Powiat. Budowa linii szybkiej kolei. Kolejarze wybiorą odpowiednią trasę dopiero w połowie 2022r.!

glowne-773x515

Kolejarze wciąż analizują, który z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze) wybrać. – Przewidywane jest, że wybór korytarza będzie mógł nastąpić w pierwszym półroczu przyszłego roku – sygnalizuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK S.A.)

Konsultacje społeczne

W czerwcu i w lipcu 2021r. przeprowadzono ponowne konsultacje społeczne w sprawie przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Przedstawiono wówczas siedem wariantów ich przebiegu. Pierwsze trzy korytarze były już wcześniej konsultowane. Kolejne trzy stanowiły nowe propozycje i były poniekąd echem oczekiwań społeczeństwa zgłoszonych podczas pierwszych spotkań konsultacyjnych. Siódmy korytarz stanowił rozbudowę istniejącej linii kolejowej nr 9 do 4 torów na odcinku Warszawa Praga-Nasielsk. Organizację ponownych konsultacji w tej sprawie, PKP PLK S.A. zleciło spółce Databout.

 

Kolejarze wybiorą korytarz dopiero w 2022r.

Od lata 2021r. do chwili obecnej decydenci nie zdecydowali się jeszcze na żaden z konsultowanych wariantów. Wygląda też na to, że ta decyzja nie zostanie podjęta tak prędko. – Ze względu na duże zainteresowanie projektem ze strony mieszkańców i samorządów cały czas prowadzone są analizy konieczne do wyboru korytarza przebiegu nowego odcinka linii kolejowej. Przewidywane jest, że wybór korytarza będzie mógł nastąpić w pierwszym półroczu przyszłego roku – sygnalizuje Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK S.A. – Projekt jest na wstępnym etapie opracowania studium wykonalności – podkreśla następnie.

Siedem propozycji

Przybliżmy. Latem 2021r. mieszkańcy naszego regionu konsultowali siedem wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze).

Pierwsza propozycja dotyczyła szlaku kolejowego równoległego do istniejącej linii kolejowej do Legionowa, przechodzącego następnie tunelem pod centrum Legionowa i odchodzącego w kierunku wschodnim od linii kolejowej nr 9 biegnącego przez m. in. Skrzeszew, Wólkę Kikolską i Cegielnię Psucką. Wariant ten ingeruje w tereny cenne przyrodniczo na obszarze Skrzeszewa.

Druga propozycja to innymi słowy linia kolejowa wychodząca z istniejącej linii kolejowej nr 9 za przystankiem Warszawa Choszczówka, biegnąca następnie przez Legionowo przy Centrum Szkolenia Policji (CSP), Skrzeszew, Wólkę Kikolską i Cegielnię Psucką łącząca się następnie z linią kolejową nr 9 na wysokości posterunku odgałęźnego Kątne. Ten wariant również ingeruje w tereny cenne przyrodniczo na obszarze Skrzeszewa.

Trzecia propozycja odnosiła się do budowy linii kolejowej wychodzącej z istniejącej linii kolejowej nr 9 na wysokości przystanku Warszawa Płudy, następnie biegnącej w kierunku Dąbrówki Szlacheckiej po obszarach w większości niezabudowanych przez m. in. Jabłonnę, Krubin, Czarnowo, Miękoszynek oraz Studzianki. Wariant ten znacząco ingeruje w obszary zalesione i koliduje z zespołem pałacowo-parkowym w Jabłonnie.

Czwarta propozycja to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin i przechodzi po zachodniej stronie stacji Nasielsk. Szlak ten łączy się z linią kolejową nr 9 w okolicy przystanku Kątne. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.

Piąta propozycja dotyczyła budowy szlaku kolejowego przebiegającego od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9. Następnie przy wejściu do Legionowa korytarz ten odgałęzia się w kierunku wschodnim, gdzie następuje przejście tunelem pod CSP. Potem szlak trasowany jest w poziomie terenu w kierunku północnym przez Kikoły oraz Psucin, przy czym za Kałuszynem odgałęzia się w kierunku zachodnim i włącza się w linię kolejową nr 9 w Studziankach Nowych. Wariant ten omija przede wszystkim tereny cenne przyrodniczo w Topolinie, jak również tereny zurbanizowane w Skrzeszewie.

Szósta propozycja to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny.

Ostatnią siódmą propozycją była natomiast rozbudowa linii kolejowej nr 9 do 4 torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska. – Korytarze szósty oraz siódmy nie spełniają wymogów realizacji projektu w zakresie parametrów technicznych linii – zastrzegali na etapie konsultacji ich organizatorzy.