Przywrócą ruch kolejowy do Zegrza Południowego

520450cf66ec2.jpg

Starostwo opracowuje analizę rozwoju połączeń kolejowych w powiecie. Bardzo powaźnie rozwaźana jest moźliwość przywrócenia połączeń do Zegrza Południowego. Nowa linią ma być szansą dla poprawienia komunikacji w gminach Serock, Wieliszew i Nieporęt.

Linia kolejowa do Zegrza Południowego działała do 1998 roku. Zarządcą torowiska na starej linii nr 28 jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Tereny, przez które przebiega linia, częściowo są dzierźawione firmie P. H. Fermata Sp. z o. o., która korzysta z torów przy transporcie aut. Teren jest odgrodzony, zaasfaltowano takźe przejazd kolejowo-drogowy znajdujący się pomiędzy terenem Fermaty a stacją, więc przejazd do stacji Zegrze został uniemoźliwiony. Stan pozostałych torów z wyjątkiem 300 metrowego odcinka od Fermaty do stacji Zegrze jest dobry. Remontu na pewno będzie wymagał zarośnięty i zaniedbany peron. Oprócz odbudowy trakcji, przejazdów kolejowych i stacji konieczny będzie remont toru nr 2 na stacji Wieliszew. Elektryfikacja linii zwiększyłaby nakłady inwestycyjne o 2,3 mln zł.

Co godzinę?
Gdyby linia została uruchomiona, ruch pociągów odbywałby się co godzinę. Pociągi na odcinku Legionowo – Wieliszew mogłyby rozwijać prędkość do 80 km/h. Po odbudowie torów do Zegrza, kolejny odcinek pociągi pokonywałyby z prędkością maksymalnie 60 km/h. Jak wynika ze wstępnych analiz, nie ma moźliwości aby częstotliwość na tym odcinku była większa niź 25-30 minut, bowiem składy będą kursować w ruchu wahadłowym a czas przejazdu pociągu na trasie Legionowo – Zegrze wynosie 12-13 min. Takie przedsięwzięcie uruchomiłoby cykl zmian, dzięki którym rejon Zalewu Zegrzyńskiego i dalej na północ zyskałby na atrakcyjności pod względem zamieszkania, a gminy sąsiadujące mogłyby zainwestować w sieć komunikacji autobusowej, by dowież swoich mieszkańców do kolei.

Koszt szynobusu
Przy załoźeniu, źe długość całej trasy wynosi 4,43 km, a liczba połączeń w dni powszednie 40, natomiast liczba połączeń w dni wolne i święta 36, koszt roczny realizacji przedsięwzięcia wyniósłby około 1,9 mln zł. Taką kwotę zmniejszoną o wpływy z biletów oraz dopłatę ZTM z tytułu honorowania biletów i ulg ZTM, musiałyby ponieść samorządy gminne. Problemem wydają się być konsekwencje prawno-finansowe dotyczące zerwania umowy dzierźawy terenów kolejowych z Fermatą. Czy ten projekt zostanie zrealizowany? – Musimy przygotować się i wykonać analizę obecnego systemu komunikacyjnego – mówi orędownik perspektywicznego podejścia do komunikacji powiatu legionowskiego i współpracy w tym zakresie między gminami Janusz Kubicki. Zwraca jednak uwagę, źe zanim decyzje zostaną podjęte konieczne będzie wykonanie badań, by inwestycja nie okazała się fiaskiem, a wagony nie przewoziły powietrza. – Wszystkie takie plany muszą przejść etap obliczeń pod kątem ekonomicznym, demograficznym oraz rozwoju naszego regionu – mówi Janusz Kubicki.

Iwona Wymazał

Etykiety

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 27

  1. Dwa miliony plus eksploatacja dla garstki ludzi ?Nawet jak uzbierają z 5 tysięcy podróżujących, to dzieląc to na głowę taniej by wyszło wynająć im taksówki do stacji Legionowo.

  2. Myślę że bardzo dobrym pomysłem jest wznowienie kursowania pociągów do Zegrza Południowego. Niestety sens takiego rozwiązania jest tylko gdy zostanie wykonania trakcji na przedmiotowym odcinku, żadne szynobusy nie mają sensu. Tylko bezpośrednie składy do Warszawy Gdańskiej maja sens. Dodatkowo powinien powstać przystanek przy skrzyżowaniu linii z droga nr 631 w Wieliszewie, podczas modernizacji drogi powstały zatoki autobusowe i jest miejsce na wykonanie peronu. Dla mieszkańców Zegrza oraz gmin Wieliszew i Serock po uruchomieniu dowozów autobusowych do Zegrza to świetne rozwiązanie w przypadku konieczności dojazdu do Warszawy. Tym bardziej w czasach gdzie koszty paliwa są tak wysokie. Tak nawiasem mówiąc innym świetnym rozwiązaniem byłaby elektryfikacja linii na wodociąg północny w Wieliszewie i powstanie peronów Łajski Kościelna, Wieliszew Modlińska, Wieliszew 600-lenia – w promieniu 1km od tych przystanków mieszka prawie 5tys. mieszkańców wraz z stacją Michałów Reginów składy dojeżdżające do Wodociągu Północnego mogłyby obsługiwać ponad połowę mieszkańców Gminy Wieliszew.

