Legionowo. Poranne podróżowanie pociągiem do Warszawy w coraz większym ścisku. Ratusz pisze do ZTM

SKM

Pociąg SKM na stacji w Legionowie (fot. GP/kg)

Legionowski ratusz interweniuje w sprawie zatłoczonych pociągów do Warszawy w porannym szczycie komunikacyjnym. Urząd Miasta Legionowo wysłał do warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego (ZTM) pismo w tej sprawie. O transporcie zbiorowym dyskutowano także w trakcie ostatniej komisji rozwoju Rady Miasta Legionowo. Misato Legionowo dopłaca rocznie do komunikacji zbiorowej ponad 15 mln złotych. 

 

 

Przypomnijmy, że ostatnia zmiana w kursowaniu pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich weszła w życie 12 listopada br. Zmiany te były podyktowane m.in. przebudową i modernizacją Warszawy Zachodniej oraz linii kolejowej nr 7 między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer. Okazuje się jednak, że w przypadku Legionowa zmiany te przyniosły spore problemy dla pasażerów korzystających z głównej stacji kolejowej w mieście.

 

 

Po licznych sygnałach od mieszkańców o zatłoczonych składach, które wjeżdżają na teren głównej stacji kolejowej Urząd Miasta Legionowo 23 listopada przesłał do Zarządu Transportu Miejskiego pismo z prośbą o przeanalizowanie możliwości zwiększenia liczby składów pociągów, które przewożą mieszkańców Legionowa i okolicznych gmin do Warszawy szczególnie w porannych godzinach szczytu. Legionowski magistrat zaapelował również o rozważniejsze układanie przyszłych rozkładów jazdy.

– W związku z informacjami od mieszkańców o dużych utrudnieniach, przepełnionych pociągach i niekorzystnych dla podróżujących zmianach w rozkładzie pociągów, urząd zwrócił się o podjęcie pilnych działań w tej kwestii. Liczymy na zrozumienie i aktywne zaangażowanie w poprawę jakości podróży naszych mieszkańców! – poinformowali pracownicy legionowskiego ratusza.

Poniżej publikujemy treść pisma, które zostało wystosowane przez Urząd Miasta Legionowo do Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie:

– Urząd Miasta Legionowo w związku z postulatami mieszkańców oraz własną obserwacją zwraca się z prośbą o przeanalizowanie możliwości zwiększenia składów pociągów w porannych godzinach szczytu. W chwili obecnej przyjeżdżające pociągi na stację Legionowo Centrum są wypełnione pasażerami i niejednokrotnie wejście do składu jest niemożliwe lub bardzo utrudnione. Ponadto prosimy o szczególne zwracanie uwagi przy układaniu rozkładów jazdy, żeby nie pomijać kursów pociągów do Warszawy w okolicach godz. 7.00 – 7.30 dla linii SKM lub KM z przystankiem Warszawa Gdańska. – czytamy w przesłanym do ZTM-u piśmie.

O tym czy pismo wysłane przez legionowski ratusz do ZTM przyniesie pozytywne skutki dowiemy się prawdopodobnie w ciągu paru najbliższych tygodni.

Ile Legionowo dopłaca do funkcjonowania pojazdów transportu ZTM na terenie miasta?

We wtorek (28 listopada) odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Miasta. Radni byli informowani o tym jak wygląda obecnie sytuacja związana z funkcjonowaniem transportu ZTM na terenie Legionowa, szczególnie kolei. Poruszany był również problem zatłoczonych pociągów, które podjeżdżają na dworzec kolejowy w centrum Legionowa.

Aleksander Rogala, naczelnik wydziału gospodarki komunalnej UM w Legionowie poinformował obecnych na komisji radnych, że w wyniku obecnego porozumienia Urzędu Miasta Legionowo z Zarządem Transportu Miejskiego legionowski samorząd dokłada się do funkcjonowania transportu ZTM (przejechanych kilometrów) na terenie miasta w 40 procentach. Za 2023 roku jest to blisko 12,8 mln zł. Natomiast w 2024 roku będzie to około 13,5 mln zł przy zachowaniu podobnych rozkładów jazdy.

