Legionowo. Radna Agata Zaklika chce, aby deweloperzy współfinansowali budowę infrastruktury wokół swoich inwestycji. To dobry, czy zły pomysł?

droga maxim3 — kopia

Osiedle Sobieskiego w Legionowie, fot. GP/ms (archiwum)

Radni z komisji rozwoju miasta mają jeszcze w tym roku porozmawiać o zalegalizowaniu w Legionowie finansowania modernizacji dróg należących do gminy przez deweloperów i innych inwestorów realizujących w ich sąsiedztwie swoje inwestycje. To rozwiązanie od 2022 r. funkcjonuje w Warszawie, a próbę jego skopiowania do legionowskich realiów podjęła ostatnio niezrzeszona radna, Agata Zaklika.

Niezrzeszona radna Agata Zaklika chce, aby deweloperzy dorzucali się do budowy dróg wokół swoich inwestycji realizowanych w Legionowie. Chodzi m. in. o ich remonty, przebudowę zjazdów, czy też montaż sygnalizacji świetlnej. Finansowanie tego rodzaju miałoby zaś dotyczyć, zarówno tych dużych przedsięwzięć, jak np. budowa galerii handlowej, czy nowych bloków, jak również inwestycji o średniej wielkości jak np. osiedla szeregowców. Tego rodzaju rozwiązania uruchomiono w 2022 r. w Warszawie. W opinii radnej Zakliki, Legionowo jest w tym momencie miastem tak silnie zurbanizowanym i miejscem bardzo chętnie wybieranym do realizacji nowych inwestycji mieszkaniowych i handlowych, że tylko porozumienie się z deweloperami we wskazanym zakresie będzie gwarancją poprawy drożności zbyt obecnie przeciążonego układu komunikacyjnego miasta.

 

W Warszawie już tak robią

W stolicy zasady dotyczące finansowania samorządowych inwestycji drogowych przez deweloperów określono w prezydenckim zarządzeniu. – Deweloperzy budujący nowe osiedla, biurowce, czy sklepy mają obowiązek zainwestować w przebudowę układu drogowego wokół swojej inwestycji – dowiadujemy się z oficjalnych stron internetowych tego miasta. – Warszawa dynamicznie się rozwija, powstają nowe osiedla, biurowce, sklepy i inne inwestycje komercyjne. Inwestorzy muszą pamiętać, że ich inwestycje mają wpływ na funkcjonowanie miasta. Dlatego zgodnie z artykułem 16. ustawy o drogach publicznych mają obowiązek przebudowy układu drogowego tak, aby dostosować go do zwiększonego ruchu wywołanego nową zabudową. Im więcej nowych mieszkańców, pracowników i miejsc postojowych, tym ten wpływ jest większy – czytamy następnie. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w Warszawie, przebudowa wybranych stołecznych dróg odbywa się na podstawie umów zawieranych między miastem, a inwestorami. W tego rodzaju porozumieniach deweloperzy zobowiązani są do przygotowania projektów przebudowy tychże dróg, a następnie do ich wykonania na swój koszt. W prezydenckim zarządzeniu uwzględniono też cennik, w którym jasno jest wskazane, kto i ile musi zapłacić za przebudowę danej drogi. Co do zasady, wyliczenia te realizowane są za metr kwadratowy tworzonej powierzchni użytkowej danej inwestycji, zgodnie z regułą, że im bliżej ścisłego centrum miasta jest ona wykonywana, tym dla dewelopera jest taniej.

 

Wiążąco porozmawiają o tym jeszcze w tym roku?

Pomysł, aby w Legionowie deweloperzy dokładali się do budowy dróg radna Agata Zaklika oficjalnie przedstawiła podczas sesji Rady Miasta Legionowo, w środę, 25 października 2023 r. Żaden z lokalnych decydentów wiążąco się do niego nie odniósł. Jednak, przewodniczący komisji rozwoju miasta, radny Andrzej Piętka z Koalicji Obywatelskiej (KO) zapowiedział, że jeszcze w tym roku wprowadzi tę problematykę pod obrady wskazanej komisji merytorycznej.