Legionowo. Radni PiS zapraszają do konsultacji w sprawie parkometrów

pawlowski-traczyk-petryka

Sławomir Traczyk, Artur Pawłowski, Dariusz Petryka

O tym, na jakich zasadach mogłyby działać parkometry oraz czy poprawiłyby one sytuację komunikacyjną w centrum miasta, rozmawiam z radnymi Sławomirem Traczykiem, Dariuszem Petryką i Arturem Pawłowskim z Prawa i Sprawiedliwości (PiS).
Magdalena Siebierska (MS): Jaka wysokość opłaty parkingowej byłaby zdaniem radnych PiS optymalna?
Artur Pawłowski (AP): Podstawową zasadą systemu parkometrów byłby całkowity brak opłat dla legionowian mieszkających i płacących podatki w Legionowie. Legionowo oficjalnie liczy około 58 tysięcy mieszkańców. Z urzędniczych informacji wynika zaś, że mieszkańców płacących podatki oraz inne opłaty w Legionowie jest zaledwie około 50 tysięcy. Wydaje się, że uczciwie jest płacić podatki tam, gdzie się mieszka.
Sławomir Traczyk (ST): Legionowian mieszkających i płacących podatki w Legionowie chcemy zwolnić z opłat za parkometry. Mieszkańcy będą mogli uwiarygodnić się np. poprzez dostarczenie do Urzędu Miasta w Legionowie deklaracji PIT potwierdzającej uiszczenie podatków właśnie w Legionowie, dokumentów potwierdzających ich tożsamość, czy też dowodów rejestracyjnych swoich pojazdów. Wówczas, takie osoby będą mogły otrzymać uprawniające do darmowego parkowania karty lub naklejki na szyby samochodów. Liczymy, że taka polityka zachęci mieszkańców do meldowania się i płacenia podatków w Legionowie. Na takim rozwiązaniu, tak czy inaczej budżet miasta zyska.

 

