Nieporęt. Ciężarówki pojadą ulicą Jana Kazimierza w Nieporęcie. Nie! – mówią mieszkańcy i interweniują u marszałka

uszkodzone-rondo-w-rembelszczyznie-1-773x515

Rondo w Rembelszczyźnie fot. Tomasz Serwański (archiwum GP)

Od 1 stycznia 2021r. drogą wojewódzką nr 633 na odcinku od ronda w Nieporęcie do ronda w Rembelszczyźnie będą mogły jeździć ciężarówki. Decyzję podjął zarządca drogi tj. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich (MZDW) w Warszawie. Sprzeciwiają się jej nieporęcki samorząd i mieszkańcy tej gminy. W sieci jeszcze można podpisać petycję dotyczącą utrzymania na tej drodze zakazu wjazdu dla ciężarówek.

Martwy przepis – uważa zarządca drogi

Zakaz wjazdu dla pojazdów ważących więcej jak 3,5 tony na drogę wojewódzką nr 633 tj. ulicę Jana Kazimierza na odcinku od ronda im. Jana Pawła II w Nieporęcie do ronda im. rotmistrza Witolda Pileckiego w Rembelszczyźnie nieporętczanie wywalczyli już kilka lat temu. Niestety, z dniem 1 stycznia 2021r. zarządca tej drogi, czyli MZDW w Warszawie, chce ten zakaz znieść i umożliwić wjazd na ten fragment drogi ciężarówkom, bez konieczności posiadania dotychczas obowiązujących tam identyfikatorów. – W związku z wykonywanymi czynnościami zarządcy drogi, przeprowadziliśmy analizę zasadności dalszego utrzymania zakazu. Według oceny stanu technicznego nawierzchni, odcinek objęty zakazem został oceniony, jako pożądany. Nośność nawierzchni oraz szerokość jezdni jest zgodna z parametrami dla dróg wojewódzkich. Droga jest wyposażona w chodnik. Ponadto w pobliżu drogi wojewódzkiej nr 633 znajdują się duże zakłady przemysłowe, do których dojeżdżają samochody ciężarowe. Aby umożliwić dojazd tym pojazdom oraz innym, chcącym dojechać do posesji, do których istnieje potrzeba dostarczenia np. materiałów budowlanych konieczne jest uzyskanie identyfikatora, których w skali roku wydajemy dziesiątki. Tym samym przepis o zakazie w dużym stopniu staje się martwym przepisem. Analizując sytuację nieuzasadnionym wydaje się funkcjonowanie ww. zakazu, ograniczającego funkcję drogi oraz swobodę korzystania z drogi. Nowa organizacja ruchu zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021r – tłumaczy Monika Burdon, rzeczniczka prasowa MZDW w Warszawie.

 

 

Gmina broni zakazu

Utrzymania zakazu wjazdu ciężarówek na wspomniany fragment ulicy Jana Kazimierza w gminie Nieporęt bronią lokalni samorządowcy i mieszkańcy. We wrześniu radni podjęli uchwałę sprzeciwiającą się planom MZDW w Warszawie. Wraz z uzasadnieniem trafiła ona na biurko Marszałka Mazowsza. – Informacja o planowanych zmianach w ograniczeniu tonażu pojazdów wzbudziła już duże zaniepokojenie mieszkańców Nieporętu i innych miejscowości leżących wzdłuż przedmiotowej drogi. Należy pamiętać, że obowiązujące na odcinku drogi nr 633, biegnącym przez Nieporęt, ograniczenie tonażu pojazdów, zostało wprowadzone po wieloletnich protestach mieszkańców, których domy położone w bezpośrednim sąsiedztwie ulicy ulegały systematycznej degradacji i niszczeniu, a natężenie ruchu kołowego wówczas i dzisiaj jest nieporównywalne – napisali, wskazując zarazem, że przy DW nr 633 znajduje się obecnie 7 placówek oświatowych i 2 domy opieki dla ludzi starszych, dla których wpuszczenie ciężarówek na tę drogę będzie jednoznaczne ze wzrostem poziomu hałasu i zagrożeniem bezpieczeństwa. – Droga nr 633 tj. ul. Jana Kazimierza na odcinku od ronda w Nieporęcie do ronda w Rembelszczyźnie może stanowić dla ogromnej liczby pojazdów ciężarowych skrót tranzytowy w dojeździe do północnych rejonów Warszawy. Z pewnością spowoduje to szybkie niszczenie istniejącej nawierzchni drogi. Nadmieniamy także, iż gmina nie ulega naciskom firm przewozowych oraz deweloperskich, którzy dla uzyskania korzyści finansowych nie respektują obowiązujących przepisów prawa, narażając tym samym na niebezpieczeństwo zarówno mieszkańców gminy jak i innych kierujących pojazdami do 3,5 tony korzystających, na co dzień z tej drogi – zaalarmowali marszałka Adama Struzika.

Jeszcze można podpisać się pod petycją

Również mieszkańcy gminy Nieporęt organizują się i wyrażają swój sprzeciw wobec planów wpuszczenia ciężarówek na DW nr 633 w Nieporęcie. Protest ten wyrażony jest w petycji udostępnionej w sieci. – Uważamy, że identyfikator „N” wydawany służbom komunalnym oraz samochodom zaopatrującym lokalne firmy i sklepy, wystarczająco dobrze spełnia swoje zadanie i nie ma konieczności całkowitego zezwalania na wjazd wszystkim samochodom o tonażu powyżej 3,5 tony – przekonują marszałka, podpierając się dodatkowo argumentacją już wcześniej użytą przez lokalny samorząd. Do tej pory pod petycją podpisało się 315 osób. Podpisy będą zbierane do końca tego tygodnia – przynajmniej do niedzieli, 13 grudnia. Potem pismo trafi do Marszałka Mazowsza.