  3. Adonis, Jeżeli tak podejdziesz do sprawy to 2 mln zł wystarczy na 5 przejazdów taxi w tą i z powrotem dla 5tys. osób na transie Zegrze-Legionowo;-). Amortyzacja inwestycji kolejowych to okres ponad 20lat, a brak konieczności przesiadek jest jednym z głównych powodów wyboru komunikacji publicznej przez podróżnych. Dodatkowo ciekawy jestem, jaki jest koszt modernizacji odcinaka drogi Zegrze – Legionowo? Doprowadzenie do parametrów GP 2×2 szacuję na co najmniej 200mln zł.

  4. A kiedyś było tak pięknie. Pociągi do Zegrza jeździły, ludzie korzystali … składy były pełne. I wtedy nagle przestało się opłacać. Zlikwidowano linie, zdjęto trakcje, Feremata załatwiła sobie teren. ……..To taka tam historia…. Muszę jednak przyznać że pomysł ma przyszłość…:D

  5. Bardzo dobry pomysł, ale już kiedyś była ta propozycja rozwarzana

  6. Ty Adonis pachniesz mi Ferematą.

  7. dobry pomysł,mogli by zrobić połączenia do warszawy gdąńskiej,w wakacje będą niezłe tłumy

  8. Platformie nic się nie opłaca.Najlepiej ciąć co się da i wprowadzać nieustanne podwyżki.Nie wierzę że kiwną palcem w tej i innych ważnych dla miasta i powiatu sprawach.Platforma Obywatelska to jest tylko w nazwie.Czas zmienić władzę i wtedy jest szansa na konkrety.Nie kolesiostwo i układy.

  9. Popieram jak najbardziej pomysł Pawika, aby wykorzystać niszczejącą bocznicę na Wodociąg,acz kolwiek niekoniecznie elektryfikować,morze być szynobus i niekoniecznie cało roczny,możnaby było szynobus puścić na te tory w okresie od 1-VI DO 31-VIII gdzie ludziska walą na plaże smażyć się i pluskać w wodzie,oraz w okresie w którym na plaży odbywa sie wiele imprez,chociażby co roczne szanty,dodam wiecej,że Rada Gminy przeznaczyła z budżetu na moderbizację w 2012 znaczną kwotę,oraz dalsze śeodki na inwestycje z wieliszewską plaża związane.Miłoby było pociągiem pojechać sobie na plaże,co otym sądzicie?
    Pomogłoby to odciążyć nasze „eLKI” w uszczuplonym wakacyjnym rozkładzie jazdy.Pierwsze analizy uruchomienia szynobusu na Wodociog,oraz koszty,jeszcze za poprzedniego Wójta szacowane były na około 2mln.

  10. Likwidacja istniejącego połączenia kolejowego Zegrza z resztą świata 🙂
    to według mnie totalny skandal.Zrujnowanie torów i przekazanie terenu firmie, która niszczy środowisko tak malowniczego miejsca jakim jest teren zalewu powinno być poddane wnikliwej analizie kto wzbogacił się wydając tak beznadziejne decyzje.Zegrze,które mogłoby być jednym z kurortów dla warszawiaków i okolicy ma wspaniałą wizytówkę w postaci kilometrów dymiących spalinami aut.
    Apeluję do zdrowego rozsądku decydentów aby nie powielali błędów poprzedników.
    Nie ma się nad czym zastanawiać i bez względu na koszty należy przywrócić połączenie kolejowe oraz zlikwidować skład z autami.