 
MS: Parkometry w centrum Legionowa to konieczność?
AP: Liczymy, że zwiększą liczbę miejsc parkingowych dla legionowian, zmniejszą korki. Chcielibyśmy, aby mniejszy ruch w centrum miasta – którego wzrost powoduje poszukiwanie miejsca do zaparkowania – przełożył się na poprawę jakości powietrza.
Dariusz Petryka (DP): Dodam, że parkometry w miastach wprowadza się przy zajętości miejsc parkingowych powyżej 85 procent. W mieście Legionowie ten poziom już dawno został przekroczony. Każdy, kto próbował zaparkować w centrum, wie jak trudno jest znaleźć wolne miejsce. Takie krążenie samochodem jest tożsame z większym ruchem, a co za tym idzie łączy się z produkcją większej ilości spalin. Dzięki temu rozwiązaniu, ruch na głównej legionowskiej ulicy tj. ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego na pewno się uspokoi. Konsekwencją zaś tego może być wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni na ścieżkę rowerową.
MS: W innych dzielnicach miasta też jest ciasno. Czy tam też powinny pojawić się parkometry?
ST: Chcielibyśmy, aby system parkometrów objął przede wszystkim centrum Legionowa. Takie rozwiązanie sprawdziłoby się także w okolicach targowiska miejskiego przy ulicy Jana III Sobieskiego, Alei 3-go Maja, generała Józefa Sowińskiego oraz przy ulicy Tadeusza Kościuszki, a dokładnie w okolicach skrzyżowania tej ulicy z ulicą Juliusza Słowackiego. Adresy, pod którymi mogłyby zostać zamontowane parkometry zostaną doprecyzowane podczas konsultacji z legionowianami.
MS: Za parkowanie w centrum Legionowa powinni zatem płacić legionowianie m. in. niepłacący podatków w naszym mieście, mieszkańcy ościennych gmin oraz przejezdni. Czy nie boicie się, że wdrożenie systemu legionowskich parkometrów w przyszłości stanie się furtką do wprowadzenia opłat także i dla tych legionowian, którzy są względem miasta uczciwi?
ST: Z naszej strony nie ma takiej możliwości. My się pod pomysłem wprowadzenia opłat dla legionowian na pewno nie podpiszemy!
MS: Czy płatne parkowanie w centrum Legionowa dla mieszkańców ościennych gmin zmusi ich do zmiany swoich przyzwyczajeń?
AP: W gruncie rzeczy, nasz pomysł koncentruje się tylko i wyłącznie na Legionowie i jego mieszkańcach. Zimą powietrze zatruwa smog, spowodowany również spalinami. Komunikacja lokalna na terenie powiatu działa coraz lepiej. Pamiętajmy też o rządowym programie, który ma tę komunikację poprawić. Osoby decydujące się na dojazd samochodem będą teraz musiały skalkulować, co im się bardziej opłaca – płacenie za parking, czy też podróże komunikacją zbiorową.
DP: Mamy świadomość, że i tak część osób będzie dojeżdżać do Legionowa samochodami. Wówczas płacone przez nich opłaty w parkometrach zasilą budżet Legionowa. Te dodatkowe pieniądze będzie można zaś przeznaczyć na dalszy rozwój komunikacji lokalnej i powiatowej. Taka konstrukcja systemu legionowskich parkometrów szybko przyniesie korzyści, miasto na takim rozwiązaniu może tylko zyskać. Zachęcamy również do korzystania z darmowych rowerów, zaproponowanych przez Sławomira Traczyka. System ten od kilku tygodni prężnie działa na terenie całego miasta.
MS: Czy uruchomienie parkometrów w centrum Legionowa w jakikolwiek sposób wpłynie na działalność wielopoziomowych parkingów przy miejskim dworcu kolejowym?
ST: Z tych parkingów w dużym stopniu korzystają osoby spoza Legionowa. Jednak na utrzymanie tych obiektów w dobrostanie składają się tylko i wyłącznie legionowianie. Uczciwe wydaje się zatem, żeby od osób spoza naszego miasta pobierać opłaty za korzystanie z tych parkingów. Może to być symboliczna stawka za cały dzień lub jednorazowa opłata za cały rok lub miesiąc. Ważne, aby te obiekty pozostały darmowe dla mieszkańców Legionowa.
MS: Czy parkometry w centrum Legionowa osłabią kondycje lokalnych sprzedawców? Jak to oceniacie?
DP: Parkometry wymuszą rotację samochodów. Nie będzie możliwości zostawienia samochodu pod sklepem na cały dzień. Poza tym, zakupy nie trwają długo – pół godziny, godzinę – zatem opłata za taki postój będzie niewielka. Znaczna część sklepów i tak ma własne parkingi, które są dla ich klientów bezpłatne.

MS: Dziękuję za rozmowę.

 

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 19

  1. Mamy dobrą zmianę i znów PIS chce sięgnąć do kieszeni mieszkańców bo te dyrdymały co tych 3 panów opowiada to fikcja bo ktoś te parkometry musi postawić ktoś je musi obsługiwać nie ma nic za darmo Nie wieżę że system będzie bezpłatny

    • Jak Romus siega to jest w porzadku, tak?

  2. ale jaja, trzy puste musztardówy paraduja w centrum miasta

  3. Niektórzy nie potrafią napisać jednego zdania bez obrażania przeciwników politycznych, Wracając do tematu, problem z parkowaniem w centrum Legionowa nabrzmiał do tego stopnia że jego rozwiązanie potrzebuje drastycznych niekiedy zmian.
    Tak, jestem za postawieniem w centrum parkomatów, bezpłatnych dla mieszkańców Legionowa ale jedynie przez określony czas który umożliwia np zrobienie zakupów czy załatwienie spraw w urzędzie. Nie może być jak do tej pory że parkingi w centrum są blokowane przez wiele godzin przez kierowców którzy pojechali pociągiem do Warszawy
    Zgadzam się że parkingi będą bezpłatne dla mieszkańców Legionowa, nie chcę używać pogardliwego określenia ale jak inaczej nazwać mieszkańców który po zasiedleniu nowego szeregowca przez 2 lata jeżdżą z tablicami rejestracyjnymi z całego kraju, od warmińsko-mazurskiego po podkarpacki. Rozumiem że ci mieszkańcy w dużej części też płacą u siebie a nasze miasto traktują jak miejsce do spania. Dlaczego więc mają korzystać za darmo z infrastruktury za którą z moich podatków płacę ja
    Druga sprawa na którą powinni zwrócić radni, aby ograniczyć ruch samochodów w centrum należy też utworzyć komunikację lokalną z prawdziwego zdarzenia. To co jest w Legionowie, obsługiwane przez mikro-busy to namiastka komunikacji w dodatku autobusiki kursują co GODZINĘ

    • szkod ze niektorzy nie moga napisac komentarza bez swojego charakterystycznego wmawiania innym ciemnoty konwentu

      • Pełna zgoda SYROP KLONOWY….
        Dlaczego nie możesz???????

