Powiat. Wykup gruntów pod linię kolejową Zegrze Południowe – Przasnysz od 2027 roku. Budowa prawdopodobnie od 2029 roku

Sesja Rady Powiatu Legionowskiego 27.11.2023 r. fot. Starostwo Powiatowe w Legionowie

Sesja Rady Powiatu Legionowskiego 27.11.2023 r. (fot. Starostwo Powiatowe w Legionowie)

Podczas ostatniej sesji Rady Powiatu Legionowskiego przedstawicielka PKP PLK przedstawiła na jakim obecnie etapie jest realizacja budowy nowej linii kolejowej z Zegrza Południowego do Przasnysza. Przedstawiony został również harmonogram prac przy realizacji tej inwestycji. Według wstępnych założeń prace budowlane dla powyższego zadania mogą się rozpocząć w 2029 roku.

 

 

W poniedziałek (27 listopada) odbyła się sesja Rady Powiatu Legionowskiego. Jednym z głównych tematów poruszanych podczas sesji była budowa linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz.

 

 

Kierownik kontraktu w Regionie Centralnym PKP PLK S.A. Anna Kuśpit-Bodzak poinformowała zebranych radnych, że trwa postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wyłonienie wykonawcy na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w przypadku realizacji robót budowlanych. Kwota przeznaczona na sfinansowanie tego zamówienia to około 49,7 mln zł. W powyższym postępowaniu przetargowym wpłynęło 10 ofert, które są obecnie analizowane. Rozstrzygnięcie postępowania przetargowego i podpisanie umowy z wykonawcą dokumentacji projektowej przewidziano na I kwartał 2024 roku.

Harmonogram realizacji linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz

Przedstawicielka PKP PLK zaprezentowała w czasie Rady Powiatu Legionowskiego harmonogram wykonania umowy dotyczącej zaprojektowania nowej linii kolejowej. Prezentuje się on następująco:

  • Opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej – III kwartał 2024 r.;
  • Przygotowanie dokumentacji i inwentaryzacja przyrodnicza – od IV kwartału 2024 r. do I kwartału 2026 r.;
  • Ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko – I kwartał 2026 r. do I kwartału 2027 r.;
  • Uzyskanie decyzji środowiskowych – I kwartał 2027 r.,
  • Opracowanie projektów budowlanych – I kwartał 2025 r. do III kwartału 2027 r.;
  • Przygotowanie i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej – I kwartał 2026 r. do III kwartału 2027 r.;
  • Opracowanie projektu wykonawczego – od II kwartału 2027 r. do III kwartału 2028 r.;
  • Uzyskanie decyzji pozwolenie na budowę – III kwartał 2028 r.;
  • Wykup gruntów – od IV kwartału 2027 r. do IV kwartału 2028 r.

Jeżeli PKP PLK uda się zrealizować wszystkie powyższe etapy bez zakłóceń prace budowlane w terenie powinny rozpocząć się w 2029 roku.

Co powstanie w ramach nowej linii kolejowej Zegrze Południowe – Przasnysz?

Projekt przewiduje budowę ok. 73 km jednotorowej, zelektryfikowanej linii kolejowej o maksymalnej prędkości pociągów do 160 km/h, zapewniającej dostępność dla mieszkańców regionu za pośrednictwem 11 nowych stacji i przystanków, z których 3 znajdą się w granicach gminy Serock. Linia będzie przedłużeniem zrewitalizowanej linii kolejowej nr 28 i zagwarantuje bezpośrednie połączenie kolejowe z Warszawą.

Kolej Północnego Mazowsza to inicjatywa 18 samorządów położonych wzdłuż trasy planowanej linii kolejowej, w tym Powiatu Legionowskiego i samorządu województwa mazowieckiego. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 14

  1. Czyli zakładając, że sprawnie pójdzie budowa może, ale ardzo mało prawdopodobne rozpocznie sie za 6 lat, a zakonczy się 15 lat, biorąc pod uwagę tempo odtwarzania odcinka 3.8km kiedyś funkcjonującego do Zegrza.
    Wariant optymistyczny kolej ruszy w 2038 roku.

  2. Smutne to wszystko jest. Doszliśmy do takiego „rozwoju”, że inwestycje głównie polegają na przekładaniu papierów. 10x gorzej niż za PRL. Budowa czegoś takiego powinna trwać maks. 4-5 lat. Dziennie można położyć i kilometr toru na gotowo, więc nie technologia, a wola i biurokracja są tu problemem. Ps. Jeszcze wykup ziemi na dwa pasy od Zegrza do S8, trasę mostową oraz uruchomienie SKM po torach technicznych wod. północnego i będzie można uznać, że coś ten powiat robi dla mieszkańców.

    • To już nie są czasy „Wicie, rozumiecie” i won ze dwora teraz tutaj będziem kładli tora
      Z pewnością gdyby na Twojej działce miała przebiegać linia kolejowa walczyłbyś o każdą możliwą do wyrwania złotówkę albo protestował dlaczego u Ciebie a nie u somsiada

    • Jakbym miał SKM za przysłowiowym płotem, to bym się cieszył. Ba nawet mając „hjektary” w Dosinie czy innym Jadwisinie, to bym oddał pół ha pod tory po średniej cenie rynkowej od ręki. Protestują to zawsze kmioty, które tylko furmanką co niedziele do kościółka, a samochód to by najchętniej w salonie parkowali. I takich ludzi powinno się wywłaszczać bez dyskusji, bo rozwój hamują, a przez to wszyscy tracimy. Już nawet nie wspomnę, że jak jest do stacji 2km, a nie 10, to wartość ziemi idzie sporo w górę. Kmiot sprzeda kawałek, a reszta będzie warta 5x tyle. Win-win, tylko kmioty i zakredytowane pod korek na „ekskluzywne domki pod miastem” ciecie tego nie rozumieją.

