Rząd szykuje poważne zmiany przy wyrabianiu i wydawaniu paszportów

Paszport fot. katowice.uw.gov.pl

Paszport, fot. katowice.uw.gov.pl (archiwum GP)

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA) złożyło projekt ustawy zakładający szereg zmian związanych z wyrabianiem i wydawaniem paszportu. Wśród zaproponowanych zmian przez ministerstwo znalazły się między innymi możliwość złożenia elektronicznego wniosku o wydanie paszportu, obniżenie granicy wieku osób zwolnionych z obowiązku złożenia własnoręcznego podpisu czy usystematyzowanie opłat.

 

 

MSWiA podkreśla w złożonym projekcie ustawy, że zaproponowane zmiany to wyjście na przeciw i realizacja oczekiwań społecznych między innymi w zakresie dostępu do paszportu i ułatwieniu jego wyrobienia. Na stronach Rządowego Centrum Legislacji dowiadujemy się, że projekt trafił do uzgodnień i konsultacji publicznych.

 

 

Jakie zmiany proponuje MSWiA?

Projekt ustawy przewiduje kilka zmian w dotychczasowym systemie wyrabiania i wydawania dokumentu. Poniżej prezentujemy te najważniejsze:

  • Nowy rejestr: propozycja zmian złożona przez MSWiA zakłada utworzenie nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych (RDP). Ma on zastąpić dotychczasową Centralną Ewidencję Wydanych i Unieważnionych Dokumentów Paszportowych (CEWiUDP) i lokalne ewidencje prowadzone w ramach Paszportowego Systemu Obsługi Obywatela. Zdaniem autorów projektu wprowadzenie nowego centralnego rejestru umożliwi lepszy obieg informacji i dostęp do aktualnych danych wszystkim organom paszportowym.
  • Wniosek przez internet: Wprowadzenie nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych ma dać możliwość złożenia elektronicznie wniosku o wydanie paszportu. Założenie jest takie, że wniosek będzie generowany przez urzędnika paszportowego w aplikacji. Wniosek po akceptacji będzie podpisywany przez obywatela na urządzeniu służącym do pobierania odręcznego podpisu cyfrowego.
  • Obniżenie granicy wiekowej: Przewidywane jest obniżenie granicy wiekowej osób zwolnionych z obowiązku złożenia własnoręcznego podpisu oraz konieczności pobierania odcisków palców. Obecnie z tego obowiązku zwolnieni są małoletni do 13. roku życia. Projekt ustawy zakłada, że zwolnieni z tego obowiązku będą małoletni do 12. roku życia. Dodatkowo zmienią się terminy ważności paszportów. Zaproponowane przez MSWiA zmiany zakładają, że paszport wydawany osobie, która ukończyła 12. rok życia będzie ważny przez 10 lat. Dokument wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia będzie ważny przez 5 lat.
  • Jasny i czytelny system opłat: Według autorów zmian obecna struktura opłat pobieranych przy okazji wydania paszportu często powoduje, że osoby ubiegające się o wydanie dokumentu nie wiedzą, jaką opłatę powinny uiścić. System ten ma zostać zastąpiony rozporządzeniem Rady Ministrów z konkretnymi kwotami opłat paszportowych.

Według autorów projektu ustawy ma ona wejść w życie 18 października 2021 roku.