Legionowski e-commerce kwitnie

5204662feb1c4.jpg

Sklepy internetowe w dzisiejszych czasach to norma. Na terenie naszego miasta powstaje ich coraz więcej. Część przedsiębiorców skupia się na sprzedaży swojego asortymentu tylko i wyłącznie w sieci. Wielu z nich zaś, traktuje własny sklep internetowy jako dodatkowe wsparcie dla sprzedaży w firmowych punktach detalicznych.

 

Sklepy w formie internetowej ostatnimi czasy zyskują coraz więcej zwolenników wśród legionowskich przedsiębiorców. Wynika to z faktu, iż uruchomienie sklepu internetowego pociąga za sobą mniejsze koszty, niż otwarcie stacjonarnej placówki handlowej w tradycyjnej formie. W Legionowie i okolicach zarejestrowanych jest wiele firm, które w swoich firmowych e-sklepach sprzedają praktycznie wszystko, począwszy od opakowań kartonowych, poprzez zabawki i inne akcesoria dla dzieci, kończąc zaś na sprzęcie RTV i AGD oraz rowerach.

Głównie sprzedają artykuły dla dzieci
Część lokalnych firm skupia się tylko na sprzedaży za pośrednictwem Internetu. W tym miejscu trudno jest mówić o konkurencji na lokalnym rynku, bowiem taki handel ma wymiar ogólnopolski i owszem konkurencja pojawia się, ale dotyczy ona wszystkich internetowych firm działających w Polsce, sprzedających określony rodzaj towaru. Na takiej zasadzie np. działają dwa sklepy internetowe, prowadzone przez legionowską firmę AP Media – e-sklep proint.net, oferujący sprzęt sportowy i fitness oraz e-sklep bajeczny.net, sprzedający zabawki dla dzieci. Firma ta nie ma punktów sprzedaży detalicznej, a swój towar wystawia tylko w Internecie. – Już od kilku lat działamy w tej branży. Sprzedajemy znane, renomowane marki w swoich e-sklepach, czasami także na allegro. Rynek jest mocno nasycony i obecnie bardziej odczuwamy obecność na tym rynku firm konkurencyjnych, niż np. kilka lat temu – wyjaśnia pracownica AP Media. Podobnie, tylko e-handel prowadzą sklepy zarejestrowane w Legionowie, takie jak D jak dziecko.pl, oferujący pełen asortyment dla dzieci, e-inspiracje.pl, sprzedający też artykuły dla dzieci, ale tylko te, które „uczą i bawią” jednocześnie, czy firma „Altex-Fashion”, producent odzieży mundurowej, sportowej i reklamowej sprzedający ją w sklepie internetowym pod taką samą nazwą. Również firma Foodini.pl, mająca swą siedzibę w podlegionowskich Łajskach, tylko za pośrednictwem swojego e-sklepu handluje wszystkim, począwszy od produktów spożywczych, poprzez alkohole i tytoń, a skończywszy na kosmetykach i artykułach dla zwierząt.