  11. Devil666, nie wiem, co składa się na koszt 2mln złotych na przywróceniu linii bez elektryfikacji do Wodociągu. Myślę jednak, że wydanie takiej kwoty tylko po to, aby kilku turystów przyjeżdżało na plaże, do której trzeba byłoby dojść ze stacji przy osiedlu prawie 2 km jest nie zasadne.
    Mój pomysł przywrócenia i elektryfikacji linii na wodociąg miałby służyć mieszańcom Wieliszewa i Łajsk, którzy mogliby pieszo dojść do przystanków oraz reszty mieszkańców gminy Wieliszew, którzy byliby dowożeni tzw. przejazdami porzecznymi, oczywiście w sezonie mogliby z tych pociągów korzystać turyści. Wadą szynobusów jest to że ze względu na obciążenie linii Legionowo Warszawa (od maja dodatkowo zostanie skierowana tu linia Okęcie-Modlin) puszczenie składu o niewielkiej ilości miejsc byłoby nieuzasadnione. W przypadku konieczności zakończenia jazdy w Legionowie szynobus przegra atrakcyjnością oraz ekonomią z autobusem. Moim zdaniem inwestycje potrzebne do uruchomienia i elektryfikacji linii Michałów-Wodociąg to 5,7 km toru do zelektryzowania, przebudowa rozjazdu w rejonie stacji Michałów, modernizacja przejazdów kolejowych na skrzyżowaniu z droga powiatową nr 1818W ul. Kościelna w Łajskach, z drogą wojewódzką 631 ul. Modlińska, z drogą powiatowa nr 1822W ul. Niepodległości w Wieliszewie budowa 3-4 perenów jednokrawędziowych przy wyżej opisanych przejazdach plus Osiedle 600-lecia, po za tym same tory są w dość dobry stanie, po małych pracach utrzymaniowych bez problemu pociągi mogłyby rozwijać prędkość 40-60km/h. Niestety cała inwestycja kosztowałaby min 5mln zł – dużo/mało;-/

  12. Zegrze jest znane i ma renomę jakiej nie ma wodociąg wieliszew poza tym jest przy głównej trasie a nie na uboczu.
    W Zegrzu jest plaża, a nawet kilka plaż i wcale nie trzeba dochodzić do Nieporętu.
    Do Gracji Fermatę mamy dzięki Smogorzewskiemu.

  13. Powietrza wagony do Zegrza na pewno nie beda woziły p.Kubicki. Będzie dziki tłum a w lato sajgon.Już teraz do Wieliszewa dojeżdża około 100 osób zeby jechac do wawy.

  14. I co w końcu,będzie tam pociąg ?

  15. A gzie tak rezygnują bo nie napisałeś/łaś o co chodzi ?

  16. Adampol wyprowadza się z Wieliszewa przy Wodociągu, zostawiają dużo większy plac niż obecnie ma Fermata. Teren przystosowany do parkowania samochodów, wewnętrznie ogrodzony, oświetlony. Jest także rampa kolejowa wybudowana przez Adampol. Tylko jest problem bo w Wieliszewie teren jest prywatny a w Zegrzu należy do Państwa i zarządzany przez Starostwo, jakby ktoś zapomniał to tam tez jakiś wałek był z oddaniem tego terenu w dzierżawę Fermacie bo z tego co pamiętam vic-preziem był brat Smogorzewskiego.

  17. Oby się zgodził oddać teren i prace remontowe czas zacząć

  18. jak otworzą już ruch na pewno będa takie połączenia zegeze-warszawa gdańska i warszawa wola,i może tłuszcz-zegrze

  19. Pociągi do Zegrza konsekwentnie uwalano od 1991 roku, i pomyślnie zakończono ten proceder zimą 1994/95. W interesie gratobusiarzy z DJCars, ZERDEKS i jednogratobusowych firemek – krzaków znikających wraz z końcem sezonu letniego.

  20. Pociągi do Zegrza konsekwentnie uwalano od 1991 roku, i pomyślnie zakończono ten proceder zimą 1994/95. W interesie gratobusiarzy z DJCars, ZERDEKS i jednogratobusowych firemek – krzaków znikających wraz z końcem sezonu letniego.

  21. Tak tu muszę się zgodzić…z poniższym. Faktycznie zyskali na tym busiarze.

  22. I jak wiadomo w końcu?

  23. Janek bierz się do roboty chłopie…

  24. I jak wkońcu?,wakacje już !

  25. I jak wkońcu?,wakacje już !

  26. Napewno niepotrzeba wielkich milionów do tego aby pociąg do Zegrza dojechał wystarczy odbudować 3 km torów i trakcji od stacji Wieliszew do Zegrza a jeśli chodzi o tabor kolejowy to wystarczy aby pociągi SKM nr 9 które teraz jadą do wieliszewa pojechały te 3 km dalej

  27. Jeszcze lepiej byłoby gdyby zbudowali most i przeciągnęli linię aż do Pułtuska, wtedy zarobiliby krocie bo widzę ile osób odjeżdża wieczorem z Zachodniego do Pułtuska ale w obecnej perspektywie nie ma na co liczyć niestety.

Dodaj komentarz