Powstanie „powiatowy ZTM”? Samorządowcy pracują nad usprawnieniem darmowej komunikacji w powiecie legionowskim

spotkanie robocze komunikacja

Spotkanie robocze w sprawie reorganizacji komunikacji lokalnej w powiecie legionowskim, fot. Starostwo Powiatowe w Legionowie

Samorządy porozumiały się w sprawie koordynacji tras i rozkładów jazdy lokalnych autobusów. Celem tej współpracy jest m. in. poprawienie darmowej oferty komunikacyjnej w całym powiecie legionowskim i taka jej reorganizacja, aby trasy poszczególnych linii autobusowych nie pokrywały się, a ich rozkłady jazdy zostały dostosowane do tych obowiązujących w autobusach i pociągach obsługiwanych przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) w Warszawie. W Starostwie Powiatowym w Legionowie odbyto pierwsze oficjalne robocze spotkanie w tej sprawie. Będą kolejne.

Już oficjalnie

W środę, 22 listopada 2023 r. w Starostwie Powiatowym w Legionowie odbyło się pierwsze spotkanie robocze w sprawie reorganizacji oferty komunikacji lokalnej w naszym regionie. W tej sprawie wszystkie legionowskie gminy nawiązały ścisłą współpracę. Liderem koordynującym przedmiotowe prace merytoryczne jest powiat legionowski. – Z inicjatywy starosty legionowskiego, Sylwestra Sokolnickiego odbyło się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Legionowie pierwsze spotkanie robocze na temat poprawy efektywności funkcjonowania transportu publicznego w powiecie legionowskim. Poza przedstawicielami wszystkich gmin z terenu powiatu, zajmującymi się tematyką publicznego transportu zbiorowego, uczestniczyli w nim także prezydent miasta Legionowo, Roman Smogorzewski oraz zastępca burmistrza miasta i gminy Serock, Marek Bąbolski – informują przedstawiciele legionowskiego starostwa. – Z udziałem eksperta z zewnątrz omówiono zasoby publicznego transportu zbiorowego w powiecie, a także możliwości jego organizacji pod jednym szyldem. Wnioski ze spotkania stanowić będą punkt wyjściowy do dalszych analiz, które również w trybie roboczym omawiane będą na kolejnych, cyklicznych spotkaniach – dodali następnie.

 

Trasy i rozkłady jazdy lokalnych autobusów zostaną skoordynowane. Podróże po całym powiecie legionowskim mają być darmowe

Wszystkie legionowskie samorządy już od czerwca 2023 r. pracują nad usprawnieniem komunikacji lokalnej w naszym regionie. Celem tych prac jest utworzenie – nie wcześniej jednak, jak w 2024 r. – specjalnej komórki organizacyjnej, która zajmie się koordynacją tych połączeń. Zamysł jest taki, aby tak zmienić trasy wszystkich lokalnych autobusów, aby się one ze sobą nie pokrywały oraz dostosować ich rozkłady jazdy do tych obowiązujących w środkach transportu publicznego, obsługiwanych przez stołeczny ZTM tj. autobusów i pociągów. Dzięki takiemu zabiegowi, ten nazwany roboczo we wrześniu 2023 r. przez wójta gminy Wieliszew, Pawła Kownackiego „powiatowy związek komunikacyjny” będzie miał większe szanse na uzyskanie wyższych dotacji z budżetu państwa, czego bezpośrednią konsekwencją będą darmowe podróże tymi autobusami po całym powiecie legionowskim dla wszystkich.

 

Stan obecny

Aktualnie na terenie powiatu legionowskiego darmową komunikacje lokalną dla swoich mieszkańców zapewniają powiat legionowski, miasta Legionowo i Serock oraz gmina Wieliszew. Kursy tych autobusów opłacane są z budżetów ww. samorządów. Trasy tych linii częstokroć pokrywają się ze sobą, również ich rozkłady jazdy nie są ze sobą wzajemnie skoordynowane. Zdarza się również, że podróże tymi autobusami są płatne. Tak jest np. w przypadku korzystania z tej komunikacji poza granicami wybranych gmin.

Do sprawy będziemy wracać.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 26

  1. Koledzy to nie rozwiąże tematu. Musicie stawiać na szybki dojazd co 30 minut S3 I S4, na drogach w powiecie non stop korek. Trzeba umożliwić dojazd do Zegrza do S4 I do Wieliszewa i Nieporetu i nie korkować dróg powiatowych.
    Jak zapewnicie częsty dojazd Skm to drogi się automatem przeluznia, jak skm jest za rzadko to ludzie jada do Warszawy autem i korkują.

    • Częstsze SKM nic nie da, bo to jest raptem odtworzenie stanu z lat 90-tych, a ludzi teraz jest 4x tyle.

