Nowe rozporządzenie dotyczące zachowania kierowców podczas kontroli drogowej. O czym należy pamiętać?

Policyjna kontrola drogowa fot. KMP w Gliwicach

Policyjna kontrola drogowa fot. KMP w Gliwicach (zdjęcie podglądowe)

Kilka dni temu weszło w życie nowe rozporządzenie szefa Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji Mariusza Kamińskiego dotyczące zachowania kierowcy podczas przeprowadzanej kontroli drogowej przez policję oraz inne upoważnione do tego służby.

 

 

W środę (9 lutego) weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 stycznia 2022 roku dotycząca kontroli drogowej, która ma na celu doprecyzowanie zachowania podczas kontroli drogowej osoby kierującej pojazdem silnikowym jak również motorowerem, a nie jak do tej pory kierującej tylko pojazdem silnikowym.

 

 

Osoba kierująca musi podporządkować się ogólnym zasadom, aby nie sprowadzać zagrożenia dla siebie, funkcjonariuszy i innych uczestników ruchu drogowego. Od 9 lutego, gdy policjant lub przedstawiciel innej upoważnionej do tego formacji daje polecenie lub sygnał do zatrzymania pojazdu silnikowego lub motoroweru kierowca musi spełnić kilka warunków:

  1. Zatrzymać pojazd
  2. Trzymać ręce na kierownicy
  3. Na polecenie osoby kontrolującej:
  • wyłączyć silnik pojazdu
  • włączyć światła awaryjne
  • umożliwić identyfikację pojazdu, w szczególności udostępniając komorę silnika oraz innych miejsc w pojeździe

Szef MSWiA zarządził także, że kierujący lub pasażer mogą wysiadać (zsiadać) z kontrolowanego pojazdu silnikowego lub motoroweru za zezwoleniem kontrolującego. Z nowych przepisów, które weszły w życie wynika, że oprócz policjanta kontrolę drogową może przeprowadzić m.in. umundurowany strażnik gminny lub miejski, umundurowany strażnik leśny oraz funkcjonariusz Straży Parku, a także osoby działające w imieniu zarządcy drogi. Wszystkie osoby poza policjantami muszą mieć specjalne upoważnienie do kontroli drogowej. Dodatkowo warto pamiętać, że nieumundurowany policjant może zatrzymać kierowcę do kontroli drogowej wyłącznie na obszarze zabudowanym.