Znani influencerzy ukarani przez UOKiK. Wśród nich Kruszwil, Maffashion i Dubiel

fot. uokik.gov.pl

fot. uokik.gov.pl

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zdecydował się nałożyć kary finanswoe na sześciu znanych w Polsce influencerów za brak współpracy z urzędem. Łączna wartość kar to 139 tysięcy złotych. Ukarani zostali m.in. Maffashion, Kruszwil i Dubiel.

 

 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) przekazał w środowym (29 czerwca) komunikacie informację, że w ramach prowadzonych postępowań w sprawie oznaczania treści komercyjnych w mediach społecznościowych oraz podejrzenia scamu (oszustwa), prezes urzędu Tomasz Chróstny „skierował wystąpienia do kilkudziesięciu wiodących influencerów, zbierając informacje o funkcjonowaniu branży influencer marketingu oraz weryfikując prawidłowość oznaczania przez nich treści reklamowych w mediach społecznościowych”. Kilku twórców nie udzieliło informacji lub nie przesłało dokumentów, których zażądał UOKiK

 

 

Kilku influencerów ukaranych przez UOKiK

– Prowadzimy jednocześnie kilka działań związanych z rynkiem infuencer marketingu. W ramach postępowań wyjaśniających zbadaliśmy profile najpopularniejszych influencerów oraz ich kontrakty, sprawdzając warunki współpracy i ustalenia z reklamodawcami – markami i agencjami marketingowymi. Sprawdziliśmy m.in. z czego konkretnie wynikają zaniedbania w oznaczaniu postów sponsorowanych – kiedy winę ponosi twórca, a kiedy ukrycia charakteru reklamy wymaga sam zleceniodawca. Niezbędne było więc pozyskanie odpowiedzi twórców na konkretne pytania lub przesłanie nam odpowiednich dokumentów – mówi w komunikacie mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Według UOKiK celem tych działań jest zmiana rynku reklamowego w mediach społecznościowych i wyeliminowanie negatywnych praktyk szkodzących konsumentom. – Liczyliśmy na dobrą wolę twórców internetowych, jednak część z nich nie odpowiadała na zadane pytania, unikała przedstawienia konkretnych dokumentów czy informacji lub nie odbierała korespondencji – stwierdził Tomasz Chróstny.

– Nieudzielenie odpowiedzi niesie za sobą konsekwencje prawne i finansowe – to naruszenie przepisów i może skończyć się nałożeniem kary finansowej nawet do 50 mln euro. Mając na uwadze wszystkie okoliczności, Prezes UOKiK wydał 6 decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł. – przekazuje UOKiK.

Prezes UOKiK wydał sześć decyzji, które dotyczą ukarania influencerów za brak współpracy. Kary wyniosły łącznie 139 tys. zł. Otrzymali je: Kruszwil Marek Kruszel (50 tys. zł); MD Marcin Dubiel (25 tys. zł); Maffashion Julia Kuczyńska (30 tys. zł); Paweł Malinowski (20 tys. zł); Marcin Malczyński (10 tys. zł) i Marley Marlena Sojka (4 tys. zł).

Jak przekazuje UOKiK powyższe decyzje nie są prawomocne i influencerom przysługuje odwołanie do sądu.

Prezes Tomasz Chróstny zaznaczył, że influencer jest twórcą treści, które wpływają na jego społeczność. – Gdy idziemy do sklepu – to nasz cel jest jasny – zakup różnego rodzaju produktów. Gdy surfujemy po sieci i podglądamy życie naszych ulubionych gwiazd, nie chcemy, aby podprogowo sprzedawały nam na przykład wkładki do butów zwiększające kreatywność, których nawet nie przetestowały – stwierdził.

źródło: UOKiK