  2. Jak się przez 20 lat pierdziało w stołki zamiast układ komunikacyjny powiatu rozbudowywać i modernizowa”, to teraz żadne spotkania nie pomogą. Minimum na wczoraj to:
    1) Trasa Mostowa od rond w Poniatowie do Łomianek z wpięciem w S7
    2) Dwa pasy ruchu od ronda w Zegrzu do S8
    3) Przekształcenie torów technicznych do wod. północnego w SKM.
    4) Dokończenie obwodnicy Jabłonnej

    To bardzo usprawni komunikację w powiecie i rozwiąże problemy na jakieś 10 lat. A potem potrzebna północna obwodnica Warszawy, kolej północnego Mazowsza i obwodnica Legionowa w ciągu DK61 i podniesienie jej do rangi S-ki.

    Także koledzy samorządowcy DO ROBOTY!

  3. Przez 20 lat „samorzondowi” bogatego powiatu aglomeracji warszawskiej udało się… nic. Bo obwodnica Jabłonnej, i poszerzenie DK61 do dwóch pasów to GDDKiA. A powiat metra nowej drogi, czy torów nie wybudował.

    • Mówisz o tej Jabłonnej co jest jak się wyjeżdża z Warszawej w stronę Legionowa?

      • Jabłonny, Jabłonnie. Teraz lepiej? A uwagi do tfurcuf słownika w Androjdzie.

      • Panie Czepliwy. Połowa dzieciaków w szkołach mówi „Legionów” zamiast Legionowo. Merytorycznie byś coś spróbował, a nie się przypindalasz do gościa o pierdoły.

    • Dokładnie. Mamy 20 lat zastoju a tym czasie przybyło w poeiacie ze 3 razy tyle mieszkańców i samochodów… w tym czasie w bólach zrobiono protezę ‚obwodnicy’ polowy Jabłonny i 2/3 Legionowa.

  4. Czy darmowa komunikacja będzie dla zameldowanych w Powiecie czy tylko dla mieszkańców Legionowa jak parking w Centrum Komunikacyjnym.

  5. Z JabłoNNY jedzie się L-ką do SKM 20-25 minut. L-ka jeździ co godzinę albo co dwie. 3-4 kilometry. To co oni chcą usprawniać, jsk to jest z definicji niewydolne?
    Przy tej wielkości i układzie powiat powinien mieć cztery główne punkty przesiadkowe na SKM (z parkingami i całą infrastrukturą):
    1) Zegrze dla części gminy Serock
    2) Nieporęt dla gminy Nieporęt, przy czym przystanek powinien być za kanałem, a nie przed, lub lepiej parking P&R powinien być też po drugiej stronie kanału z dojściem do przystanku zadaszoną kładką.
    3) Wieliszew wodociąg północny /Dębe dla Wieliszewa, Skrzeszewa i części gm. Serock
    4) Legionowo dla Legionowa, Chotomowa i Jabłonny.

    Mniej się nie da, jak to ma jakoś sprawnie działać. I wtedy komunikacja głównie dowozi do węzłów SKM, a nie wszystko do Legionowa.
    Trzeba mieć w głowie jakąś wizję i myśleć perspektywicznie, a w tym powiecie jakieś totalne bezmózgi siedzą i tylko w narady potrafią.

    • no właśnie ‚dowóz do Legionowo’ wszystko jest tam pchane a zabetonowane miasto staje się niewydolne w przepływie komunikacyjnym. dlaczego nie ma takiej linii L z kierunku NDM ale do Warszawy a nie Legionowa (wycieczka turystyczna osiedlami) ? kiedyś można było dojechać do Dąbrówki i przesiąść się w 511 dalej. Czy teraz do powstającego przy skrzyżowaniu Światowida/Modlińska pętli z autobusami/tramwajami? dlaczego Powiat tworzy barierę w komunikacji utrudniając dojazd? dlaczego od 25 lat brak jeden linii przyśpieszonej (czerwonej) z Legionowa do Warszawy (nawet na te obrzeża aby się przesiąść w coś do metra chociażby?).

      • „Czerwone” nie wyjeżdżają poza Warszawę. Warszawa też się dusi komunikacyjnie podnosząc konsekwencje źle zaplanowsnego metra i zbyt małej ilości linii. Dla Warszawy od dawna protytetem jest wywalanie pętli wszystkch podmiejskich linii dojazdowych na dalekie peryferia. Efekt jest taki, że dojazd zarówno z peryferiów Warszawy, jsk i z ościennych miejscowości jest tragiczny i wszyscy się pchają samochodami. Kurioza typu tramwajem godzinę z Winnicy do Centrum pominę. Przystanek SKM to maks. 2-3km zasięgu – taki promień obsługuje. Powyżej już się wsiada w samochód. Do czego zmierzam. Planowaniem w Polsce zajmują się idio.ci – niedouczone matołki po trójkowych studiach albo i bez oraz ekstremiści, co by chcieli wszystkich na rowery wysyłać środku zimy. No to jest, co jest, bo kto ma to wszystko z sensem planować.

      • Proszę pamiętać o dzieciach że szkół średnich, one jednak muszą dojechać do Legionowa a nie do Światowida.

  6. To na Osiedlu Młodych jest zajezdnia autobusowa? Na pewno Gazeta Powiatowa go wybudowała razem z tym co o tym pisze ten artykuł!