E-handel wspiera sprzedaż stacjonarną
W Legionowie dominują jednak firmy, które oprócz sprzedaży internetowej, prowadzą również sklepy detaliczne, które są poniekąd świetnym dopełnieniem e-sklepów. Przedsiębiorcy ci ponoszą zdecydowanie mniejsze koszty finansowe na uruchomienie platformy sprzedaży elektronicznej, niż ci, którzy rozpoczynają sprzedaż wyłącznie od Internetu, który jest bardzo trudnym medium jeśli chodzi o wypromowanie dopiero co powstałego e-sklepu. Na takich zasadach działa m.in. sklep „Zmysłowa bielizna” w legionowskim Błękitnym Centrum. W sercu miasta posiada sklep, w Warszawie hurtownię, zaś w Internecie prowadzi zarówno sprzedaż hurtową, jak i tę detaliczną w niedawno stworzonym sklepie internetowym pod taką samą nazwą. – Sprzedajemy bieliznę tylko i wyłącznie pochodzącą od polskich producentów. Skupiamy się na rozmiarach dużych i bardzo dużych. Posiadając punkty stacjonarne, w których głównie klientki mogą zobaczyć i co najważniejsze przymierzyć np. biustonosz, łatwiej jest nam sprzedać ten specyficzny towar w Internecie. Często jest też tak, że klientki przychodzą do sklepu, przymierzą i wybiorą odpowiednią dla siebie bieliznę, a następnie kupią ją za pośrednictwem naszego e-sklepu, ponieważ jest tam taniej – tłumaczy współwłaścicielka wspomnianego powyżej sklepu bieliźniarskiego. Także firma „MG Baby”, wyłączny dystrybutor marki „Mam” w Polsce, firmującej różnorodne akcesoria dziecięce, oferuje swój asortyment za pośrednictwem kilku kanałów sprzedażowych, począwszy od sprzedaży bezpośredniej realizowanej przez jej przedstawicieli handlowych, a skończywszy na e-handlu w swoim firmowym sklepie internetowym. Innymi firmami, które obok sklepów stacjonarnych, prowadzą e-sklepy w sieci są m.in. spółka „Extra-Dom”, która zajmuje się sprzedażą narzędzi i elektronarzędzi, „Atena” prowadząca handel sprzętem RTV i AGD, telefonami komórkowymi oraz wyjazdami turystycznymi, a także PHU „Moto-Combi”, sprzedające akcesoria motoryzacyjne. Z kolei firma „Dax” od wielu lat sprzedająca rowery, i akcesoria rowerowe, w tym roku zdecydowała się uruchomić sklep. Natomiast sklep internetowy teastore.pl, który w sieci sprzedaje m.in. różne rodzaje herbaty i kawy, otrzymał wsparcie w postaci punktu sprzedaży stacjonarnej. W sklepie firmowym, zlokalizowanym na terenie Legionowa można nabyć taki sam asortyment, co w sieci. – Pomimo że koszty prowadzenia sklepu internetowego są niższe, niż sklepu stacjonarnego, konkurencja w sieci jest zdecydowanie większa. Przede wszystkim wymusza to trochę niższe ceny, a także konieczność ciągłego reklamowania się i promowania – wyjaśniła Monika Andruszka, właścicielka wspomnianych sklepów.

Bez reklamy nie ma e-handlu
Żeby w sklepie internetowym był ruch, trzeba go najpierw wypromować. Sprzedawcy, aby byli widoczni w sieci prowadzą jednocześnie kampanie newsletterowe, profile na facebooku, sprzedają kupony na grouponie, sprzedają na allegro, eBay-u, prowadzą programy partnerskie, wydają karty lojalnościowe i przyznają rabaty. Jeśli chodzi o biznes w Internecie, to obecnie najefektywniejsza jest promocja w wyszukiwarkach internetowych – w Polsce sprawdza się Google. Zarówno kampanie typu SEO, czyli pozycjonowanie, jak i SEM-Google Adwords – generują największą liczbę klientów w sklepach on–line. Są to działania promocyjne jednak stosunkowo drogie. Dobrym wsparciem tych działań jest promocja w porównywarkach cenowych, jak np. w Ceneo, Nokat etc.–O ile efekty działań w zakresie SEO są odsunięte w czasie, o tyle promocje w porównywarkach, czy Google Adwords można rozpocząć natychmiast, z czego korzystają w dużym stopniu „młode” sklepy internetowe – radzi jeden z właścicieli e-sklepu, zarejestrowanego na terenie Legionowa.

E-sklepy generują mniejsze koszty
Faktycznie, samo założenie sklepu w internecie nie gwarantuje żadnego sukcesu. Uruchomienie e-sklepu to dopiero początek – i nie koniecznie duży koszt początkowy, w porównaniu do uruchomienia sklepu stacjonarnego, gdzie na samym wstępie trzeba dużo zainwestować, choćby nawet w najem powierzchni handlowej. W samym sercu Legionowa, gdzie kwitnie lokalny handel i gdzie najłatwiej jest pozyskać tamtejszych klientów, za podnajem 1m² lokalu użytkowego, przeciętnie trzeba zapłacić 100 zł brutto miesięcznie. W przypadku otwierania sklepu internetowego koszty te są zdecydowanie mniejsze, jak również mniejsze są regularne, co miesięczne opłaty związane z jego prowadzeniem. Schody w przypadku e-sklepów zaczynają się w momencie, kiedy trzeba rozpocząć sprzedaż. Do tego są potrzebne przede wszystkim pieniądze na promocję, dobre umowy z dostawcami – aby produkty miały konkurencyjną cenę, odpowiednie zaplecze logistyczne, magazyn, niezbędne integracje z systemami zewnętrznymi. Na małą skalę sprzedawca może się obyć bez magazynu czy integracji z systemem księgowym. Przy dużej skali sprzedaży, gwarantującej konkretne zyski, niezbędny jest odpowiedni skrypt sklepu internetowego, czyli platforma sprzedażowa, która będzie działała bez problemu przy ogromnej liczbie użytkowników.

ms