Dodatkowo Legionowo jako jedyna gmina na terenie powiatu legionowskiego częściowo pokrywa koszty funkcjonowania punktu na terenie Centrum Komunikacyjnego, w którym można doładować bilet.

Legionowo dopłaca również do tzw. wspólnego biletu, który mogą wykupować mieszkańcy miasta ponad 3 mln zł. „Wspólny bilet” to specjalna oferta taryfowa, w ramach której posiadacze wybranych biletów ZTM mogą podróżować pociągami podmiejskimi na terenie Warszawy i ościennych gmin.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 28

  1. Ratusz pisze o nieistniejącej stacji Legionowo Centrum. Harry Potter w czystej postaci.

    • Czyżby gostek od petycji Legionowo Główne miał rację?

  2. żaden „powiat” czy „miasto” nie dopłaca złamanego grosza tylko Podatnicy płacący tam podatki a w większości nie korzystający z tego kolejowego dobrodziejstwa.

    • Pierololo, podatki mieszkańców nie są jedynym wpływem do budżetu miasta.
      Poza tym miasto wychodzi na plus współfinansując kolej, bo tacy ludzie jak ja sprowadzają się tu i płacą dochodowy, jak również są lepszym klientem dla lokalnych sklepów i usług niż emeryci.

      • No właśnie sam przyznałeś że płacisz podatek więc skąd powiat czy miasto ma pieniążki.? I może korzystasz z kolei a jakieś 3/4 innych płacących nie.

  3. Pośrednio korzystasz z kolejowego dobrodziejstwa, nawet jeśli nie wsiadasz do pociągu. Drogi byłby dużo bardziej zatłoczone, gdyby ten cały tłum wsiadł nagle w samochody.

  4. Uwielbiam tą zewsząd płynącą narrację „Zostaw samochód w domu, przesiądź się w komunikację miejską!” „Nie chcesz stać w korkach? wybierz komunikację zbiorową!”

    No z chęcią bym wybrał, a jak widzę ucinane liczby kursów i problemy na kolei z opóźnieniami co najmniej raz/dwa w tygodniu to serdecznie dziękuję i wolę jechać autem.

    Propaganda w social mediach a rzeczywistość to dwie różne rzeczy. Fajnie jest mówić „Bądźmy eko!” ale jeśli trzeba na to dołożyć trochę kasy do dofinansowania komunikacji dla ludzi by ich przekonać to już tak fajnie nie jest 🙂

  5. Ach te czasy, gdy do kibli jeżdżących co pół godziny nie dało się wepchnąć. Lata płyną, kolorki zmieniają, a syf taki sam jak był 30 lat temu, dalej jest. Nawet można zaryzykować, że jest gorzej, bo ludzi przybyło, a infrastruktura zatrzymała się w latach 90-tych. Czy stada miernot „u władzy” należy winić za tę katastrofę komunikacyjną? Lata wałów i przepalania kasy. Czy może jednak ludzi, co to nie chcą stłoczeni jak bydło jeździć i stać w kilometrowych korkach na Modlińskiej?

  6. Pociągi zatłoczone, przynajmniej raz w tygodniu mdleje jakaś osoba jak jadę. Bilety drogie a pociagi opóźnione. Rozkłady jazdy układane przez oderwanych od kolejowej rzeczywistości ludzi.
    Gdzie te czasy kiedy pan Grabiec jeździł skm do Warszawy do pracy? Wtedy czestotliwość kursowania skm w szczycie to bylo co 5 minut.

  7. Rozklad Ztm już jest w portalu pasazera i bez zmian. Petycja zignorowana S4 dopiero 7.34 w Legionowie i standardowo nie ma SKM po 7 tak do 7.34.
    Brawo.