    • W ogóle to też ciekawe, że przykładowo jak spierdoksy inne janusze upalają godzinami gruzy pierdząc na całą okolicę, to nie przeszkadza, ale już pociąg co pół godziny jak najbardziej. Za dużo kmiotów w gminie jest. Zarówno tubylców, jak i przyjezdnych.

    • W ogóle to też ciekawe, że przykładowo jak spierdoksy i inne janusze upalają godzinami gruzy pierdząc na całą okolicę, to nie przeszkadza, ale już pociąg co pół godziny jak najbardziej. Za dużo kmiotów w gminie jest. Zarówno tubylców, jak i przyjezdnych.

  3. Wszystko zblokują, drogę rozwalą, spowodują korki, zamiast najpierw zadbać o skierowanie ludzi na parking w Zegrzu na S4 i kursy co 30 minut, żeby zlikwidować korki na drodze DK61.
    Jak będzie SKM S4 do Zegrza co 30 minut, to od razu na drodze się obluźni, większość wybierze SKM, ale trzeba użyć mózgu, żeby na to wpaść, że te 2 kwestie się ze sobą łączą.
    Służby powiatowe i gminne powinny ostro o to walczyć (wystąpić do ZTM), czyli zapłacić więcej do ZTM za kursy S4.
    Może nawet sprawę rozwiąże dodanie tylko 1 kursu o 7.00 rano z Zegrza, bo wyjazd 7.17 to jakieś kompletne nieporozumienie, nikt nie jest w stanie zdążyć na 8.00 do Warszawy do szkoły i pracy. Przez brak tego kursu o 7.00 wiele osób nadal jedzie do Wieliszewa i Legionowa, a wiadomo, że droga na tym odcinku będzie remontowana przez kilka lat, co spowoduje ogromne korki.
    I jeden kurs na powrót – wyjazd z Gdańskiego ok. 16.15/20 w kierunku do Zegrza.
    I skrócenie relacji Piaseczno-Zegrze, podział na 2 Piaseczno-Warszawa i Zegrze-Warszawa.
    Taka relacja powoduje ogromne spóźnienia dla przewoźnika.99% pasażerów wysiada i tak na Gdańskim i przesiada się do metra, tramwaju, czerwoniaka i analogicznie wsiada w drodze powrotnej również na Gdańskim do SKM. Gdański to jest główny węzeł przesiadkowy oferujący metro, autobusy i tramwaje.

  4. Podane terminy to chyba jakieś nieporozumienie i skandal oraz całkowite lekceważenie mieszkańców. Śmierdzi komuną i biurokracją na kilometr. Należy zaprosić do opracowania dokumentacji i budowy linii kolejowej Chińczyków a zrobią to w 1-1,5 roku. Tylko tyle i aż tyle.

  5. Dopiero zrobiono jeden tor do Zegrza. Czy ten jeden to wystarczy czy trzeba będzie drugi dorobić? Jak potrzeba dwóch, to nie można było od razu?

    • Na trasie linii jednotorowej przewidywane są miejsca m.in. przystanki, które będą posiadać dwa tory – dzięki temu pociągi będą mogły się mijać.

  6. Kolejna szopka z cyklu „mamy mieszkańców powiatu w duepie i co nam zrobicie?”. A potem placz jezusiku psenajswietsy, miasto się wyludnia, powiat się wyludnia, co robić.
    Po tym jak te matoły z powiatu pindolą się 2 lata z remontami dróg powiatowych w Serocku fundując mieszkańcom ciężarówki i 5x większy ruch na wąskich lokalnych drogach, to już nic nie zdziwi.

  7. tymczasem w Chinach: „Sieć licząca co najmniej 37 900 km została zbudowana w Chinach w całości od 2008 r., łącząc ze sobą wszystkie chińskie miasta olbrzymy – czytamy na portalu cnn.com. Aż połowę tej najdłuższej na świecie siatki połączeń ukończono w ciągu ostatnich pięciu lat, z czego 3 700 km zostało oddanych do użytku tylko w 2021 r. – roku pandemii.” 3700km w ROK… szybkiej kolei 250km/h

  8. Co za bzdury – najśmieszniejsze są te nawet na papierze niesamowicie rozciągnięte terminy, liczone z dokładnością do kwartału 🙂 Na tym tle wykonawstwo, patrząc na rewitalizację 4 km linii z Wieliszewa do Zegrza, zaplanowane zostanie w teorii na 20 lat, a w praktyce na święty nigdy. Zresztą po co ta linia, skoro 3/4 ludzi od Serocka do Przasnysza nic ona nie obchodzi, a nawet budzi niechęć?…

    • Gumofilców fakt, nigdy nic nie obchodzi, byle dalej srać można było za stodołą.
      Wszędzie gdzie jest kolej, to ludzie korzystają, a okolice stacji i przystanków są zabudowane na gęsto. Dla Serocka kolej to jedyna szansa na nie bycie zadupiewem na peryferiach.

Dodaj komentarz