Innowacje pedagogiczne w legionowskich placówkach oświatowych

innowacje-szkola-legionowo

mat. UM Legionowo

Innowacje pedagogiczne to nic innego jak sposób na wprowadzanie do sztywnego programu nauczania rozwiązań, które pomogą uczniom rozwijać się w różnych kierunkach.

Zmiany, jakie następują wokół nas, wymuszają na nauczycielach poszukiwanie nowych metod nauczania. Ci najbardziej kreatywni wprowadzają więc programy, które zainteresują dzieci. Będą też ucieczką od tradycyjnych lekcji. Najciekawsze, najbardziej wartościowe innowacje, które niosą ze sobą wiele korzyści dla rozwoju najmłodszych mieszkańców Legionowa, są finansowane przez Urząd Miasta Legionowo. Oto niektóre z programów, jakie zostaną wprowadzone w nadchodzącym roku szkolnym.

Spotkania z teatrem

W Zespole Szkół Nr 1 na zajęciach języka polskiego, godzinie wychowawczej oraz zajęciach pozalekcyjnych realizowana będzie innowacja humanistyczna. Przez 2 lata uczniowie klas piątych będą uczęszczać na koło teatralne. Jaki jest oczekiwany efekt działań? Wykształcenie w uczniach wrażliwości, aktywności, kreatywności i otwartości, a także rozwijanie wyobraźni. Ciekawe rozwiązania metodyczne jak drama, inscenizacja, różnorodne formy pracy z tekstem literackim oraz dobór tekstów sprawią, że uczniowie nauczą się dokonywania wyborów opartych na własnych przemyśleniach i zdobytej wiedzy, a także przewidywania następstw podjętych decyzji.

Obserwować, badać i uczyć się, czyli doświadczenie ma znaczenie

W Zespole Szkolno – Przedszkolnym Nr 2 młodzież czekają nowe zajęcia z zakresu matematyki i chemii. Innowacja adresowana do uczniów klasy pierwszej gimnazjum, z kontynuacją w klasach następnych. Realizowana będzie w formie zajęć pozalekcyjnych. Podczas spotkań uczniowie poszerzą ogólną wiedzę teoretyczną z zakresu edukacji matematyczno – przyrodniczej. Uczniowie we współpracy z wyższymi uczelniami w Warszawie będą mieli okazję uczestniczyć w ciekawych zajęciach laboratoryjnych.

Angielski + matematyka = logika

W Zespole Szkół Nr 3 nauczyciele będą realizować innowację programową z zakresu j. angielskiego i matematyki. Propozycja ta skierowana będzie do uczniów gimnazjum i realizowana w cyklu trzyletnim począwszy od klasy pierwszej. Uczniowie rozwijać będą umiejętności językowe (rozbudowa kompetencji językowej oraz wiedzy z zakresu kultury krajów anglojęzycznych) i matematyczne (logiczne myślenie, krytyczna analiza informacji, twórcze rozwiązywanie problemów natury matematycznej). Po zakończeniu innowacji uczniowie osiągną wysoki poziom umiejętności językowych na poziomie „B1+” a także zdobędą wiedzę matematyczną umożliwiającą im abstrakcyjne i logiczne myślenie. Efektem tych działań mają być dobre wyniki na egzaminie zewnętrznym.

Odkrywcy cyfrowego świata

Pedagodzy ze Szkoły Podstawowej Nr 7 przygotowali innowację matematyczno – informatyczną w edukacji wczesnoszkolnej. Dotyczyć ona będzie wszystkich uczniów z oddziałów klas pierwszych. Naukę będą kontynuować w klasie drugie i trzeciej. Jej istotą jest dobór treści i metod nauczania zarówno z matematyki, jak i zajęć komputerowych, które w maksymalnym stopniu zaangażują dzieci w aktywne zdobywanie wiedzy. Projekt dostarczy im pozytywnych emocji, wynikających z pracy w grupie. Częste stosowanie różnorodnych gier dydaktycznych będzie okazją nie tylko do utrwalenia zdobytych wiadomości, ale także sposobem wzmacniania odporności emocjonalnej uczniów. Dzieci nauczą radzić sobie z trudniejszymi zadaniami oraz odpowiedzialnością za wynik zespołu. Praca z komputerem nastawiona będzie na utrwalenie nawyku koncentracji uwagi, dokładności i cierpliwości podczas wykonywania zadań, rozbudzi aktywność twórczą i zainteresowania.

Słowa łączą ludzi

Zespół Szkół na os. Piaski proponuje dla swoich uczniów innowację językową z zakresu j. polskiego, hiszpańskiego i angielskiego. Adresowana jest ona do uczniów klas czwartych (z kontynuacją w klasach następnych). Co jest jej celem? Według autorów program ten spowoduje rozwijanie umiejętności językowych młodzieży i przygotuje ucznia do świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym. Uczestnicy zyskają nowe umiejętności związane ze sprawnym komunikowaniem się, odczytywaniem i interpretowaniem tekstów, z samodzielnym redagowaniem tekstów w oparciu o zorganizowane działanie indywidualne i zbiorowe uczniów. Wprowadzenie trzeciego języka – hiszpańskiego – wynika z pragnienia zbudowania w młodych ludziach tożsamości kulturowej z młodzieżą europejską.

Świat bez granic

Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 2 w nadchodzącym roku proponuje dla swoich uczniów innowację językowo – dziennikarską. Program rozpocznie się w klasie pierwszej gimnazjum. Młodzież będzie kontynuować naukę w drugiej i trzeciej klasie. Celem programu jest kształcenie, obok komunikacji językowej, kompetencji interkulturowych, które pozwolą uczniom na swobodne poruszanie się w realiach społeczeństwa obcej kultury. Dostarczy on wiedzy na temat tradycji, krajów i miast, zabytków, historii, geografii, sztuki, muzyki innych narodów. Dodatkowo uczniowie zostaną przygotowani do egzaminów PET i PCE. Rozwój kompetencji językowych w kontekście społecznym i kulturowym będzie pogłębiany podczas warsztatów dziennikarskich. Uczniowie poznają narzędzia pracy dziennikarskiej, historię mediów w świecie, będą tworzyć wypowiedzi w różnych gatunkach dziennikarskich – również w nauczanych językach obcych.