Legionowo. Chcą uporać się ze szpetnymi reklamami. Nasze Miasto Nasze Sprawy zapowiada inicjatywę uchwałodawczą

banery-pawilon-jagiellonska

Skrzyżowanie ulic Jagiellońskiej i Piłsudskiego w Legionowie, fot. GP (archiwum)

Stowarzyszenie Nasze Miasto Nasze Sprawy (NM NS) chce zainicjować prace legislacyjne nad legionowskim kodeksem reklamowym. Motorem tej decyzji była sugestia prezydenta Romana Smogorzewskiego zawarta w odmowie ustanowienia zakazu umieszczania reklam na budynkach znajdujących się w ścisłym centrum Legionowa, zaś sam zakaz usiłowano przeforsować w nowym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego (mpzp) dla tej dzielnicy.

Chcieli zakazać reklam w nowym planie

Trwają prace nad nowymi przepisami przestrzennymi mającymi obowiązywać w odgraniczonym ulicami Jagiellońską, 3-go Maja, Tadeusza Kościuszki i Juliusza Słowackiego centrum Legionowa. Jedną ze zgłoszonych do tych reform uwag była ta domagająca się ustanowienia wzdłuż ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego zakazu umieszczania reklam na budynkach, za wyjątkiem rzecz jasna szyldów sklepowych. Autorami tej uwagi są działacze stowarzyszenia NM NS. – Wnioskowane przez stowarzyszenie NM NS wprowadzenie do projektu mpzp miasta Legionowo dla obszaru tzw. Śródmieścia Legionowa zapisów zakazujących rozmieszczania reklam na działkach i budynkach – za wyjątkiem szyldów reklamowych na ścianach budynków i nad wejściami do lokali użytkowych – które to ograniczenie miało uporządkować ład przestrzennych ścisłego centrum Legionowa nie zostało uwzględnione na etapie rozpatrywania uwag – informuje radny Mirosław Grabowski. Prezydent Roman Smogorzewski nie uwzględnił tej uwagi, ponieważ wykraczała ona poza zakres ustaleń przedmiotowego mpzp. Zasugerował jednocześnie, że zgodnie z prawem zasady rozmieszczania reklam w przestrzeni publicznej powinny być uregulowane w odrębnej uchwale rady miasta.

 

 

Liczą na wsparcie pozostałych samorządowców

Zapytaliśmy przedstawicieli NM NS, czy skorzystają z sugestii prezydenta Romana Smogorzewskiego i podejmą inicjatywę uchwałodawczą w tym zakresie. – W najbliższym czasie radni reprezentujący w radzie miasta stowarzyszenie NM NS wykorzystają przysługujące w tej materii przepisy prawne i zainicjują proces prac nad uchwałą dotyczącą kształtowania ładu reklamowego na terenie gminy, czyli nad tzw. uchwałą reklamową. Liczymy na wsparcie w tym zakresie ze strony pozostałych radnych oraz władz miasta – zapewnił redakcję Gazety Powiatowej radny Mirosław Grabowski.

Legionowski kodeks reklamowy

Estetyka reklam w Legionowie pozostaje wiele do życzenia. W miejskiej przestrzeni, mimo ustanowionych prawnych narzędzi do jej harmonizacji, wciąż panuje spory chaos banerowy. Obowiązująca od jesieni 2015r. ustawa krajobrazowa daje krajowym samorządom możliwość uporządkowania tej sfery życia w postaci podjęcia lokalnych kodeksów reklamowych i wprowadzenia w gminach tzw. podatków reklamowych. Mimo tych prawnych umocowań, podjęcie prac nad legionowskim kodeksem reklamowym byłoby z pewnością pionierskim krokiem i nie lada wyzwaniem dla ekspertów mających go współtworzyć.