Nowe smartfony z dwoma rządowymi aplikacjami na start? Projekt ustawy już przygotowany przez MSWiA

W Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji został przygotowany projekt ustawy, który zakłada, że nowe smartfony będą już w momencie sprzedaży wyposażone w dwie rządowe aplikacje. W poniedziałek projekt ustawy w tej sprawie trafił do konsultacji.

 

 

Z początkiem września br. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji ustawy o ochronie ludności cywilnej przygotowany przez MSWiA. Dokument reguluje m.in. sposoby ostrzegania i alarmowania obywateli. Na poziomie krajowym jest to odpowiedzialność ministra ds. wewnętrznych. W tym celu MSWiA chce wprowadzić nowe rozwiązania. Projekt ustawy ma wprowadzić obowiązek, który będzie nakładany na sprzedawców komórek i będzie polegał na instalowaniu mobilnych aplikacji: Regionalnego Systemu Ostrzegania (RSO) i Alarm112. Aplikacje, których autorem jest MSWiA miałyby znajdować się w pamięci telefonów, które trafiają do dystrybucji i byłyby wgrywane na nie przez autoryzowanych sprzedawców.

 

 

Aplikacja RSO i Alarm 112

Program Regionalnego Systemu Ostrzegania to usługa, w której są umieszczane ostrzeżenia meteorologiczne, drogowe czy dotyczące stanu wód. W aplikacji można też znaleźć poradniki dotyczące np. pierwszej pomocy. Alarm 112 służy natomiast do zgłaszania odpowiednim służbom zagrożenia.

Inne rozwiązania, które zakłada ustawa MSWiA

Oprócz rozwiązania polegającego na wgrywaniu na nowe telefony przez sprzedawców rządowych aplikacji w projekcie ustawy znalazły się zapisy o likwidacji Rządowego Centrum Legislacji, podwyższeniu zasiłków dla poszkodowanych w wyniku klęsk żywiołowych, wprowadzenie nowych stanów podniesionej gotowości i utworzenie Funduszu Ochrony Ludności.

W projekcie ustawy przewidziano, że za ochronę ludności w Polsce będzie odpowiedzialny prezes Rady Ministrów, a w przypadkach niecierpiących zwłoki odpowiedzialność przejmie minister spraw wewnętrznych. Przy premierze działać będzie również Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, który obecnie pełni funkcję opiniodawczą i doradczą. Po zmianach zespół ten ma jednak m.in. inicjować i koordynować działania w zakresie ochrony ludności czy też oceniać rozwój sytuacji kryzysowej.

Stany podniesionej gotowości

Zaproponowana przez MSWiA regulacja umożliwi wprowadzenie dwóch stanów podniesionej gotowości – stanu pogotowia lub stanu zagrożenia. Stan pogotowia jako niższy, wprowadzać będzie minister spraw wewnętrznych lub wojewoda na okres nie dłuższy niż 30 dni. Obowiązywanie tego stanu będzie mogło być przedłużone za zgodą premiera lub ministra.

Drugim stanem podniesionej gotowości będzie stan zagrożenia. Wprowadzi go premier, jeśli stan pogotowia okaże się niewystarczający, potrzebne będą dodatkowe działania i wprowadzenie ograniczeń. Taki stan będzie mógł obowiązywać na całym terytorium Polski lub jego części nie dłużej niż 30 dni. O jego wprowadzeniu premier niezwłocznie poinformuje prezydenta RP oraz marszałków Sejmu i Senatu.

Ostatni stan nadzwyczajny o którym mowa w projekcie ustawy to stan klęski żywiołowej, gdzie projektowane przepisy mają opierać się na przepisach obecnie obowiązującej ustawy o stanie klęski żywiołowej i ją zastąpią.

Zlikwidowane ma zostać Rządowe Centrum Bezpieczeństwa, które według autorów projektu ustawy nie spełnia oczekiwań w zakresie zarządzania kryzysowego. Utworzona ma zostać Służba Dyżurna Państwa (SDP), która będzie wykonywać nowe zadania w zakresie ochrony ludności, w tym alarmowaniu o zagrożeniach i zapewnienia obsługi informacyjnej premierowi i Radzie Ministrów, przy MSWiA.

Podniesione zostaną zapomogi wypłacane poszkodowanym w wyniku klęsk żywiołowych z 6 tysięcy złotych do 10 tysięcy złotych, a także wsparcie na odbudowę domów z 200 tysięcy złotych do 300 tysięcy złotych.

Według planów rządzących zaproponowana ustawa ma wejść w życie od 1 stycznia 2023 roku.