Nieczynne biletomaty w pociągach SKM. Co jest przyczyną nagminnych awarii?

_DSC8477

SKM w Legionowie, fot. GP (archiwum)

Mieszkańcy korzystający z pociągów SKM linii S3 i S9 kursujących w powiecie legionowskim skarżą się na nagminnie występujące awarie w biletomatach. Czemu automaty tak często się psują?

Problemy z nieczynnymi biletomatami w pociągach SKM linii S3 oraz S9 występują już od dłuższego czasu. Podróżni skarżą się, że urządzenia cały czas się psują i to najczęściej wszystkie w jednym składzie. – Kiedy do pociągu wsiądzie kontroler, nie wiemy, co mamy robić. A kierownik pociągu rozkłada ręce. – komentują podróżni. W takiej sytuacji pasażerowie muszą niestety otrzymać mandat, który nie zostanie później anulowany. – Funkcjonujące w Warszawie przepisy taryfowe nie umożliwiają anulowania mandatu za jazdę bez biletu w przypadku awarii biletomatu. Pasażerowie – oprócz możliwości zakupu dodatkowo biletu w pociągu mogą to zrobić np. w biletomacie stacjonarnym na stacji w Legionowie.  – informuje rzecznik ZTM, Igor Krajnow.

Czemu urządzenia się psują?

O zgłoszenia dotyczące nieczynnych automatów i powody ich awarii postanowiliśmy zapytać też zarząd SKM. – W ciągu 2 pierwszych miesięcy b.r. awaria wszystkich automatów biletowych w pociągach linii S3 i S9 zdarzyła się 3-krotnie: 22 stycznia, 30 stycznia i 4 lutego. – odpowiada Magdalena Lerczak rzecznik prasowy SKM Warszawa. Automaty ulegają awarii z różnych powodów. Jednym z nich może być chwilowa zwiększona sprzedaż, co czasem skutkuje wcześniejszym niż przeciętne zużyciem rolek papieru, na którym drukowane są bilety. Zapas papieru w automacie jest kontrolowany zdalnie na bieżąco i w razie potrzeby jest uzupełniany na stacjach zwrotnych. Częściej awarie bywają efektem uszkodzeń eksploatacyjnych (drukarka biletów, gilotyna do cięcia taśmy papierowej) oraz awarii selektora monet nagminnie zatykanego przez różne rzeczy wrzucane tam przez pasażerów. – informuje.

Usuwają awarię zaraz po zgłoszeniu

Zapytaliśmy także, kto zajmuje się naprawą awarii i w jakim odstępie czasu od zgłoszenia usterka jest naprawiana. – Prowadząc nadzór nad zainstalowanymi w pojazdach automatami jesteśmy świadomi, że awarie występują. Utrzymaniem sprawności automatów zajmuje się firma zewnętrzna, której zadaniem jest uzupełnianie materiałów eksploatacyjnych w automatach (uzupełnianie taśm papierowych, kolekcjonowanie gotówki, napełnianie monetami banków wydających resztę, opróżnianie banków z monet wrzucanych przez podróżnych) oraz usuwanie uszkodzeń wynikających z normalnej eksploatacji i aktów wandalizmu. – mówi Magdalena Lerczak. – Znakomita większość awarii jest usuwana w ciągu dnia roboczego, w którym zostały zgłoszone. Niektóre awarie usuwane są następnego dnia – tak się zdarza jeśli potrzebna jest interwencja producenta sprzętu lub istnieje konieczność wymiany trudno dostępnego elementu. – dodaje.

Usterek nie da się uniknąć

Automaty zainstalowane w naszych pojazdach sprzedają miesięcznie ok. 100 000 szt. biletów. Przy tak intensywnej eksploatacji oraz zdarzających się dewastacjach, awarii nie da się zupełnie uniknąć. Jesteśmy w ciągłym kontakcie z producentem sprzętu, który obserwuje najczęstsze awarie i systematycznie modernizuje automaty. – podsumowuje rzecznik SKM Warszawa.

Czy oznacza to, że za nagminne psucie się automatów zainstalowanych w pociągach SKM w głównej mierze odpowiadają podróżni, którzy chyba do końca nie wiedzą jak korzystać z automatów?