  7. Panu który chce budować kolejne drogi napiszę że już w tydzień po otwarciu będą zakorkowane. Bez względu na to jak dużo zbudujemy nowych dróg nie usprawnimy przemieszczania się obywateli po terenie powiatu bez komunikacji publicznej. Ta komunikacja nie nosi być darmowa. Bo jak wiadomo to co nic nie kosztuje dla wielu głąbów jest nic nie warte. Do najbliższego przystanku autobusu/pociągu który odjeżdża przynajmniej raz na pół godziny nie powinno być dalej niż 500 metrów. Wszystko które jeździ rzadziej lub jest dalej od miejsca zamieszkania lub pracy to nie komunikacja miejska tylko wstydliwe pudrowanie trupa. Apeluje więc do naszych włodarzy by konkretnie sprawę przemyśleli by tuż przed wyborami nie chcieli nam zrobić jakieś protezy komunikacji publicznej.

    • Powiat legionowski jedt kefynym powiatem w aglomeracji bez dowiązania fp dróg ekspresowych. Cały ruch, vzy to do Warszsey, cxy do osciennych miejscowości, czy tranzyt ładuje się w Modlińską w którą też się ładuje cała „stara” Białołęka i stąd są masakryczne korki. Piaseczno bis. A takie pierdo.lolo, że nowe drogi nie są potrzebne to schowaj sobie panie samorządowcu głęboko w duepe.

    • W takim Grodzisku Mazowieckim działa doskonale zorganizowana sieć połączeń autobusowych obsługujących nie tylko samo miasto ale i okoliczne gminy.
      Jak dobrze policzyłem obszar Grodziska i okolicznych gmin łącznie z Warszawą obsługuje około 30 linii
      Komunikacja nie jest i może darmowa oprócz jednej bezpłatnej linii obsługiwanym niskopodłogowym elektrycznym taborem w 3 wariantach linii ale normalny bilet po całym mieście kosztuje 1zł plus ulgi ustawowe dla młodzieży i seniorów, bilet miesięczny na wszystkie linie na terenie miasta to koszt 25 zł plus ulgi ustawowe

  8. Śmiechu warte darmowa komunikacja w gm.Wieliszew, szkoda tylko, że jak zawsze zapomniano o mieszkańcach Góry, Janowka, Krubina i Olszewnicy. To już chyba klasyk, że ta część gminy jest pomijana.

    • Skrzeszew ma zaś iluzoryczną komunikację

  9. Gmina Serock od paru lat nie potrafi skoordynować LKA (komunikacja lokalna) z komunikacją powiatu .Jeżdżą jeden za drugim,zamiast w czasowym odstępie.
    Od kiedy jeździ SKM 4 do Zegrza,autobusy z Serocka często przyjeżdżają do Zegrza po odjezdie pociągu.Pani odpowiedzialna w Ratuszu, za rozkład jazdy powiada że trzeba jeździć wczesniejszym….
    Żenada.Zmienia się rozkład SKM ale gmina Serock nie dopasowuje rozkładu do zmian.TRAGEDIA

  10. Z dakimi predyspozycjami Pani z Ratusza zaprazzam na stanowisko kasa w Biedronce.Pan Brokowski magazynier Biedronka odpowiedni ludzie na odpowiednim miejscu.

    • No nie wiem, w biedrze na kasie i w magazynie trzeba ostro pracować i jest jakaś tam odpowiedzialność. A w urzędzie…

  11. W sektorze prywatnym są oceny roczne i jak pracownik się nie sprawdza, to leci. A niekomptentne urzędasy latami pierdzą w stołki i żyją z podatków ciężko pracujących ludzi.

  12. Bezpośredni autobus z dworca PKP do metro Młociny jest możliwy, czas dojazdu kwadrans. Może takie busy co 5 minut rozładują tłok w pociągach do czasu uruchomienia czwartego toru

    • Napewno nie spod stacji PKP Legionowo i nie bez buspasa od granicy Warszawy na Modlińskiej. Czas dojazdu z Jabłonnej samochodwm to 12 minit poza szczytem i nie do końca przepisowo. 15 minut autobusem z Legionowa z przystankami po drodze jest nierealne. 25-30 minut już
      bardziej, ale to też byłby dość atrakcyjny czas dojazdu. Problemem jest, że z Legionowa nie ma żadnego autobusu pośpieszego, tak jak kiedyś, gdy 723 nie było muchowozewm zatrzymujacym się wszędzie. Wtedy do pl. Hallera jechało się 25-28 minut z pętli na Sowińskiego.

      • Już dawno powinna zostać uruchomiona przyspieszona linia do Metra Młociny, tym bardziej teraz kiedy podróż pociągiem stała się loterią a utrudnienia związane z dalszą przebudową linii będą kolosalne
        Te 30 minut dojazdu byłoby w pełni akceptowalne i porównywalne z dojazdem pociągiem
        Zapewne jednak niedasię

Dodaj komentarz