Prawo. Od września nowy obowiązkowy punkt kontrolny podczas badań technicznych pojazdów

Stacja kontroli pojazdów fot. KP PSP w Hrubieszowie

Stacja kontroli pojazdów fot. KP PSP w Hrubieszowie

Ministerstwo Infrastruktury planuje z końcem września 2022 roku wprowadzić zmiany podczas badań technicznych samochodów. Jeżeli przygotowane rozporządzenie wejdzie w życie wprowadzona zostanie m.in. obowiązkowa podczas badań technicznych kontrola sprawności systemu eCall w niektórych nowych typach pojazdów.

 

 

Resort infrastruktury przygotował projekt rozporządzenia zmieniający rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Nowe przepisy zostały przygotowane w związku z przystosowaniem unijnych wytycznych do krajowych przepisów. Jak możemy dowiedzieć się ze strony Rządowego Centrum Legislacji projekt rozporządzenia został przekazany do konsultacji społecznych. Rozporządzenie ma wejść w życie 27 września 2022 roku.

 

 

Będą sprawdzać działanie systemu eCall

Zaproponowane przez ministerstwo infrastruktury zmiany będą dotyczyły przeważnie właścicieli samochodów kategorii M1 i N1. Pojazdy kategorii M1 to auta silnikowe skonstruowane przeważnie do przewozu osób i ich bagażu, mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy. Natomiast samochody kategorii N1 to pojazdy silnikowe skonstruowane głównie do przewozu ładunków, o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 tony. W trakcie okresowego badania technicznego wyżej wymienionych pojazdów wyprodukowanych po 31 marca 2018 roku będzie obowiązek sprawdzenia działania systemu pokładowego eCall opartego na numerze alarmowym 112.

Urządzenia typu eCall są montowane we wszystkich nowych pojazdach osobowych oraz dostawczych do 3,5 tony, które uzyskały homologację po 31 marca 2018 roku. – Usługa eCall oparta na numerze 112 stanowi usługę publiczną świadczoną w interesie ogólnym, w związku z czym powinna być dostępna bezpłatnie dla wszystkich konsumentów. ECall, w sytuacji wypadku drogowego, aktywuje się automatycznie (odpowiada za to czujnik przeciążenia lub uruchomienia poduszek powietrznych) i powiadamia służby ratunkowe o zdarzeniu, nawet w wypadku, gdy kierowca stracił przytomność. – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Inne zmiany podczas badania technicznego pojazdu

Oprócz nowości w postaci sprawdzania poprawności działania systemu eCall nastąpią zmiany w zakresie nazw usterek z istotnej na poważną i ze stwarzającej zagrożenie na niebezpieczną. Dodatkowo zostanie wprowadzone przypisanie do każdego kodu usterki jednego rodzaju usterki. Jak możemy przeczytać w uzasadnieniu projektu zmian będzie to zastosowane w celu zmniejszenia wątpliwości diagnosty, kiedy należy zakwalifikować usterkę do usterki drobnej, poważnej albo niebezpiecznej. – Obecnie w wielu usterkach skutkujących uznaniem stanu technicznego za niezadowalający, to uprawniony diagnosta decydował, kiedy jest granica między usterką drobną albo istotną lub istotną albo stwarzającą zagrożenie – wyjaśniają autorzy projektu.

– Zmiany przepisów dotyczących sposobu przeprowadzania badań technicznych będą skutkowały poprawą stanu technicznego pojazdów na drogach, co w konsekwencji wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska. – przekonuje Ministerstwo Infrastruktury.