UOKiK: Netia, Orange i Play muszą zwrócić klientom pieniądze za część uruchomionych usług dodatkowych

Telefon fot. uodo.gov.pl

Telefon fot. uodo.gov.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przekazał w komunikacie, że operatorzy Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe. Jak dodaje Urząd wszystkie reklamacje mają być pozytywnie rozpatrywane. Dodatkowo wyżej wymienione firmy zobowiązały się także do zmiany kwestionowanych praktyk.

 

 

W czwartek (21 kwietnia) UOKiK przekazało w komunikacie, że prezes Urzędu Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec operatorów telekomunikacyjnych: Netia, Orange i P4, zgodnie z którymi zwrócą oni konsumentom opłaty pobrane za automatyczną aktywację dodatkowo płatnych usług. – Dochodziło do tego wraz z zawarciem lub przedłużeniem umowy podczas rozmowy telefonicznej, w salonie lub przez internet. – wskazano w komunikacie.

 

 

W informacji UOKiK podkreślił, że usługi były włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów, i to na nich ciążył obowiązek ich wyłączenia przed upływem bezpłatnego okresu korzystania z nich. – Wiele osób piszących do UOKiK nie było świadomych tego, że muszą to zrobić. – zauważa Urząd.

– Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować – już po ustaleniu warunków – poinformował Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. Według UOKiK wszystkie reklamacje będą pozytywnie rozpatrzone.

Dodatkowo płatne usługi uruchamiane przez operatorów, co których UOKiK miał wątpliwości:

W przypadku Netii chodzi o następujące usługi: „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „Identyfikacja Numeru”, „Pakiet HBO HD”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi”.

W przypadku Orange Polska chodzi o: „Halo Granie”, „Cyber Tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”.

W przypadku P4 (Play) chodzi o: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” oraz „200 minut do innych sieci komórkowych”.

UOKiK zwrócił uwagę, że wyraźna zgoda konsumenta na dodatkowo płatne usługi to stwierdzenie „tak” lub „nie” w stosunku do propozycji operatora. Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych. – Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru, a zatem udzielenie odpowiedzi ‚nie’ powinno skutkować brakiem aktywacji danej usługi – przekazano.

Według Urzędu Netia, Orange i P4 zmienią swoje praktyki i zrekompensują konsumentom poniesione straty. – Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie – wskazano. Dodano, że decyzje dotyczą obecnych i byłych abonentów. Dodatkowo wskazano, że operatorzy wdrożą procedury, zgodnie z którymi konsument będzie pytany na etapie zawarcia umowy o zgodę na aktywację dodatkowo płatnych usług.