Ile na Euro?

52045b1b52204.jpg

Wysłaliśmy prośbę do wszystkich urzędów gmin powiatu legionowskiego o wymienienie wydatków poniesionych na zadania i usługi związane z pobytem reprezentacji piłkarskiej Grecji oraz z organizacją Euro 2012 i połączoną z tym promocją. Ile na Mistrzostwa wydały gminy ościenne a ile Legionowo – miasto gospodarz?

Jabłonna
Jako gmina nie ponieśliśmy żadnych wydatków związanych z pobytem narodowej drużyny Grecji na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej – mówi Michał Smoliński, Kierownik Referatu Promocji Urzędu Gminy. Z okazji Euro gmina zakupiła okolicznościowe gadżety. – Wręczaliśmy je w trakcie rozgrywanych w tym czasie, a także mniej więcej dwa tygodnie przed rozpoczęciem, imprez sportowych na terenie Jabłonny, takich jak imprezy biegowe, turnieje piłkarskie. Koszt produkcji wyniósł 2350 zł – dodaje.

Serock i Nieporęt
Podobną odpowiedź uzyskaliśmy w Urzędzie Gminy w Nieporęcie. Urząd Gminy Nieporęt nie poniósł wydatków związanych z pobytem reprezentacji piłkarskiej Grecji oraz z organizacją Euro 2012 i związaną z tym promocją. Nieporęckim wtórują seroccy urzędnicy. W związku z pobytem w Jachrance piłkarskiej reprezentacji Grecji Miasto i Gmina Serock nie poniosła wydatków – informuje Rafał Karpiński, kierownik Referatu Obsługi Rady Miejskiej i Spraw Prawnych Urzędu Miasta i Gminy Serock. Podczas samego Euro Gmina poniosła wydatki związane z promocją. Na banery i billboardy promocyjne łączna kwota wydatków wyniosła 4825 zł – dodaje Karpiński.

Wieliszew

Bardziej wylewny w opisie wydatków na Euro okazał się Urząd Gminy w Wieliszewie. Pokryliśmy koszty związane z zakupem nagród, medali i pucharu – ok. 1000 zł. podczas Turnieju Mini Euro dla dzieci ze szkół podstawowych – informuje Mariusz Kraszewski, kierownik Referatu Informacji i Promocji Gminy. Za Wieliszewską Strefę Kibica Urząd nie zapłacił. Z firmą obsługującą Strefę Kibica mieliśmy umowę bezkosztową – firma realizowała projekt w zamian za przychody z usługi gastronomicznej i sprzedaży gadżetów kibica – mówi Kraszewski. Urząd zapewnił za to Toi Toi w cenie ok. 700 zł. Motywem przewodnim tegorocznego Święta Gminy Wieliszew było właśnie 2012. Z tej okazji Urząd Gminy Wieliszew zapewnił mieszkańcom dodatkowe atrakcje na placu zabaw. Sfinansowali je sponsorzy.
Legionowo
Największe koszty związane z promocją EURO poniosło jako gospodarz oczywiście Legionowo. Na kolumny jońskie, które obecnie służą jako element kampanii wspierającej udział Dawida Szulicha w olimpiadzie wydano 5,5 tys zł. Konkurs na hasło powitalne kosztował miasto 1,6 tys zł. Gadżety rozdane podczas treningów otwartych 1 tys. zł. Najwięcej kasy pochłonęła organizacja strefy wspólnego kibicowania (wynajęcie telebimu, druk banera reprezentacji Polski, bramka celnościowa), bo aż 54 tys zł. Sporo kosztował montaż i demontaż materiałów dostarczonych przez UEFA – bagatela 5,3 tys zł, natomiast oznakowanie miasta i witacza ok. 3,5 tys zł. Gościnność kosztuje. Za klucz do miasta przekazany przez prezydenta Smogorzewskiego Ambasadzie Greckiej miasto zapłaciło 1,1 tys zł. To nie koniec wydatków. Na Strefę Mamy Piłkę na stronie www urzędu wydano 800 zł. Miasto dofinansowało także wycieczkę studytour prezentującą powiat dziennikarzom akredytowanym podczas EURO oraz stacjonującym na terenie CSP policjantom, które organizował Powiat Legionowski. Wysokość dofinansowania wyniosła 4,5 tys zł. Rzecznik Prasowy Urzędu Miasta podkreśla, że nie wszystkie te koszta związane były z samymi mistrzostwami. Miasto nie poniosło żadnych wydatków związanych z organizacją EURO 2012 oraz pobytem reprezentacji Grecji. Co do wydatków promocyjnych związanych z EURO 2012 – proszę pamiętać, że w tym samym czasie kiedy trwało EURO 2012, Legionowo wprowadzało markę Legionowo. Porusza!, zatem nie wszystkie imprezy o tematyce sportowej wiązały się z Mistrzostwami. Jedyną inwestycją, jaka została wykonana na prośbę Reprezentacji Grecji był remont szatni na stadionie, koszt tej inwestycji to 300 tys. zł – mówi Tamara Mytkowska. Inwestycje opłaciły się. Zostaliśmy dobrze ocenieni przez Urząd Marszałkowski. Gratulowano nam, że byliśmy najlepiej przygotowani na przyjęcie kibiców na Mazowszu – mówi Anna Szczepłek, kierownik Referatu Marketingu Urzędu Miasta.

Powiat
O wydatki zapytaliśmy także w Starostwie Powiatowym. Powiat Legionowski na promocję regionu podczas Euro2012 wydał 96.794,02 zł mówi Joanna Kajdanowicz, inspektor Wydziału Promocji i Rozwoju. Najwięcej, bo aż 33 900 zł kosztowało wydanie folderu promującego region Jeziora Zegrzyńskiego. Publikacja miała nakład 15 tys. egzemplarzy i dostępna jest w trzech językach: polskim, rosyjskim i angielskim. Trochę mniej kosztowało wydanie mapy dla turystów obcojęzycznych w tym samym nakładzie – 23 100 zł. Poza tym starostwo zapłaciło 18 450 zł za podpisanie umowy z TVP S.A. Oddział w Warszawie na produkcję programu “Pogoda z Mazowsza”, nadawanego znad Jeziora Zegrzyńskiego. W ramach umowy na antenie TVP Warszawa wyemitowano trzy reportaże z regionu. Na żywo z plaży w Nieporęcie poprowadzono główne wydanie Kuriera Mazowieckiego oraz dwa serwisy sportowe i prognozę pogody – mówi Joanna Kajdanowicz. Pozostałe wydatki, jakie wymienia starostwo to pokrycie kosztów kampanii billboardowej pod hasłem “Kibicujemy turystom” na terenie powiatu, ustawienie ścianki konferencyjnej w centrum prasowym reprezentacji Grecji w Arenie Legionowo, działania marketingowe oraz zakup nagród na potrzeby konkursów na portalach społecznościowych. Starostwo Powiatowe było głównym organizatorem dwóch wspomnianych już przy okazji wydatków Legionowa wizyt studyjnych dla zagranicznych policjantów i dla dziennikarzy.

/Katarzyna Śmierciak/