Legionowo. 9 postulatów dla naprawy legionowskiej oświaty

szkola-piaski-zespol-szkol-zegrzynska

Zespół Szkół na Pisakach w Legionowie (fot. GP/kg)

Radni z komisji oświaty, kultury i sportu zdefiniowali 9 najważniejszych problemów toczących legionowską oświatę. O tym, czy wszystkie je może rozwiązać samorząd, ma w najbliższym czasie przesądzić prezydent Roman Smogorzewski. Jeśli dany problem będzie mógł być rozwiązany lokalnie, samorządowcy zmierzą się z nim, ale najprawdopodobniej dopiero w przyszłym roku.

W kręgach komisji oświaty, kultury i sportu już od początku bieżącego roku szkolnego burzliwie dyskutowano o stanie legionowskiej oświaty. Problemy ją toczące próbowano definiować na wiele sposobów. Nie zawsze jednak znajdowano kompromis, a główną osią sporu była strona redakcyjna wcześniej rozpoznanych problemów. Ostatecznie precyzyjnym spisaniem problemów oświatowych zajęli się radni m. in. Janusz Klejment z Porozumienia Samorządowego (PS) i Mariusz Suwiński z Koalicji Obywatelskiej (KO).  – Chcemy wiedzieć, na które z tych dziewięciu punktów możemy mieć realny wpływ, zaś wskazania naszych kompetencji w tym zakresie oczekujemy od prezydenta – wyjaśniał szef komisji oświaty, kultury i sportu Janusz Klejment podczas wczorajszego (5 listopada) spotkania.

 

 

Co może się zmienić?

Poniżej publikujemy 9 postulatów radnych z komisji oświaty, kultury i sportu, które mogłyby rozwiązać najważniejsze problemy w szkołach w Legionowie:

  1. Zmniejszenie zakresu komunikacji prowadzonej przez szkoły i nauczycieli, która wykracza poza zakres obowiązujących organy prowadzące przepisów.
  2. Dostosowanie liczebności klas do możliwości zapewnienia uczniom odpowiedniego poziomu nauczania, w tym rozważenie możliwości podziału klas na grupy podczas zajęć z fizyki, chemii, wychowania fizycznego i języków obcych i stworzenia odpowiednich warunków pracy i wsparcia dla nauczycieli, aby mogli oni rozwijać talenty i pasje w uczniach.
  3. Zapewnienie odpowiedniej liczby nauczycieli wspomagających ze względu na wzrost liczby orzeczeń i opinii z uwzględnieniem warunków ich pracy i ich wynagradzania.
  4. Doposażenie placówek w pomoce naukowe, nowszy sprzęt komputerowy, umożliwienie dostępu do szerokopasmowego internetu i korzystania z drukarek i kserokopiarek.
  5. Uproszczenie procedur i zasad organizacji i finansowania zajęć pozalekcyjnych, w tym zmniejszenie ilości wymaganej dokumentacji.
  6. Właściwe wynagrodzenie nauczycieli, analiza wysokości dodatków motywacyjnych w porównaniu z sąsiednimi gminami, wprowadzenie przejrzystych zasad przydziału dodatków motywacyjnych przez dyrektorów, rozważenie możliwości wypłat dodatkowego wynagrodzenia za zajęcia wykraczające poza ustawowy wymiar czasu pracy nauczycieli np. za ich udział w wycieczkach szkolnych
  7. Analiza możliwości zwiększenia wynagrodzenia dla pracowników administracji i obsługi szkolnej wraz z uszczegółowieniem ich obowiązków oraz zapewnienie dodatkowego wynagrodzenia za ich pracę wykraczającą poza ustawowy wymiar czasu.
  8. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa w szkołach i w przedszkolach poprzez rozbudowę monitoringu, opracowanie czytelnych procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa, czy też postępowania z uczniem wymagającym fachowej opieki medycznej.
  9. Ograniczenie roli KZB do sprawowania nadzoru technicznego i przeprowadzania niezbędnych remontów. Przekazanie zarządu nad szkolną infrastrukturą sportową dyrektorom poszczególnych placówek.

W poszukiwaniu umocowań prawnych

Powyższe postulaty lada dzień znajdą się na biurku prezydenta Romana Smogorzewskiego. Zdecydowało o tym łącznie 11 radnych z komisji oświaty, kultury i sportu. Głowa Legionowa określi do podjęcia których interwencji ma kompetencje. Wiedza ta ma być następnie wykorzystana przez radnych do opracowania planu naprawczego dla legionowskiej oświaty.