Legionowo. Poza tunelem na Bukowcu przeprawa kolejowa też w centrum? Miasto szuka partnerów

przejscie-smereka

Przejście przez tory przy ul. Smereka i Krasińskiego (fot. GP/kg)

Ratusz chce zbudować drugą przeprawę kolejową łączącą ulice Kolejową i Tadeusza Kościuszki w Legionowie. Trwają poszukiwania partnerów. O partycypację w kosztach związanych z realizacją tej inwestycji w pierwszej kolejności poproszono ostatnio władze powiatu legionowskiego.

1 lipca br. sfinalizowano umowę na dofinansowanie budowy tunelu kolejowego na przedłużeniu ulicy generała Bolesława Roi i kładki pieszo-rowerowej w ciągu ulic Polnej i Kwiatowej na legionowskim Bukowcu. Wybór tej lokalizacji nie podoba się części mieszkańców, którzy swe niezadowolenie wyrazili w szeregu ostatnio złożonych w ratuszu petycji. Aż 62 z nich zawierały postulat budowy dodatkowej przeprawy kolejowej łączącej III Parcelę z centrum Legionowa. – Najlepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie takiej przeprawy na przedłużeniu ulic Parkowej i Wyszyńskiego albo w rejonie ulicy Krasińskiego – sugerowali w tych pismach władzom mieszkańcy.

 

 

 

Układają się z władzami powiatowymi?

Potrzebę budowy drugiej przeprawy przez legionowskie tory kolejowe dostrzegają także władze miasta. Takie chęci sygnalizował prezydent Roman Smogorzewski przed wakacjami na sesjach rady miasta. W zeszłym tygodniu chęci te zostały potwierdzone w oficjalnych słowach wiceprezydenta Marka Pawlaka. – Zwróciliśmy się do starosty legionowskiego z wnioskiem o określenie możliwości udziału powiatu legionowskiego w budowie bezkolizyjnego skrzyżowania z linią kolejową, łączącego ulicę Kolejową z ulicą Tadeusza Kościuszki – oznajmił 9 lipca br. wiceprezydent Pawlak w odpowiedzi na wspomniane petycje legionowian. – Nie zrezygnowaliśmy z planów budowy tej przeprawy. W przypadku niewyrażenia zgody przez władze powiatu na współudział w realizacji oczekiwanej przez Państwa inwestycji, miasto będzie szukało innych zewnętrznych źródeł finansowania, które pozwolą na jej wykonanie – zapewnił, tłumacząc się zarazem, że miasta Legionowa nie stać na samodzielne sfinansowanie tak kosztownego przedsięwzięcia, a kwoty oferowane przez kolejarzy są niewielkie.

Przeprawa na Bukowcu jest pilniejsza!

Według wiceprezydenta Marka Pawlaka potrzeba budowy przeprawy kolejowej w centrum Legionowa jest duża, ale bardziej pilnym zadaniem jest zbudowanie takowej na Bukowcu, co zresztą zostało już w ostatnim czasie przesądzone. – Zaplanowana i konsekwentnie realizowana bezkolizyjna przeprawa na Bukowcu jest priorytetem, gdyż zdajemy sobie sprawę, że przebudowa drogi krajowej nr 61 (DK nr 61) nie gwarantuje pełnej przepustowości tej drogi z uwagi na bardzo intensywny ruch tranzytowy drogą krajową i planowaną budową szpitala. Ponadto kolej planuje likwidację istniejącego przejazdu kolejowo-drogowego w ulicach Polnej i Kwiatowej, będącego stałym elementem układu komunikacyjnego Bukowca, co sprawia, że przeprawa w tym rejonie miasta jest niezbędna – ocenia wiceprezydent Marek Pawlak.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 9

  1. Wreszcie coś pozytywnego (trzy bezkolizyjne przeprawy , po zbudowaniu na bukowcu to za mało) Wracając do konsultacji społecznych z czerwca ub. roku to Panie Prezydencie mieszkańcy mówili o tunelu Polna /Kwiatowa a do estakady na Roi to mieli zastrzeżenie, że z jednej strony tuż przy oknach mieszkańców , z drugiej wąski przejazd między prywatnymi domami, a wystarczyło by estakadę puścić przed pustą działką na Bukowcu, a wylot tam gdzie obecnie jest „domek dróżnika” i zmiana w zasadzie byłaby niezauważalna (ale po co ułatwiać sobie życie). PS. ta kładka-rowerowo piesza przy założeniu że przejazd będzie zlikwidowany to w mojej ocenie BEZSENS Chciałbym, żeby władze miasta stawiały sobie ambitne cele w zakresie budowy przepraw aby ich było przynajmniej tyle co mostów w Warszawie (kolej chce rozbudowywać wyloty ze stolicy w tym w kierunku Legionowo i uruchomić cykliczny rozkład jazdy, a wtedy pozostaną nam TYLKO te trzy, w tym dwie skrajne przeprawy).

    • Jak nie chcesz mieć tego „syfu” pod domem na Roi to nie wciskaj go innym. Od Kwiatowej z dala.

      • MAŁA Rozumiem, że mieszkańcy Kwiatowej mają „po dziurki w nosie” tych aut przed domami, ale przeczytaj uważnie mój post – zbudowanie przejazdu górą tak aby nie dokuczać tym z Roi jak i z Przemysłowej, a dodatkowo możliwa jest wtedy likwidacja obecnego przejazdu było by tańszą i „bezinwazyjną” inwestycją.A ruch na Kwiatowej i Polnej i tak pozostanie taki sam. Jak korzystam z obecnego przejazdu i jak będzie Tunel na Roi to i tak będę nadal dojeżdżał do niego Kwiatową czy z drugiej strony Polną bo nie ma innej alternatywy, więc nie ma co się denerwować – trzeba trzymać kciuki aby powstawało jak najwięcej przejazdów aby rozłożyć ruch na więcej przejazdów. Samochodów nie będzie ubywać tylko przybywać. Pozdrawiam

  2. Mieszkańcy Kwiatowej nie chcą tunelu w ciągu Polna – Kwiatowa bo to spowodowałoby brak możliwości wjazdu ze strony ul. Handlowej a najbliższuy wjazd do tunelu byłby od sielankowej.

