Nieporęt. Chcesz mieć wpływ na rozwój gminy? Zapoznaj się z jej strategią rozwoju i zgłoś swoje uwagi!

gmina Nieporęt z lotu ptaka

Gmina Nieporęt z lotu ptaka, fot. UG w Nieporęcie (archiwum GP)

W związku z diagnozą mocnych i słabych stron gminy Nieporęt, uczynioną na potrzeby stworzenia jej nowej strategii rozwoju na lata 2022-2030, nieporętczanie znów mogą włączyć się w ten proces. Tym razem mogą zgłaszać swoje uwagi do tych ubranych już w słowa założeń. Konsultacje społeczne w tej sprawie przeprowadzone zostaną do końca października 2022 r.

Nieporęcki magistrat pracuje nad nową Strategią Rozwoju Gminy w latach 2022-2030. Dokument określający najbardziej pożądane kierunki rozwoju gminy, w tym również te inwestycyjne ma powstać do końca 2022 r. Po zdiagnozowaniu mocnych i słabych stron tego samorządu, opracowano strategię jego rozwoju na lata następne. Do tych ubranych już w oficjalne słowa założeń, mieszkańcy gminy mogą teraz składać swoje wnioski i uwagi. – Konsultacje zostaną przeprowadzone w terminie od 21 września 2022 r. do 31 października 2022 r. poprzez zbieranie uwag i opinii z wykorzystaniem formularza konsultacyjnego dostępnego na stronie internetowej gminy – informuje mieszkańców Maciej Mazur, wójt gminy Nieporęt. – Przy opracowaniu strategii oraz jej załączników działał zespół ekspertów, w którego składzie znaleźli się przedstawiciele Pheno Horizon OLP Sp. z o. o. oraz reprezentanci wydziałów Urzędu Gminy Nieporęt. W działania zaangażowani byli również mieszkańcy gminy uczestniczący w procesie partycypacyjnym – lokalni społecznicy, przedstawiciele organizacji społecznych, instytucji, lokalni przedsiębiorcy – dodaje.

 

Zanim spisano strategię rozwoju gminy Nieporęt w latach następnych, zdiagnozowano mocne i słabe strony tego samorządu oraz określono szanse i zagrożenia związane z jego dalszym rozwojem. Co ważne, w procesie tym uczestniczyli również mieszkańcy tej gminy. Poniżej publikujemy najważniejsze tego typu konkluzje.

Analiza SWOT sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej gminy Nieporęt

Słabe strony:

