Szkoła Noblistów w „Koperniku”

520449b358d7c.jpg

Festiwal w Społecznej Szkole Podstawowej cieszył się ogromnym zainteresowaniem uczniów i rodziców, którzy przybyli w tym dniu na ulicę Targową. Uwieńczeniem pracy włoźonej w projekty naukowe była wystawa zorganizowana w dniu 17 czerwca w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, dokąd zjechały się szkoły z całej Polski, by zaprezentować swoje osiągnięcia.


Szkolny Festiwal Nauki w Społecznej Szkole Podstawowej nr 35 im. Noblistów Polskich STO, czyli w tzw. „Szkole Noblistów” to juź wieloletnia tradycja szkoły. Tym razem dzień 16 czerwca był wyjątkowy. Powodem szczególnego traktowania tego wydarzenia realizowanego  w ramach programu Szkoła z Klasą 2.0, był fakt, źe biorący w nim udział uczniowie wytypowani przez nauczycielkę języka angielskiego Małgorzatę Brodacką, zakwalifikowali się do uczestnictwa w ogólnopolskim Festiwalu Nauki, zorganizowanym w Centrum Nauki „Kopernik” w Warszawie. Szkolny Festiwal Nauki to dla uczniów moźliwość twórczego włączenia się w proces edukacyjny i wzbogacenia programu nauczania o treści wybiegające często poza program, łączące pokazy i eksperymenty ze współzawodnictwem i wspólną zabawą.

Matematyka

Do Szkolnego Festiwalu uczniowie przygotowywali się przez cały drugi semestr. Temat przewodni „Matematyka jest wszędzie”, zaproponowany przez nauczycielkę matematyki  Annę Pytel, realizowany był przez nauczycieli na róźne sposoby. Klasa 1 z wychowawczynią Ewą Wróblewską wybrała dziedzinę matematyki zwaną geometrią i pracowała nad zagadnieniem kształtów występujących w przyrodzie, szukając w nich symetrii. Na festiwalu uczniowie prowadzili kącik „Matematyka w przyrodzie – symetria”,  gdzie wszyscy mogli oglądać wystawę prac uczniów klasy 1 oraz samodzielnie tworzyć symetryczne, przyrodnicze  kształty z kolorowej mozaiki. Klasa 2 z wychowawczynią Katarzyna Dudkowską oraz  Magdaleną Szarubko – pedagogiem szkolnym i nauczycielką techniki w klasach starszych, prowadziły kącik  „Integracyjne zabawy z Klanzą”, w którym kaźdy mógł  wziąć udział w  rytmicznych zabawach muzycznych lub zajęciach z kolorową chustą. Natomiast klasa 3 z  nauczycielką Gabrielą Czachorowską  prowadziła kącik układania klocków „Tangram”. Tam młodzi matematycy edukacji wczesnoszkolnej zmierzyli się z siedmioma „Tanami”, które mniej lub bardziej opornie dały się ostatecznie ułoźyć w określone przez wzory kształty.

Triki i zagadki

Klasy 4-6 przygotowywały się do festiwalu w dziedzinie na pozór mało szkolnej, ale sprawiającej uczniom duźo radości. Zwrócili uwagę na ciekawostki i tricki, złudzenia optyczne, zagadki, a nawet sztuczki karciane. Przygotowana prezentacja nosiła tytuł: „Niemoźliwe kształty, złudzenia optyczne, zagadki matematyczne”. Dopracowanie takiego pokazu wymagało wielu przygotowań i ćwiczenia owych trików, ale efekt przeszedł oczekiwania – zainteresowanie było tak ogromne, źe prezentacja przedłuźyła się o prawie pół godziny i trzeba było pewne festiwalowe działania przenieść na czas po obiedzie.

