Nieporęt. Trwają prace przy rewitalizacji mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim. Pomimo apeli mieszkańców PKP PLK kładki dla pieszych nie zbuduje

202249441_394572941916085_6596321187658988872_n

Z początkiem lipca br. rozpoczęły się prace modernizacyjne mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim przy okazji rozbudowy linii kolejowej nr 10, które potrwają kilka najbliższych miesięcy. Niestety PKP PLK nie przychyliło się do próśb mieszkańców, którzy wnioskowali o utworzenie na zrewitalizowanym moście ciągu pieszo-rowerowego, który znacznie ułatwiłby przemieszczanie się przez Kanał Żerański. Nie pomogła również petycja jednego z nieporęckich radnych do PKP PLK w tej sprawie.

 

 

Przypomnijmy, że o planach PKP PLK co do remontu i rewitalizacji mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim w Nieporęcie wiadomo było już od jakiegoś czasu. Jeszcze w lipcu 2021 roku prowadzone były konsultacje społeczne w ramach modernizacji linii kolejowej nr 10 Legionowo – Tłuszcz, na której mieści się wspomniana powyżej przeprawa kolejowa. Konrad Szostek radny Gminy Nieporęt utworzył wtedy internetową petycję, w której zbierał podpisy za dodaniem do modernizowanego mostu kładki pieszo-rowerowej, która poprawiłaby komfort i bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców przy przekraczaniu Kanału Żerańskiego (więcej pisaliśmy TUTAJ).

 

 

PKP PLK nie zdecydowało się na utworzenie ciągu pieszego na remontowanym moście kolejowym

Jak przekazał w niedzielę (17 lipca br.) na jednym z portali społecznościowych radny Konrad Szostek utworzona petycja z podpisami 211 osób została wysłana do firmy Databout przeprowadzającej konsultacje oraz wniosek bezpośrednio do prezesa PKP PLK z początkiem lipca 2021 roku. Zarówno radny jak i mieszkańcy, którzy podpisali się pod petycją mieli nadzieję, że PKP PLK uwzględni ich prośbę i doda do planowanych prac przy moście kolejowym kładkę pieszo-rowerową.

Z początkiem lipca br., kiedy ruszyły prace przy rewitalizacji mostu kolejowego nad Kanałem Żerańskim w Nieporęcie radny Konrad Szostek zwrócił się z zapytaniem do PKP PLK o zakres prac i czy uwzględniają one utworzenie kładki dla okolicznych mieszkańców. Kilka dni temu radny otrzymał jednak mało optymistyczną odpowiedź. – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zakład Linii Kolejowych w Warszawie informuje, iż w ramach robót rewitalizacyjnych mostu w km 8,736 linii nr 10 Legionowo – Tłuszcz nie zostanie wybudowana kładka dla pieszych mająca na celu przeprawę miejscowej ludności na przeciwległy brzeg Kanału. Prace prowadzone na obiekcie mają charakter remontowo-odtworzeniowy, a zatem rozbudowa i nadanie dodatkowego przeznaczenia (ciągu komunikacyjnego) dla pieszych nie była zakładana w projekcie remontu. – poinformowało PKP PLK w odpowiedzi skierowanej do radnego.

– Most kolejowy nie służy do przeprawy pieszych. Wstęp na teren kolejowy jest zakazany bez odpowiednich uprawnień (…) Zgodnie z rozdziałem 2, Art. 7.1. Ustawy o samorządzie gminnym, obowiązkiem Władz Gminy jest m.in. zapewnienie ww. przejścia dla pieszych. Zadaniem Zarządcy Linii Kolejowej jest udostępnienie i zapewnienie komunikacji dla podróżnych, dojść do peronów i stacji kolejowych. Ponadto informujemy, że po zakończeniu robót teren zostanie dodatkowo oznakowany zakazem wejścia na teren kolejowy (most). – dodaje PKP PLK.

Jak widać nie udało się niestety przekonać władz PKP PLK do zastosowania kładki pieszo-rowerowej ani nawet pieszej o co postulowali okoliczni mieszkańcy.

Co zostanie zrobione przy okazji modernizacji mostu kolejowego i do kiedy potrwają utrudnienia w ruchu kolejowym w tym rejonie?

Jak możemy dowiedzieć się z dokumentacji towarzyszącej realizację tego zadania most kolejowy w Nieporęcie nad Kanałem Żerańskim został wybudowany w 1962 roku. Rozpiętość mostu wynosi ponad 40 m. Wysokość dźwigara kratowego wynosi 8 m, natomiast rozstaw dźwigarów głównych to 5 m. Most został oparty na żelbetowych przyczółkach. Most wyposażony jest w staliwne łożyska. Od strony Legionowa znajdują się łożyska stałe, od strony Tłuszcza umieszczono łożyska ruchome, jednokierunkowe przesuwne, dwuwałkowe.

Obecnie prowadzone są prace zmierzające do zdjęcia z betonowych podpór metalowej konstrukcji mostu i osadzenia jej na specjalnie przygotowanym rusztowaniu a betonowe podpory zostaną wyremontowane i zrewitalizowane. Następnie nowa, górna część mostu zostanie osadzona na betonowych podporach. Przedstawiciele PKP PLK planują, że prace rewitalizacyjne mostu uda się zakończyć w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Do tego czasu ruch kolejowy w miejscu prac remontowych będzie wstrzymany.