UOKiK nałożył na firmę z Poznania karę za handlowanie nieprawdziwymi recenzjami w internecie. Urząd przygląda się również działaniom innych przedsiębiorców w tym zakresie

Woman photographer drinking coffee and working with laptop on workplace

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował o nałożeniu na firmę z Poznania kary finansowej w wysokości 40 tysięcy złotych za handlowanie w internecie nieprawdziwymi recenzjami, które miały wprowadzać konsumentów w błąd. UOKiK przygląda się również działaniom innych przedsiębiorców w tym zakresie.

 

 

UOKiK poinformował w komunikacie, że według przeprowadzonych na jego zlecenie badań 93 proc. kupujących przez internet przy swoich wyborach kieruje się opiniami zamieszczanymi na temat danego produktu. – Wpływ oceny innych klientów jest istotny w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. Dlatego nieuczciwi przedsiębiorcy są gotowi zapłacić za pozytywne, chociaż nieprawdziwe recenzje. – podkreślono w informacji prasowej Urzędu.

 

 

– Opinie i recenzje publikowane w internecie mają wpływ na podejmowane przez konsumentów decyzje. Te nieprawdziwe zakłamują obraz rynku, naruszają prawo konsumentów do rzetelnej informacji oraz zaburzają funkcjonowanie uczciwej konkurencji. Zamieszczanie fałszywych lub zniekształconych opinii jest prawnie zakazane – przekazał Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Firma z Poznania ukarana

Jak poinformował Urząd, w wyniku trwającego od sierpnia 2022 r. postępowania prezes UOKiK uznał stosowane przez Agencję City Damian Trzciński z Poznania praktyki za nieuczciwe i nałożył na firmę karę w wysokości 40 tys. zł. Właściciel przedsiębiorstwa musi również poinformować o wydanej decyzji w wykorzystywanych przez siebie serwisach. Według UOKiK firma zajmująca się szeroko rozumianymi internetowymi usługami marketingowymi, w tym również pozyskiwaniem opinii do wizytówek Google, oferowała m.in. pozyskanie pozytywnych opinii w wyszukiwarce czy „poprawienie” negatywnych ocen w Google Maps.

– Prezes UOKiK ustalił, że przedsiębiorca umyślnie wprowadzał konsumentów w błąd co do opiniowanych firm, w tym ich renomy, jakości usług czy oferowanych produktów. Z oferty Agencji City mógł skorzystać każdy i zamówić określoną liczbę pozytywnych recenzji. W cenniku dostępnych było 6 pakietów od small do premium; w tym ostatnim można było za 1200 zł kupić 100 opinii. W ramach działalności agencja tworzyła i zamieszczała w wizytówkach Google Maps fikcyjne komentarze. Recenzje były formułowane bez uprzedniego przetestowania produktów czy sprawdzenia rzetelności zleceniodawców. Co więcej, zlecający często mieli wpływ na brzmienie publikowanych opinii, a nawet sami je tworzyli, podczas gdy sama treść recenzji sugerowała wręcz przeciwnie: wiarygodność i niezależność – czytamy w komunikacie UOKiK.

To nie pierwszy raz, kiedy prezes UOKiK nakłada tego typu kary na nieuczciwych przedsiębiorców. W listopadzie 2022 r. za oferowanie i sprzedaż nierzetelnych opinii w internecie ukarano spółki Opinie.pro z Lubartowa i SN Marketing z Krakowa karami o łącznej wysokości ponad 70 tys. zł.

Kolejna firma pod lupą UOKiK

Prezes Urzędu przedstawił zarzuty firmie J&J Jakub Brożyna. Przedsiębiorca za pośrednictwem strony Seosklep24.pl oferował usługę „Opinie w Google Maps”, która obejmowała publikowanie pozytywnych lub neutralnych opinii i ocen w ramach wizytówek Google Maps. Treść opinii była generowana automatycznie, tworzona na zlecenie lub dostarczana przez zlecające firmy. Z ustaleń UOKiK wynika, że te działania miały przede wszystkim na celu lepsze pozycjonowania tych firm w internecie. Informacje o nich mogły pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania przeglądarki Google i dzięki temu docierać do szerszego grona odbiorców.

– Reputacja przedsiębiorców powinna wynikać z rzetelnych informacji i rzeczywistych doświadczeń konsumentów. Fałszywe opinie wprowadzają konsumentów w błąd – zwłaszcza te, które sprawiają wrażenie autentycznych i sporządzonych przez klientów, którzy faktycznie skorzystali z usług danego przedsiębiorcy. Takie manipulacyjne działania sztucznie zawyżają ocenę danej firmy i zakłócają uczciwość gry rynkowej. To niekorzystne zarówno dla konsumentów, jak i zdrowej konkurencji – przekazał w komunikacie Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Nowe przepisy od początku 2023 roku

Jak informuje UOKiK od początku 2023 r. obowiązują przepisy unijnej dyrektywy Omnibus, która zakłada większą przejrzystość zakupów w internecie. Jedną z nowości jest uregulowanie kwestii związanych z opiniami konsumentów. Każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do recenzji produktów i usług, musi podać, czy je weryfikuje. Jeśli tak, to powinien poinformować w jaki sposób sprawdza ich autentyczność, a także czy zamieszcza je wszystkie. Przedsiębiorca nie może twierdzić, że opinie zostały zamieszczone przez konsumentów, którzy używali danego produktu lub go kupili, jeśli nie podjął działań, by to zweryfikować. Za niezgodne z przepisami praktyki grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu. Zmiany prawne umożliwiają pociągnięcie do odpowiedzialności nie tylko firm oferujących nierzetelne opinie, ale również dużych przedsiębiorców branży e-commerce, którzy nie chronią dostatecznie konsumentów przed fałszywymi opiniami na prowadzonych przez siebie portalach.