  • Starzejące się społeczeństwo;
  • Duży udział ludności napływowej nieproporcjonalny do możliwości przygotowania gminy na przyjęcie nowych mieszkańców;
  • Tylko jedna szkoła średnia na terenie gminy;
  • Brak rozwiniętej edukacji na temat profilaktyki prozdrowotnej, przedsiębiorczości i edukacji ekologicznej;
  • Niewielka w odniesieniu do potrzeb ilość obiektów sportowych;
  • Mała aktywność klubów i stowarzyszeń sportowych;
  • Mała liczba filii instytucji kultury;
  • Słaba dostępność aptek i punktów aptecznych;
  • Ograniczony zakres czasowy działania Straży Gminnej
  • Powtarzające się zagrożenia komunikacyjne – nadmierne natężenie ruchu i niebezpieczeństwo jego uczestników;
  • Przeciętnie rozwinięte procesy partycypacyjne;
  • Malejące poczucie tożsamości lokalnej ze względu na napływ nowych mieszkańców niezwiązanych z terenem;
  • Niewielki udział pracujących w gminie na rynku pracy;
  • Słaba lokalizacja do rozwoju terenów przemysłowych i związanych z przemysłem usług – mało konkurencyjna komunikacyjnie;
  • Brak struktur dedykowanych do obsługi procesów partycypacyjnych, konsultacji społecznych, angażowania mieszkańców w życie gminy;
  • Brak budżetu obywatelskiego;
  • Niewielka część budżetu przeznaczana na transport i łączność, turystykę, a także ochronę zdrowia;
  • Koncentracja dużych ośrodków wypoczynkowych, hotelowych na terenie gminy;
  • Niewielki udział w rynku turystycznym lokalnych, małych przedsięwzięć – agroturystyki, małych usług itp.;
  • Nieduże wydatki na turystykę w ubiegłych latach;
  • Niewielkie możliwości rozwoju rolnictwa – słabe gleby;
  • Zła jakość powietrza na terenach zabudowanych;
  • Emisja zanieczyszczeń z terenów mieszkaniowych jednorodzinnych;
  • Niewielka przestrzeń do rozwoju przemysłu i słabe jej skomunikowanie;
  • Rozległe tereny wskazywane pod zabudowę, przekraczające znacząco zapotrzebowanie;
  • Wytyczne wskazujące nadmierne odrolnienie terenów gminy;
  • Duży udział terenów komunikacyjnych w ogóle powierzchni zurbanizowanej;
  • Mały udział obszarów zieleni urządzonej w przestrzeniach publicznych gminy;
  • Brak aktualności i dostosowania do bieżących potrzeb dużej części planów miejscowych;
  • Rozproszone, rozwijane przez parcelację gruntów rolnych zabudowania mieszkaniowe;
  • Braki w zagospodarowaniu niektórych z rozproszonych terenów zabudowań– bak utwardzonych dróg, brak infrastruktury sieciowej;
  • Nadmiernie eksploatowana infrastruktura komunikacyjna – duży ruch, korki, zagrożenia w ruchu;
  • Liczne skrzyżowania i zjazdy na posesje bezpośrednio z głównych dróg;
  • Dużo wewnętrznych dróg gminnych o słabej klasie nawierzchni;
  • Niekompletna, przeciętnie rozwinięta sieć ciągów pieszych i rowerowych;
  • Brak połączeń ponadlokalnych komunikacji publicznej;
  • Znikomy rozwój lokalnych instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii– brak niezależności energetycznej;
  • Słaba dostępność sieci kanalizacyjnej i przeciętna sieci wodociągowej;
  • Brak sieci ciepłowniczej i duży udział nieekologicznych źródeł ogrzewania;
  • Brak ekologicznej infrastruktury zagospodarowania odpadów.

Mocne strony:

