“Jazda na suwak” – uprzejmość ze strony innych kierowców, czy może jednak obowiązek wynikający z przepisów ruchu drogowego?

Jazda na suwak

Chociaż jazda na suwak została unormowana w polskich przepisach w grudniu 2019 roku to nadal część kierowców ma co do tych rozwiązań spore wątpliwości i nie stosują się do tej zasady podczas występowania utrudnień w ruchu drogowym. Oczywiście obowiązują wyjątki od stosowania jazdy na suwak. Przypominamy, czym jest jazda na suwak oraz jaki mandat grozi za nieprzestrzeganie przepisów w tym zakresie. 

 

 

Przepisy, które weszły w życie 6 grudnia 2019 roku wprowadzają jednoznaczne zasady zachowania kierowców w sytuacji, gdy na drodze występuje zwężenie ograniczające liczbę dostępnych pasów. Wtedy należy stosować się do jazdy na suwak.

 

 

Jazda na suwak to zasada, kiedy jeden z pasów się kończy, a kierowcy przebywający na nim muszą się włączyć na pas, który jest kontynuowany. Choć wydaje się, że zasada ta jest prosta do zapamiętania, zdarzają się błędy podczas jej stosowania, dlatego przypominamy, jak należy zrobić to prawidłowo.

Jazdę na suwak należy stosować w przypadku kończącego się jednego lub więcej pasów ruchu i tylko w sytuacji dużego natężenia ruchu oraz zatorów drogowych (korki). W tym celu:

  • wykorzystaj całą długość pasa, który się kończy i jedź nim do końca,
  • utrzymuj prędkość zbliżoną do pojazdu poruszającego się pasem obok,
  • bezwzględnie wcześniej zasygnalizuj kierunkowskazem innym, że chcesz zmienić pas ruchu,
  • jadąc pasem, który ma kontynuację, masz obowiązek wpuścić samochód jadący obok na kończącym się pasie ruchu.

Możliwa jest sytuacja z trzema pasami ruchu, kiedy jadący środkowym pasem ruchu musi wpuścić auta z dwóch skrajnych pasów (prawego i lewego). Wówczas przepuszcza po jednym samochodzie najpierw z prawego pasa, następnie z lewego pasa ruchu.

Najczęstsze błędy w stosowaniu jazdy na suwak

Podstawowym błędem niektórych kierowców jest blokowanie pasa ruchu tak, aby inni kierowcy nie mogli przejechać do końca pasa, na którym nie możliwości kontynuacji ruchu. Takie zachowania powodują utrudnienia i stwarzają zagrożenie. Są też karalne zgodnie z Prawem o ruchu drogowym.

Kierowcy, którzy jadą kończącym się pasem ruchu, nie mogą wpychać się za jednym przepuszczanym samochodem i wymuszać pierwszeństwa. Zgodnie z przepisami kierowca jadący pasem, który ma kontynuację, ma obowiązek wpuścić jedno auto.

Ważne, aby nie próbować zjeżdżać z kończącego się pasa ruchu wcześniej. Należy dojechać do jego końca i dopiero wtedy zmieniać pas ruchu.

– Warunkiem zastosowania „JAZDY NA SUWAK” jest ZNACZNE ZMNIEJSZENIE PRĘDKOŚCI, czyli ZATOR, spowodowany na przykład dużym natężeniem ruchu i kiedy jeden z pasów ruchu kończy się lub też występuje na nim przeszkoda. Kierujący, który porusza się sąsiednim pasem ruchu ma obowiązek „wpuścić” kierującego jadącego po pasie ruchu, który zanika lub występuje na nim przeszkoda BEZPOŚREDNIO PRZED JEJ WYSTĄPIENIEM. Zgodnie z art. 22 ust. 4b, jeżeli na jezdni występuje więcej niż dwa pasy ruchu, na których występują przeszkody lub które zanikają, kierujący pojazdem z zachowaniem powyższych warunków, ma obowiązek umożliwić kontynuację jazdy najpierw pojazdowi z prawej strony, a następnie temu z lewej. – informuje Komenda Stołeczna Policji.

– W miejscach, gdzie np. pas ruchu zanika, nie musimy już liczyć na uprzejmość innych kierowców, gdyż „jazda na suwak”, to nie tylko ZALECANA zasada jazdy, a OBOWIĄZEK wynikający z przepisów! – dodaje KSP.

Nieprzestrzeganie przepisów związanych z jazdą na suwak grozi mandatem w wysokości do 500 zł. Mogą otrzymać go kierowcy, którzy nie ustępują pierwszeństwa kierowcom znajdującym się na zanikającym pasie ruchu (w warunkach znacznego zmniejszenia prędkości).

Od jazdy na suwak występują jednak pewne wyjątki:

  • Jazda na suwak obowiązuje tylko w korku – jazda na suwak zaczyna obowiązywać w momencie pojawienia się zatoru na drodze.
  • Pierwszeństwo na końcu zanikającego pasa ruchu – kierowca poruszający się zanikającym pasem musi dojechać do jego końca i kierunkowskazem zasygnalizować chęć zmiany pasa.
  • Tylko na drogach o zakorkowanych sąsiednich pasach – jazda na suwak nie obowiązuje, jeżeli korek jest tylko na jednym pasie, podczas kiedy na sąsiednich ruch w tym samym kierunku jazdy odbywa się płynnie. Chcąc zjechać wówczas na pas obok, należy zasygnalizować ten manewr kierunkowskazem i ustąpić pierwszeństwa pojazdom, które znajdują się na tym pasie.
  • Tylko na pasie zanikającym – zasada jazdy na suwak obowiązuje wyłącznie na drogach z zanikającym pasem ruchu (np. nie dotyczy pasa do skrętu).
  • Nie obowiązuje na pasie zanikającym rozbiegowym – wyjątkiem podczas jazdy na suwak jest m.in. pas rozbiegowy. Ten również jest pasem zanikającym, jednak kierowca włączający się do ruchu nie ma pierwszeństwa i musi ustąpić go pojazdom na pasie, na który chce wjechać. Jest to szczególnie ważne, kiedy takie pasy znajdują się na drogach szybkiego ruchu takich jak drogi ekspresowe czy autostrady.