Od przyszłego roku duża podwyżka kar za brak OC. Grzywna wniesie ponad 8 tys. zł za auto osobowe i ponad 12 tys. zł za pojazd ciężarowy

Policyjna kontrola drogowa fot. KMP w Gliwicach

Policyjna kontrola drogowa fot. KMP w Gliwicach (zdjęcie podglądowe)

Od początku 2024 roku znacznie wzrosną kary za brak ważnego ubezpieczenia OC. W Polsce właściciele pojazdów mechanicznych muszą pamiętać, że każdy zarejestrowany pojazd powinien posiadać ważne ubezpieczenie OC. Za jego brak można ponieść wysokie kary finansowe, które w przyszłym roku będą jeszcze wyższe niż obecnie.

 

 

Każdy właściciel samochodu osobowego, motocykla lub auta ciężarowego musi pamiętać, że przychodzi pewien dzień w roku, kiedy trzeba opłacić obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC). Zdarza się jednak, że część osób zapomina o końcowej dacie ważności OC lub nie opłaca go celowo. Należy jednak pamiętać, że właściciel takiego pojazdu może dostać z tego tytułu wysoką karę finansową. Dodatkowo kierowcy, którzy spowodują wypadek pojazdem bez ważnego ubezpieczenia OC muszą się liczyć z większymi konsekwencjami finansowymi.

 

 

Od czego zależy wysokość kary za brak ważnego OC?

Wysokość kar za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC powiązana jest z płacą minimalną w Polsce. Obecnie od lipca br. płaca minimalna za pracę wynosi 3600 zł brutto. Zgodnie z opublikowanym rozporządzeniem rządu płaca minimalna od 1 stycznia 2024 roku wzrośnie do 4242 zł brutto. Z kolei od 1 lipca przyszłego roku minimalne wynagrodzenie będzie na poziomie 4300 zł brutto (więcej o wzroście płacy minimalnej w 2024 roku pisaliśmy TUTAJ). Zmiana ta przełoży się również na wysokość kar za brak ubezpieczenia komunikacyjnego OC. Na podstawie płacy minimalnej jest bowiem wyliczana kara za brak OC.

Jaka kara będzie groziła właścicielowi pojazdu za brak ważnego OC w 2024 roku?

W 2024 roku kara dla właściciela pojazdu w przypadku braku ważnego OC powyżej 14 dni wyniesie (zaokrągla się je do pełnych 10 zł):

  • za samochód osobowy to 2-krotność minimalnego wynagrodzenia brutto, czyli od 1 stycznia 8490 zł, a od 1 lipca – 8600 zł;
  • za samochód ciężarowy, ciągnik lub autobus to 3-krotność minimalnego wynagrodzenia, czyli kolejno 12 tys. 730 zł i 12 tys. 900 zł;
  • pozostałych pojazdów (w tym m.in. motocykli) równowartość 1/3 minimalnego wynagrodzenia, czyli 1420 zł, a od lipca – 1440 zł.

Właściciele pojazdów, które pozostawały bez ochrony ubezpieczeniowej OC krócej niż 14 dni, zapłacą:

  • 20 proc. pełnej kary – do 3 dni bez OC;
  • 50 proc. pełnej opłaty karnej – od 4 do 14 dni bez OC.

Jakie instytucje mogą sprawdzać ważność OC?

Oprócz Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) ważność OC mogą sprawdzić m.in.: policja, straż graniczna, ITD, organy celne, organy zajmujące się rejestracją pojazdów, Inspekcja Ochrony Środowiska oraz inne organy uprawnione do kontroli ruchu drogowego. Według ekspertów najczęściej do sytuacji, kiedy jakiś kierowca jeździ bez ważnego ubezpieczenia OC dochodzi w wyniku nieznajomości przepisów wśród właścicieli pojazdów.

Inne konsekwencje, które mogą wyniknąć z braku ważnego OC pojazdu

Kara od UFG i mandat drogowy to nie jedyne negatywne skutki posiadania pojazdu mechanicznego bez ważnego OC. Na dużo poważniejsze konsekwencje finansowe narażają się kierowcy, którzy takim autem doprowadzą do wypadku drogowego. Osoby poszkodowane w takich wypadkach, spowodowanych przez nieubezpieczonych lub nieznanych sprawców mogą otrzymać odszkodowanie z UFG. Po takiej wypłacie UFG występuje do właściciela pojazdu o zwrot całej wypłaconej poszkodowanemu kwoty (do odpowiedzialności finansowej może zostać pociągnięty nie tylko właściciel pojazdu mechanicznego bez ważnego OC, ale również osoba, która prowadziła pożyczony pojazd i spowodowała nim wypadek).

Z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wynika, że w 2022 r. namierzono blisko 327 tys. przypadków, w których pojazd nie miał wymaganego OC. To o blisko 30 proc. więcej niż w 2021 roku.