  • Utrzymujący się przyrost ludności;
  • Atrakcyjność terenów gminy jako miejsca do zamieszkania;
  • Wysoki poziom wydatków na oświatę;
  • Dostępność przedszkoli, żłobków i szkół podstawowych;
  • Nowoczesne, duże obiekty sportowe pozwalające na organizację imprez sportowych;
  • Rozwijanie zasobów Biblioteki Publicznej;
  • Dobry dostęp do informacji publicznej na temat opieki zdrowotnej;
  • Darmowe programy rehabilitacyjne;
  • Prowadzenie programów profilaktycznych;
  • Wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań jak defibrylatory AED;
  • Sprawne działanie placówek pomocy społecznej;
  • Rozwinięte działania na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom;
  • Skuteczny system monitoringu;
  • Podtrzymywanie tradycji lokalnej i pamięci o historii przez stałych, od pokoleń związanych z gminą mieszkańców;
  • Niski poziom bezrobocia i duża aktywność zawodowa mieszkańców;
  • Wysoki poziom przedsiębiorczości – duża ilość zakładanych w granicach gminy działalności;
  • Rozwijający się sektor usług;
  • Współpraca i wsparcie przedsiębiorców;
  • Rozwinięte struktury organizacyjne gminy;
  • Sprawnie prowadzone kanały informacyjne gminy;
  • Przynależność gminy do związków gmin i stowarzyszeń;
  • Zerowy poziom długu publicznego gminy;
  • Nadwyżki finansowe w każdym roku budżetowym;
  • Rosnący poziom dochodów gminy;
  • Dość duża aktywność inwestycyjna gminy;
  • Duża aktywność w pozyskiwaniu zewnętrznych środków finansowych;
  • Znaczący potencjał gospodarczy ze względu na korzystne uwarunkowania środowiskowe i krajobrazowe;
  • Duża liczba obiektów obsługi branży turystycznej;
  • Rozbudowana sieć szlaków turystycznych;
  • Zwyżkowy potencjał ruchu turystycznego aż do czasu pandemii;
  • Duży udział zielonych terenów rolniczych w ogóle powierzchni gmin;
  • Duże zasoby terenów zalesionych w gminie;
  • Liczne walory przyrodnicze – siedliska roślin, zwierząt, unikatowe formy krajobrazu;
  • Położenie nad Jeziorem Zegrzyńskim;
  • Przebieg Kanału Żerańskiego oraz liczne rzeki i mniejsze kanały na obszarze całej gminy;
  • Unikatowe korytarze ekologiczne i krajobraz naturalny pomiędzy silnie zurbanizowanymi terenami;
  • Ochrona krajobrazowa niemal całego obszaru gminy;
  • Utrzymywanie rezerwatów i innych form ochrony przyrody;
  • Rozwój systemu informacji o jakości powietrza;
  • Niewielki udział terenów zurbanizowanych w ogóle powierzchni gminy;
  • Liczba nasadzeń roślin przewyższająca ubytki;
  • Pokrycie MPZP większości obszarów gminy;
  • Niewielki udział decyzji o warunkach zabudowy w rozwoju struktury zabudowań;
  • Dominująca zabudowa jednorodzinna z dużym udziałem zieleni;
  • Zwarta struktura w Nieporęcie i rozlokowanie usług na obszarze gminy;
  • Duży ruch w budownictwie mieszkaniowym – stopniowe nasycanie rynku i zaspokajanie zapotrzebowania mieszkańców;
  • Komunalne zasoby mieszkaniowe w dobrym standardzie;
  • Realizacja inwestycji rozwijających sieć drogową;
  • Przebieg linii kolejowej przez tereny gminy;
  • Plan sieci dróg rowerowych i jego stopniowa realizacja;
  • Rozwinięty transport publiczny na trasach lokalnych;
  • Infrastruktura energetyczna zaspokajająca potrzeby gminy;
  • Duży poziom gazyfikacji gminy, w tym znaczące wykorzystanie gazu sieciowego do ogrzewania mieszkań;
  • Funkcjonowanie punktu selektywnej zbiórki odpadów;
  • Kultywowanie tradycji i historycznych zasobów kulturowych – szczególnie tradycji niepodległościowych;
  • Realizacja programów opieki nad zabytkami;
  • Komunalne zasoby mieszkaniowe w dobrym standardzie;
  • Realizacja inwestycji rozwijających sieć drogową;
  • Przebieg linii kolejowej przez tereny gminy;
  • Plan sieci dróg rowerowych i jego stopniowa realizacja;
  • Rozwinięty transport publiczny na trasach lokalnych;
  • Infrastruktura energetyczna zaspokajająca potrzeby gminy;
  • Duży poziom gazyfikacji gminy, w tym znaczące wykorzystanie gazu sieciowego do ogrzewania mieszkań;
  • Funkcjonowanie punktu selektywnej zbiórki odpadów;
  • Kultywowanie tradycji i historycznych zasobów kulturowych – szczególnie tradycji niepodległościowych;
  • Realizacja programów opieki nad zabytkami.

Szanse:

  • Realizacja większej ilości programów zajęć pozalekcyjnych dla uczniów szkół w gminie;
  • Rozwój oferty sportowo-rekreacyjnej;
  • Rozwój mniejszej infrastruktury sportowej;
  • Kreowanie nowych miejsc integracji społecznej i realizacji oferty kulturalnej;
  • Rozwój zasobów i intensyfikacja działań Ośrodka Kultury i Biblioteki;
  • Rozwijanie profilaktyki prozdrowotnej;
  • Malejące zapotrzebowanie na pomoc społeczną;
  • Poprawa ogólnego poziomu zagrożenia w gminie;
  • Aktywizacja organizacji pozarządowych;
  • Rozwój platformy partycypacji i form współdecydowania mieszkańców o losach gminy;
  • Wykorzystanie potencjału kultywowania lokalnego dziedzictwa;
  • Rozwijanie nowych, lokalnych miejsc pracy i biznesów;
  • Wsparcie przedsiębiorczości, w szczególności w sektorach takich jak działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, a także innej związanej z rozwojem turystyki;
  • Wykorzystanie potencjału przyrodniczego i turystycznego obszarów leśnych;
  • Wykorzystanie i rozwój potencjału terenów nad Jeziorem Zegrzyńskim;
  • Odkrycie i rozwój potencjału parowów z jeziorami oraz cieków wodnych na terenie gminy;
  • Zachowanie w jak największym stopniu chronionego krajobrazu naturalnego i nieinwazyjne wykorzystanie jego potencjału turystycznego;
  • Rozwijanie i wprowadzanie nowych form ochrony przyrody w miejscach cennych środowiskowo i krajobrazowo;
  • Wykorzystanie walorów terenów objętych formami ochrony przyrody na cele rekreacyjne i turystyczne;
  • Ograniczenie lokalnej emisji zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza;
  • Rozwijanie systemu ostrzegania, informacji i uświadamiania o zanieczyszczeniu powietrza;
  • Rozwój przyjaznej zieleni urządzonej w przestrzeniach publicznych gminy;
  • Rosnąca liczba nasadzeń nowej roślinności;
  • Ograniczenie nadmiernego rozproszenia zabudowań poprzez aktualizację dokumentów planistycznych – zmniejszenie terenów wskazywanych pod zabudowę i stopniowe ich rozszerzanie w razie takiego zapotrzebowania;
  • Przemyślany, dobrze zaprojektowany rozwój zabudowań mieszkaniowych;
  • Realizacja nowych dróg odciążających obecny układ komunikacyjny;
  • Kompletna realizacja sieci dróg rowerowych i utworzenie spójnego systemu powiązanego z zewnętrznymi sieciami;
  • Realizacja multifunkcjonalnej infrastruktury komunikacyjnej, sprzyjającej różnym formom rekreacji letniej i zimowej;
  • Poprawa bezpieczeństwa pieszych poprzez realizację chodników i bezpiecznych przejść;
  • Zwiększenie dostępności transportu publicznego na terenie całej gminy;
  • Rozwój odnawialnych źródeł energii i dążenie do niezależności energetycznej gminy;
  • Doprowadzenie kanalizacji i wodociągów do wszystkich terenów zurbanizowanych;
  • Ograniczenie nieekologicznych źródeł ciepła i wymiana na ogrzewanie gazowe lub OZE;
  • Wykorzystanie potencjału zabytków i innych zasobów historycznych do promowania regionu i rozwoju turystyki;
  • Skuteczne działania organów gminy i instytucji podległych na rzecz rozwoju w ich obszarach kompetencji;
  • Współpraca w ramach związków gmin i stowarzyszeń;
  • Rozwój praktyk i narzędzi partycypacyjnych;
  • Usprawnianie i unowocześnianie kanałów informacyjnych online;
  • Zwiększenie wydatków na rozwój infrastruktury, turystykę, a także profilaktykę zdrowotną;
  • Wykorzystanie oszczędności na cele inwestycyjne gminy w kolejnych latach;
  • Pozyskiwanie większej ilości funduszy zewnętrznych (krajowych, unijnych);
  • Udział w projektach krajowych i międzynarodowych;
  • Rozwój turystyki i rekreacji na terenie gminy;
  • Angażowanie mieszkańców, mniejszych przedsiębiorców w rozwój bazy turystycznej i rekreacyjnej;
  • Rozwój spokojnej rekreacji na łonie natury;
  • Rozwój bazy agroturystycznej i innych małych obiektów turystycznych;
  • Wykorzystanie w rozwoju turystyki obiektów sportowych i kulturalnych;
  • Rozwój systemu informacji;
  • Wykorzystanie walorów przyrodniczych również w przypadku terenów rolniczych.

Zagrożenia:

  • Życie zawodowe znacznej części lokalnej społeczności poza granicami gminy;
  • Odpływ absolwentów szkół podstawowych do szkół średnich spoza terenu gminy– odpływ potencjalnie wykształconej młodzieży;
  • Niewystarczająca ilość odwiedzających obiekty sportowe dla ich utrzymania – generowanie dużych kosztów;
  • Spadające zainteresowanie ofertą kulturalną gminy;
  • Powtarzające się ograniczenia w możliwości korzystania z oferty kulturalnej i sportowej;
  • Mało atrakcyjna oferta wydarzeń i atrakcji;
  • Brak dostępności do specjalistycznej opieki medycznej na miejscu;
  • Niewystarczająca dostępność środków ratunkowych takich jak AED;
  • Wzrastające prawdopodobieństwo wystąpienia zagrożeń naturalnych;
  • Niewystarczający nadzór policji i Straży Gminnej;
  • Wzmożony ruch i większe zagrożenie na drogach;
  • Niska aktywność organizacji pozarządowych;
  • Marginalizacja aspektów tożsamościowych przez nowe, młodsze społeczeństwo;
  • Brak zainteresowania społeczności lokalnym rynkiem pracy;
  • Niewystarczające wsparcie dla lokalnych przedsiębiorców;
  • Ograniczanie rozwoju rynku przez silne oddziaływanie aglomeracji warszawskiej;
  • Brak optymalizacji działania urzędu i instytucji gminnych w przyszłości;
  • Brak dialogu z mieszkańcami i dostosowywania działań do ich potrzeb;
  • Duże wydatki na utrzymanie instytucji kultury, sportu, rekreacji, a także oświaty i zdrowia;
  • Ograniczenie możliwości korzystania ze środków zewnętrznych;
  • Brak korzyści dla lokalnych przedsiębiorców i mieszkańców z realizacji oferty turystycznej;
  • Wyparcie małych biznesów turystycznych przez duże firmy z branży hotelarskiej i gastronomicznej;
  • Brak wystarczającego zainteresowania usługami bazy turystycznej i generowania strat przez obiekty turystyczne, rekreacyjne i sportowe;
  • Załamanie rynku turystycznego ze względu na sytuację polityczną i następstwa pandemii;
  • Spadek liczby obiektów noclegowych;
  • Nadmierne przekształcanie terenów rolniczych na grunty pod zabudowę;
  • Nadmierna wycinka lasów i wkraczanie z zabudową na grunty leśne i rolne sąsiadujące z lasami;
  • Zanieczyszczenie i nadmierne eksploatowanie wód powierzchniowych w gminie;
  • Zaniedbanie i degradacja cieków wodnych i zbiorników na terenie gminy;
  • Nadmierne zagospodarowanie terenów w obrębie Obszaru Chronionego Krajobrazu – bezpowrotne przekształcenie krajobrazu naturalnego;
  • Degradacja terenów objętych formami ochrony przyrody;
  • Intensyfikacja rozwoju zabudowań jednorodzinnych i pogłębienie problemu emisji pyłów zawieszonych;
  • Nadmierne stosowanie nawierzchni asfaltowych i betonowych w przestrzeniach publicznych gminy;
  • Długa realizacja aktualizacji i uzupełniania planów miejscowych;
  • Chaotyczny, nieregularny rozwój zabudowań w obrębie rozległych terenów przeznaczonych pod zabudowę;
  • Dalszy rozwój zabudowań rozproszonych generujących zwiększone zapotrzebowanie na infrastrukturę i większe koszty jej utrzymania;
  • Poświęcanie gruntów zalesionych pod zabudowania;
  • Rosnący udział zabudowań deweloperskich słabej jakości z miernymi przestrzeniami publicznymi lub z ich brakiem;
  • Brak odpowiedniego zagospodarowania newralgicznych miejsc w sieci drogowej;
  • Liczne skrzyżowania i zjazdy na posesje bezpośrednio z głównych dróg generujące zagrożenie;
  • Brak ciągów pieszych w newralgicznych, ruchliwych miejscach;
  • Marginalizacja transportu publicznego na rzecz prywatnych samochodów;
  • Wzrost cen energii elektrycznej i niestabilność dostaw;
  • Nienadążanie rozwoju sieci wodociągowo-kanalizacyjnej za tempem rozwoju nowych zabudowań;
  • Niestabilny rynek gazu, wzrost cen lub przerwy w dostawach;
  • Zbyt wolne tempo odejścia od nie ekologicznych pieców grzewczych;
  • Powstawanie dzikich wysypisk śmieci;
  • Niewystarczający poziom recyklingu odpadów;
  • Zaniedbanie i niszczenie zabytków, oraz stopniowe zanikanie tradycji.

Strategię rozwoju gminy Nieporęt w latach 2022-2030 w głównej mierze oparto na wykorzystaniu ww. szans i mocnych stron tego samorządu i eliminacji ww. zagrożeń i jego słabych punktów. Ze szczegółami tego dokumentu można się zapoznać na stronie internetowej Urzędu Gminy (UG) w Nieporęcie.