polegających na nieustąpieniu pierwszeństwa. Na drogach było ponadto o 10 proc. mniej kolizji i o 5 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków.