Specjalna komisja Sejmiku Województwa Mazowieckiego ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego

Radni Sejmiku Województwa Mazowieckiego Anna Brzezińska, Marcin Podsędek i Piotr Kandyba fot. UMWM

Radni Sejmiku Województwa Mazowieckiego: Anna Brzezińska, Marcin Podsędek i Piotr Kandyba fot. UMWM

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) to ogromna inwestycja, którą realizuje polski rząd. Jednak planowana budowa największego i najnowocześniejszego portu lotniczego w Polsce budzi cały czas wiele kontrowersji i obaw zarówno ze strony ekspertów jak i mieszkańców terenów, gdzie ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Z tego powodu Sejmik Województwa Mazowieckiego powołał specjalną komisję ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Komisja powstała jako odpowiedź na apele mieszkańców, którzy wielokrotnie, także podczas obrad sejmiku, mówili o swoich obawach związanych z budową lotniska i prosili o interwencję w tej sprawie.

 

 

Jak informuje Samorząd Województwa Mazowieckiego Sejmik zdecydował o powołaniu komisji 22 marca. Decyzja radnych to reakcja na apele wielu mieszkańców, którym towarzyszą ogromne emocje i kontrowersje wokół planowanej rozbudowy węzła komunikacyjnego pomiędzy Warszawą a Łodzią, którego głównym elementem ma być port lotniczy w Baranowie. Najczęściej poruszane tematy przez zaniepokojonych mieszkańców to wykup gruntów, wpływ budowy na środowisko naturalne i efekt przedzielenia niektórych miejscowości przez nowopowstałe linie kolejowe. Mieszkańcy tłumnie przychodzą na zapowiadane konsultacje, organizują się przez media społecznościowe, zbierają podpisy pod listami protestacyjnymi.

 

 

– Mam coraz więcej zgłoszeń od mieszkańców, że proponowane warunki wywłaszczenia są bardzo niekorzystne. Szczególnie dla osób, które kilka lat wcześniej, nie wiedząc o planowanej budowie CPK, wzięły kredyty na rozwój swoich firm. Rozmawiam również z samorządowcami, którzy obawiają się negatywnego wpływu budowy na ich lokalne społeczności. Wójtowie i burmistrzowie zwracają ponadto uwagę na brak realnych konsultacji i brak zainteresowania inwestora ich opiniami, jeśli te podważają założenia spółki – mówi Marcin Podsędek przewodniczący sejmikowej komisji ds. CPK.

Jak zauważa wiceprzewodniczący sejmiku i wiceprzewodniczący komisji Mirosław Adam Orliński, strona rządowa w procesie budowy często pomija dobro mieszkańców, których życie diametralnie zmieni budowa lotniska. – Niestety nie będą to zmiany na lepsze. Utrata ziemi, całkowita zmiana przeznaczenia tych terenów, to kwestie, które dają się także we znaki lokalnym samorządowcom. Rozwój transportu nie powinien odbywać się kosztem ludzi. Jako członkowie komisji chcemy pomóc mieszkańcom tak, by ich głos został wreszcie usłyszany – dodaje wiceprzewodniczący.

Jakie zagrożenia dla mieszkańców niesie ze sobą budowa CPK?

Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego to sztandarowa inwestycja rządu, jednak od samego początku budzi wiele obaw. Chodzi zarówno o koszty jego powstania, zabezpieczenie środków w budżecie państwa, jego wpływ na rynek usług lotniczych i wiele innych aspektów. W tym wszystkim na drugi plan schodzą niestety dramaty rodzin, które będą zmuszone opuścić swoje dotychczasowe miejsca zamieszkania i całkowicie zmienić tryb życia.

– Kwestiom związanym z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego przyglądam się od samego początku. W tej sprawie odbyłem rozmowy z samorządowcami, ekspertami rynku lotniczego, ale przede wszystkim z mieszkańcami, którzy w efekcie tej inwestycji stracą dorobek życia – mówi Marcin Kierwiński, poseł ziemi płockiej. – Wraz z posłem Maciejem Laskiem, monitorujemy działania spółki CPK. Wpływ tej inwestycji na życie mieszkańców były głównym tematem moich interpelacji do Ministra Infrastruktury. Dla przykładu trasa linii kolejowej biegnącej do CPK w powiecie żyrardowskim przebiegałaby w granicach ustanowionej strefy ochronnej ujęcia wody podziemnej „SOKULE”, a przebieg linii kolejowej w Żyrardowie zostałby zlokalizowany na terenach przeznaczonych w obowiązującym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele inwestycyjne tj. pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Takich problemów są tysiące – dodaje.

Budowa CPK wpłynie nie tylko na najbliższą okolicę

Według zapowiedzi strony rządowej Centralny Port Komunikacyjny ma być węzłem przesiadkowym, który połączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Wielu ekspertów, zwraca jednak uwagę na dynamicznie zmieniający się rynek lotniczy, jednocześnie przypominając, że tańszym i lepszym pomysłem od CPK jest dofinansowanie i wykorzystanie potencjału lotniska w Modlinie.

– Na terenie powiatu legionowskiego także odczujemy skutki budowy CPK. Szczególnie wiele kontrowersji towarzyszy wytyczeniu nowych linii kolejowych z dopuszczalną prędkością 160 km/h przez gminę Wieliszew. Gmina zostanie podzielona torami, przez które będzie trudno przedostać się z jednej strony na drugą. Linie mają w znacznym stopniu przebiegać przez tereny zielone, co negatywnie odbije się na naturze. W powiecie nowodworskim wielu przedsiębiorców wiązało wielkie nadzieje z powstaniem lotniska w Modlinie. Jego marginalizacja negatywnie wpłynie na lokalny biznes i powoduje niewykorzystanie możliwości już istniejącego portu – dodaje członkini powstałej komisji, a zarazem przewodnicząca komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Anna Brzezińska.

Radny sejmiku Piotr Kandyba wskazał, że komisja będzie analizować różne aspekty budowy CPK i wysłucha argumentów wielu stron zainteresowanych tą sprawą.

– Najsmutniejsze w tej sprawie jest to, że setki tysięcy mieszkańców Mazowsza, których budowa CPK dotyka w sposób bezpośredni może się czuć się pozbawione szansy na przedstawienie swojego stanowiska. Doraźna komisja ds. CPK ma za zadanie przywrócić głos wszystkim mieszkańcom, którzy uważają, że ich prawa w jakikolwiek sposób zostały naruszone – przekazał Krzysztof Strzałkowski, przewodniczący Klubu Radnych Koalicji Obywatelskiej w sejmiku województwa mazowieckiego.

źródło: Samorząd Województwa Mazowieckiego