Nie odbierajcie nam 731

520449dcc2344.jpg

– Nie zabierajcie nam naszej linii 731 – apelują mieszkańcy Osiedla Piaski. – Nie chcemy turystycznej linii, jaką ewidentnie będzie linia L-8. Nie odcinajcie nas od Warszawy – proszą.

W marcu ZTM zaproponował zmiany w liniach autobusowych kursujących w Legionowie i Jabłonnie. Zmiany największe spośród zaproponowanych mają być wdroźone od września – to likwidacja linii 801 oraz skrócenie trasy 723 i 731. Powstałą w komunikacji lukę miałoby zapełnić utworzenie nowych połączeń L-8 i L-9, których zadaniem byłby dowóz pasaźerów do stacji kolejowych. Proponowany rozkład jazdy to kursy co 10 minut w szczycie, co 15 minut poza szczytem i w soboty, natomiast w niedziele i święta co 30 minut. ZTM mówi o swojej propozycji, źe uniezaleźnia to  mieszkańców miasta od korków na ulicy Modlińskiej, a utworzenie węzłów przesiadkowych takich jak stacja kolejowa, to przyszłość komunikacji zbiorowej.

400 podpisów

Mieszkańcy Osiedla Piaski nie są zadowoleni z proponowanej rewolucji komunikacyjnej. Według nich trasa autobusu 731, którą wywalczyli dla  8-tysięcznego osiedla, powinna pozostać. Na prośbę mieszkańców radni Paweł Lewandowski, Józef Dziedzic oraz Paweł Głaźewski zajęli się protestem związanym z odebraniem linii 731. Paweł Głaźewski, najbardziej zaangaźowany w tę akcję, zebrał  podpisy ponad 400 mieszkańców pragnących pozostawienia dotychczasowej trasy. 31 lipca 2011 roku lista z podpisami wraz z pismem przewodnim została wręczona Prezydentowi Miasta Legionowo Romanowi Smogorzewskiemu.

Linia turystyczna

Drugim argumentem za pozostawieniem 731 jest bezpieczeństwo połączeń z Warszawą oraz z centrum Legionowa. Duźa liczba mieszkańców korzysta z dojazdów do pracy w Jabłonnie i Tarchominie. Według nich nowa linia L-8 to turystyczna linia, która nie zapewni szybkiego dojazdu, jak zapewnia ZTM. W piśmie znalazła się obawa dotycząca awaryjności i zaleźności komunikacji szynowej od pogody. Brak bezpośrednich połączeń autobusowych sprawi, źe pasaźerowie zostaną pozbawieni alternatywnego połączenia ze stolicą podczas większych mrozów. Swoje przypuszczenia opierają na dotychczasowych doświadczeniach – argumentują, źe minionej zimy składy SKM opóżniały się o 2 godziny.

Gra o pieniądze

Oczywiście decydującym czynnikiem są finanse. Propozycja przygotowana dla Gminy Legionowo na rok 2011 zakładała pozostawienie dotacji dla warszawskiego organizatora przewozów zbiorowych na tym samym poziomie jak w tym roku. Likwidacja części kursów autobusowych ma pozwolić na utrzymanie mających powstać od września linii „L”. – Po zmianach wprowadzonych 1 lipca (kasacja linii 801, skrócenie linii 736 i zracjonalizowanie liczby kursów ogółem) koszty dla Legionowa spadły o ok. 70 tys. za m-c. Legionowo płaci w tej chwili za komunikację autobusową 110 tys. a Jabłonna – 82 tys. za miesiąc – mówi Konrad Klimczak z Zespołu Prasowego ZTM. – Szacujemy, źe po wprowadzeniu kolejnych zmian koszty utrzymają się na tym samym poziomie lub nieznacznie wzrosną – wszystko zaleźy od stawki w przetargu na obsługę linii L-8 i typu wybranego taboru – dodaje.

Jabłonna

Dla mieszkańców Chotomowa linia L-8 jest bardzo atrakcyjna. Zwracali się oni z prośbą do Urzędu Gminy o uruchomienie nowej linii autobusowej, dzięki której w łatwiejszy sposób będą mogli korzystać z pociągów SKM w Legionowie. Przedstawiciele Urzędu Gminy Jabłonna negocjują z ZTM w temacie kosztów, które miałaby ponieść gmina. W przypadku linii dowozowej L gmina pokryje 80 proc. kosztów (za stawkę w granicach 3-4 zł brutto za kilometr). W przypadku linii 7XX gmina finansuje 40 proc. ale za wyźszą stawkę – 7,5 zł ( a ta w przyszłym roku pewnie wzrośnie), jak  twierdzi ZTM.

Koszty dla pasaźera

Kiedy gminy zajmują się targami o stopień dofinansowania komunikacji, mieszkańcy osiedla zastanawiają się na ile te zmiany mogą obciąźyć ich kieszenie. W nowej wersji pasaźer, który nie ma karty miejskiej, będzie musiał dwukrotnie się przesiadać, źeby dojechać do stolicy. – Będą protestować i absolutnie im się się dziwię – mówi Paweł Głaźewski o postawie mieszkańców Osiedla Piaski.

Od września planowany jest wzrost częstotliwości kursowania linii 723 i 731, utrzymanie linii 736 na dotychczasowej trasie i powrót do przedwakacyjnej liczby kursów.

Iwona Wymazał