    • Warszawa ma w duepie aglomerację nie od dziś. I to się nie zmieni.

    • Niestety jest jeszcze gorzej bo od nowego rozkładu z Warszawy Gdańskiej do Legionowa Przystanek będą pociągi 7,22 i 8.25. Jak ktoś po robocie nie zdąży to ma godzinę czekania

  8. Powinna powstać linia SKM S5 kursująca do Warszawy Wschodniej. Stamtąd jest dużo połączeń w kierunku Centrum. Wystarczyłoby by co pół godziny puścić pociąg dodatkowy do Wschodniej…Ale tu nadal czwarty obiecany 5 lat temu tor między Warszawą Toruńską a Legionowem nie powstał…czy się buduje? Nie wiem…To dopiero oddzieli ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego…a budowa pewnie z rok potrwa….o ile są już warunki zatwierdzone

    • Wystarczyło dociągnać metro do W-wy Żerań, jeszcze lepiej do Winnicy, jak kiedyś planowano. Ale po co jak można w środku Bródna zakończyć. A jakoś z drugiej strony dało się do granicy miasta dotrzeć. Kłania się tu impotencja Grabca, który olewał wszystko, co tylko można było i w nagrodę trafił do Sejmu.
      Czwarty tor mógł powstać przy okazji moderny LK9 za ponad 10 miliardów, ale wiekszość tej kasy PLK przepaliło. I tak się żyje w tym polskim (k)urwidołku. Choć w sumie mieszkańcy sami sobie zasłużyli. Głosują wciąż na id.iotów, to mają.

      • dokładnie jest tak jak piszesz Mr Who…. a będzie tylko gorzej bo rozwój tej strony warszawy zaczyna wyglądać jak 15 lat temu Piaseczna i okolic. znaczy korki, korki i tłok…

  9. Ludzie narzekają na połączenia Legionowo -Warszawa Gdańska?.Niech wsiądą do pociągu Legionowo -Warszawa Centralna ,który kursuje w godzinach szczytu raz na godzinę i często wysyłany jest krótki skład.Ludzie upchani są jak ziemniaki w workach.Kiedys kursowało S3 przez Warszawę Centralną,które miało być przywrócone po modernizacji stacji w-wa zachodnia,ale do tej pory nie zostało przywrócone.Wszystkie pociągi rano a jest ich z 4 na godzinę jadą przez W-wa Gdańska a tylko jeden pociąg na godzinę kursuje przez W-wa Centrslna.Wstyd żeby mieszkancy tak dużego miasta jak Legionowo nie mieli jak dojechać do W-wy Centralnej skąd odjeżdżają prawie wszystkie pociagi dalekobieżne orazgdzie z Warszawy Centralnej można dojechać autobusem,tramwajem czy metrem w każde miejsce Warszawy.

    • Matematyka. Średnicówka warszawska, to 4 tory. Dwa dalekobieżne i dwa lokalne. Kierunków wschodnich mamy 4 (Legionowo, Wołomin, Sulejówek, Otwock), kierunków zachodnich 3 (Piaseczno, Pruszków, Ożarów Maz.). Jezeli przyjmiemy pociąg co 3 minuty, to ze wschodu zmieści się 20 pociągów na godzinę, po 5 z każdego kierunku. Czyli w teorii z każdego kierunku pociąg może jeździć co 12 minut. Ale… jest jeszcze KM, jeszcze krzyżowanie z ruchem dalekobieżnym i towarowym i te 3 minuty, to nie osiągalna przez PLK teoria. W praktyce, przy dobrych wiatrach 2 pociągi SKM na godzinę z jednego kierunku, to maks. i bez rozbudowy infrastruktury (4 tory aglomeracyjne), nie ma co liczyć na więcej. Infrastruktury się nie rozbuduje, bo nawet takich planów nie ma. Dziękuję, dobranoc.