Festiwal z ekologią

Uczniowie klasy 6 pod opieką nauczycielki przyrody Danuty Cicheckiej realizowali projekt „Wzajemne relacje – gospodarstwo domowe – energia elektryczna – środowisko”.  Ideą projektu było mierzenie i obliczanie zuźycia energii elektrycznej przez domowe urządzenia oraz podejmowanie działań w celu większej oszczędności w gospodarowaniu energią. Efekty swojej pracy szóstoklasiści przedstawili na Festiwalu w swoim kąciku edukacyjnym, w którym kaźdy uczeń zaprezentował własną kartę badawczą z pomiarami zuźycia energii elektrycznej wybranego domowego urządzenia. Szóstoklasiści wyjaśniali młodszym kolegom, jak moźna obliczyć koszty eksploatacji urządzeń w naszym najbliźszym otoczeniu i co moźna zrobić, aby te koszty były jak najmniejsze.

Po angielsku o wodzie

Idea ochrony środowiska w róźnych aspektach obecna była równieź w projektach angielskojęzycznych, które realizowane były przez 8 grup projektowych z klas 4-6, pod kierunkiem nauczycielki j. angielskiego Małgorzaty Brodackiej.  Niemal wszystkie projekty zrealizowane zostały w formie prezentacji multimedialnych. Uczniów najbardziej zainteresował problem zagroźonych i wymarłych gatunków zwierząt. Zajmowano się równieź projektem GLOBAL WARMING (Globalne ocieplenie), WATER  (Woda ), LITTER & WASTE  (Śmieci i odpady) oraz THE FOREST (Las). Uczniowie klas 6 przygotowali krotki film pt. THIS AND THAT ABOUT ECOLOGY (To i owo na temat ekologii) poruszający temat zaśmieconych lasów.

Ptaki egzotyczne

Na festiwalu znalazła się równieź przyroda – „Inne spojrzenie na ptaki” to projekt przygotowany na temat egzotycznych ptaków, takich jak ary oraz rzadkie ptaki europejskie. Odwiedzający mogli teź obejrzeć plakaty z informacjami o ptakach, maskotkę  papugi wykonaną przez uczniów, ponadto pióra i wyroby z piór, gniazda, skorupki jaj. Pasjonaci języka polskiego postanowili odnależć w naszym ojczystym języku wszystkie przysłowia i frazeologizmy, które zawierają jakiś liczebnik, i zastanowić się głębiej nad jego przenośnym znaczeniem. Swoje „językowe badania” ubrali w formę prezentacji multimedialnej połączonej z konkursem znajomości frazeologizmów. Polegał on na odgadnięciu właściwego liczebnika, którego brakowało w wyświetlanym na ekranie powiedzeniu. Frazeologizmy były ilustrowane dowcipnymi rysunkami wykonanymi przez uczniów. Na festiwalu nie zabrakło kącika sportowego, prowadzonego na boisku szkolnym przez nauczyciela WF-u Eryka Mozera.

Kiedy jako szkoła otrzymaliśmy propozycję zgłoszenia najlepszych projektów do prezentacji na ogólnopolskim Festiwalu Projektów w Centrum Nauki „Kopernik”, uznałam, źe wiele projektów naszych uczniów zasługuje na takie wyróźnienie. Problem polegał na tym, źe spośród wszystkich projektów trzeba było wybrać jeden… – opowiada dyrektor szkoły Iwona Bekisz – Po namyśle wybrałam 3 projekty: projekt dziewcząt z  klasy 4 o zwierzętach  oraz dwa projekty klasy 5: WATER i GLOBAL WARMING. Uczniowie na miejscu sprawnie utworzyli stoiska, na których prezentowali wielką makietę przedstawiającą katastrofalne dla niedżwiedzi polarnych skutki globalnego ocieplenia, materiały informacyjne Fundacji WWF oraz koszulki i inne gadźety Polskiej Akcji Humanitarnej, które zamierzali sprzedawać, by wesprzeć budowę studni w Sudanie. Projekty zostały docenione przez ekspertów współpracujących z Centrum Edukacji Obywatelskiej, a herb miasta Legionowo zawisł na wspólnej Mapie Projektów z róźnych części Polski.

iw