      • No dobrze, co to ma wspólnego z moim postem ?????? Czy kiedykolwiek w jakimkolwiek poście pisałem cokolwiek o konwencie ?????

        • Daro, nie pyszcz, przypisali cie do Konwentu, to się pogódź. Tu wszyscy, jak zaczynają pisać co chcą zmienić, to są z Konwentu, tak te ciemne ludzie tu rozumują.

          • W takim razie nie ma problemu. Pomimo tego że nigdy nie wypowiadałem się na temat Konwentu uważam że w zdecydowanej większości mają
            rację

          • To ja też się zapisuję na ochotnika do konwentu, bo Daro ma rację w swoim poście, tak samo myslę

          • Konwent nie pisz bzdur, bo aż żal tego czytać.
            Konwent nawiedzonych, a …. i to mi bardziej pasuje.

  4. Radni opowiedzieli sobie bajkę, w której to oni obsadzili się w roli ofiar, następnie sami głęboko w nią uwierzyli, po czym uronili szczerą modlitewną łzę nad swoim ciężkim losem.

    • Zapewne radni wymyślili problem z parkowaniem w tym a jakże „piękniejącym i wspaniale zarządzanym Legionowie” ??????

  5. Mieszkam w rejonie Legionowa i bywam tam, jak muszę. Legionowo to nie Warszawa, nie ma wygodnej j rozwiniętej komunikacji. Nie wiem kto tam jeździ dla przyjemności i może nie przyjechać.

  6. Do Daro. Strasznie krótką masz pamięć, albo jesteś tak młody że nie pamiętasz już, jak piękne było Legionowo gdy rządził tu Kicman z Błaszczakiem. Jak twoji polityczni pupile chcą postawić parametry to jesteś za, gdyby chciał to zrobić obecny prezydent byłbyś oburzony.

    • Kicman??? Błaszczak????
      NIech żyje Tytus ROMEK i Atomek!!!!!!!!!!!!!

    • Doskonale pamiętam jak wyglądało Legionowo za rządów Kicmana. Pomimo niedoskonałości było to miasto dużo bardziej przyjazne mieszkańcom, z dużo większą ilością zieleni, mniej zabudowane
      Teraz efektem tego „rozwoju” jest to wcześniej czy później trzeba będzie wprowadzić parkometry na ulicach

  7. PiS chce opodatkować dzieci!?
    Przecież większość tej grupy to dzieci – już mieszkańcy a jeszcze nie podatnicy.
    Po nr 2 Legionowo liczy 54 000 os a nie 58 0000,wiec ta grupa jest o połowę mniejsza zakładając że inne dane podane przez PiS się zgadzają.

  8. Patrząc na to, że miasto Legionowo jest miastem powiatowym zróżnicowanie na mieszkańców i nie mieszkańców jest warunkiem wykluczającym a więc niezgodnym z prawem. Czas odrzucić pomysły segregacji, bo nie macie do tego ani prawa a ni narzędzia a kto pamięta chłopców Gawkowskiego, co kreślili kredą opony, ten wie, o czym mowa. Jeśli chcemy odkorkować Legionowo to należy spełnić dwa warunki równocześnie: a) zmniejszyć liczbę miejsc do parkowania (doświadczenia z innych miast EU) i b) wprowadzić odpłatność za parkowanie dla wszystkich. Tylko te dwa warunki lącznie spowodują odciążenie miasta od stale rosnącego ruchu, wszystkie inne metody skończą się cyrkiem. W tym sensie konsultacje tego z mieszkańcami to wyłącznie element kampanii wyborczej. Może przesuniemy to na termin pod 15 października a same konsultacje zrobimy także dostępnie online?

Dodaj komentarz