  10. Ps. Należy też podziękować decydentom, którzy poza W-wą Gdanską, nie powiązali metra z żadną stacją kolejową – kuriozum nie znane nigdzie na świecie. No ale jak się non stop głosuje na chłopów od pługa oderwanych i inne tęczowe soyboje, to tak jest.

    • otwarcie stacji Metra Dw. Gdański miało miejsce 20 grudnia …2003 roku! przez 20 lat włodarze Warszawy (od lewa do prawa) nie połaczyli żadnej stacji metra z koleją (o Dw. Wileńskim jako protezą dojazdową nie wspominam)

  11. Ps. Problemem jest też brak bezkolizyjnego wjazdu od Legionowa na W-we Wschodnią i tylko 3 tory – dodatkowo zacieśnia to i tak wąskie gardło. No ale ktoś tak to projektował i ciężkie pieniądze wziął. 🙂

    • Drogi kolego po fachu możesz nam wszystkim łaskawie objaśnić jak to wszystko działało przez tyle lat. Bo ile sobie przypominam to konfliktowa głowica rozjazdowa w Legionowie i tylko 3 tory nie przeszkadzały w prowadzeniu ruchu
      Co nagle wydarzyło się takiego że z rozkładu jazdy znikają kolejne pociągi

      • One od zawsze przeszkadzały, a zwłaszcza jak pojawiło się SKM i zwiększyła ilość icków. Zauważ, że te trzy tory są do Pragi. Wjazd na Wschodnią to tylko dwa i dalej też dwa, więc zastanów się gdzie tak naprawdę jest waskie gardło. Dodatkowo wjazd na Wschodnią nie ma bezpośredniego dowiązania do torów aglomeracyjnych – SKM musi wyjeżdżać na perony dalekobieżne, tak jak i KM z tego kierunku. Jsk to wszystko w szczycie ma się pomieścić? Gdyby kolej prowadziła ruch jak metro, to może i tak, ale nie prowadzi. Nie bronię kolei, ale to co jest to mix złej infrastruktury, bajzelu organizacyjnego, spoźnionych o dziesieciolecia modernizacji i braku wyobraźni urzędników. Z kolei na Gdański SKM mogłaby bez problemów co 20 minut nawet jeździć, gdyby nie remont Zachodniego. Ale kolejne pytanie skad tabor na to? Trzeba dokupić. Kto zapłaci? Legionowo?

        • O braku taboru dla SKM słyszę już od kilku lat. Ale przecież miało już być super po dostarczeniu składów z ostatniego zamówienia
          Składy dostarczono a więc

        • Brak ustawy aglomeracyjnej powoduje, że wszystkie miasta satelickie, to niechciane kukułcze jaja. Ile by nie dopłacały, to zawsze się nie da. A druga kwestia, że Warszawa w swoich granicach ma fatalną komunikację i z peryferyjnych dzielnic zazwyczaj jedzie się dłużej niż z ościennych miasteczek. Ale to wszystko Warszawa ma na własne życzenie – przebimbano ostatnie 20 lat intensywnej urbanizacji i przez te 20 lat w wielkich bólach oddano 1,5 linii metra. To z czym do gości?

  12. Dla pocieszenia z kierunku pruszkowskiego wcale nie jest dużo lepiej. Po prostu komunikacja aglomeracyjna w Warszawie leży i kwiczy, a wszelkie działania, to pudrowanie trupa. Za dużo ograniczonego umysłowo betonu siedzi po różnych ciałach decyzyjnych i projektowych.

  13. Nawet nie rozpatrzą tego pisma. Nie ma takiej stacji jak Legionowo Centrum. Dziękuję. Do widzenia.

    • ktoś poprzestawiał słowa miało być zapewne „Stacja w centrum Legionowa” albo „Stacja blisko Centrum”? może ‚centrum Legionowa obok Stacji”??

  14. Ludzie! Nie głosujcie na Romana w najbliższych wyborach! Tak skompromitowanego polityka to nie widziano nawet na kubańskiej wsi.

Dodaj komentarz