  3. Mieszkańcy Legionowa jasno wypowiedzieli się na tym portalu w sondzie, której chcą przeprawy jako pierwszej – na Krasińskiego. Czekamy na obiecywane przez prezydenta konsultacje w sprawie lokalizacji przepraw.

  4. Już raz mieszkańcy Legionowa zostali zrobieni w Bambuko! Skasowali jeden z najlepszych przejazdów kolejowych w ciągu Parkowa-Wyszyńskiego. Nie rozumiem, jak na to można było się zgodzić? Teraz szykuje się kolejny armagedon… skasowanie przejazdu Kwiatowa- Polna! Zamiast budować nowe przejścia my kasujemy stare i cały czas ilość przejść przez tory pozostaje „niezmienna”! Jak można być aż tak głupim? Czy tylko ja to widzę, że od czasów Gomułki nie przybyło żadnego więcej przejazdu przez tory? SZOK!!!

    • Podobno w rejonie Parkowa-Wyszyńskiego mieszka ktoś z rodziny

  5. I jaki to problem żaden . I to chyba lepiej dla tych z handlowej że samochody nie będą jeździły obce pod posesjami ..

  6. Jestem mieszkańcem Bukowca i prawie codziennie jeżdżę ul. Roi i/lub ciągiem ul. Polna-Kwiatowa. Średnio na 10 razy jak przejeżdżam przez istniejący przejazd Polna/Kwiatowa to pewnie 8 razy jest zamknięty i trzeba czekać nawet kilkanaście minut bo zwykle przejeżdżają 3 pociągi zanim podniosą się rogatki.
    W kwestii nowej przeprawy mam takie uwagi.
    Nie da się zrobić projektu, który wszystkich zadowoli bo ktoś będzie miał ruch drogowy pod oknami.
    Był na stronach innej gazety zamieszczony projekt tunelu w miejscu istniejącego tzn. w ciągu Polna – Kwiatowa. Był to tunel zarówno dla samochodów jak i był tam umieszczony ciąg pieszo-rowerowy na przedłużeniu istniejącego od lat układu komunikacyjnego. Tunel od strony Kwiatowej kończył się przed ul. Przemysłową a od strony Polnej przed ul. Wrzosową.
    Jeżeli miałby powstać tunel na Bukowcu to jest to najlepsze rozwiązanie. Dlaczego?
    1. Czy jest różnica dla mieszkańców ul Kwiatowej czy samochody przejadą na ul. Kwiatową prosto z Polnej czy przyjadą z nowo-wybudowanego dojazdu z Roi i zaraz za torami skręcą w Kwiatową? Piszę to w kontekście, że któryś przejazd i tak miałby powstać i tego, że i tak po powstaniu przejazdu będzie to alternatywa dla zakorkowanej DK61 lub co ostatnio jest coraz częstsze jako skrót do nowego marketu budowlanego.
    2. Tunel na przedłużeniu Roi, od strony zamieszkałej, nie miałby szans kończyć się przed wylotem z osiedla Nowy Bukowiec (z ponad czterystu mieszkaniami i pewnie tyloma samochodami). Prawdopodobnie wyjazd z osiedla byłby zaprojektowany wzdłuż torów nad tunelem i wszyscy z tego osiedla, żeby wjechać do tunelu musieli by nawracać Zaciszną lub Polną z powrotem w ul. Wrzosową, żeby wjechać do tunelu. Czyli oprócz naturalnej konsekwencji, że ruch z domów z Bukowca kanalizowałby się ul. Wrzosową i Słoneczną, to samochody z osiedla generowałby ruch zdwojony.
    3. Ul. Roi jest wąska, nie ma ani chodników ani ścieżki rowerowej. Puszczeniu tu ruchu tranzytowego bez wykonania minimum chodnika na długości 0,5km to igranie ze śmiercią pieszych i rowerzystów.
    4. Po drugiej stronie torów na przedłużeniu Roi są lasy (należące do inne gminy) a trzeba tam wybudować drogę dojazdową 400m.
    5. Piszemy to z punktu widzenia zmotoryzowanych. A widzicie ile codziennie pieszych i rowerzystów korzysta z przejazdu. W szczególności mnóstwo dzieciaków na rowerach dojeżdża do szkoły na ul. Zakopiańskiej. Każdy kto choć raz przechodził taką kładka jesienią lub zimą wie co to za przyjemność Kładka musi być w miarę wysoka bo nad trakcją. Warto pomyśleć o dzieciakach, które masowo chodzą tamtędy do szkoły i o osobach starszych, które chodzą do ZOZ-u czy kościoła. Przejście dołem jest dużo bardziej komfortowe.
    6. Koszty: czy tunel w Roi + kładka + dojazd wzdłuż torów od lasu + chodnik wzdłuż Roi etc naprawdę są dużo droższe niż sam tunel Pona/Kwiatowa?

    Podsumowując.
    Wygląda, że budowa tunelu na Roi poprawi sytuacje mieszkańców około 30 domów przy ul. Polnej, dla mieszkańców Kwiatowej niewiele zmieni, pogorszy sytuację mieszkańców Wrzosowej, Słonecznej, osiedla Nowy Bukowiec, mieszkańców ul. Roi.

    Tyle na chłodno. Ale po co władzom miasta konsultacje…
    R

Dodaj komentarz