Wieliszew. Kolej dużych prędkości przez gminę Wieliszew. Radni piszą do posłów, posłowie interpelują w rządzie

Sejm

Sejm, fot. sejm.gov.pl

Pięciu posłów interpeluje w rządzie w sprawie przebiegu pociągów dużych prędkości przez gminę Wieliszew. Nowe linie kolejowe mają powstać w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w Baranowie. Posłowie pytają ministrów odpowiedzialnych za to gigantyczne przedsięwzięcie o możliwość powtórnej i dogłębnej analizy wszystkich dotąd wskazanych przebiegów tej linii.

Posłowie reagują

Posłowie Tadeusz Tomaszewski, Wiesław Szczepański i Bogusław Wontor z Sojuszu Lewicy Demokratycznej (SLD) oraz posłanka Małgorzata Pępek z Platformy Obywatelskiej (PO) w dwóch różnych interpelacjach pytają ministra infrastruktury, Andrzeja Adamczyka o możliwość weryfikacji dotąd wskazanych przebiegów linii kolejowych w ramach CPK przez teren gminy Wieliszew. Reakcja parlamentarzystów jest konsekwencją otrzymania stanowiska Rady Gminy Wieliszew w tej sprawie. To zostało podjęte pod koniec zeszłego roku. Szerzej o ujętych w nim treściach pisaliśmy w tej wiadomości.

 

Samorząd proponuje nowy przebieg linii kolejowej nr 20

Trzy konsultowane przez decydentów CPK warianty przebiegu linii kolejowej nr 20 przez teren gminy Wieliszew ulokowane są albo na terenach w przepisach przestrzennych gminy przeznaczonych pod zabudowę mieszkaniową albo na tych, które obecnie dynamicznie się rozwijają. Wobec powyższych niedogodności, wieliszewski samorząd zaproponował powtórną analizę pod kątem możliwości realizacji alternatywnych tras względem proponowanych dotychczas. Radni podsunęli też gotowe rozwiązania, zakładające przede wszystkim mniejsze prędkości przejazdów przez silnie zurbanizowane tereny aglomeracji warszawskiej i minimalizujące koszty społeczne tej inwestycji. Jedną z takich propozycji było ulokowanie linii kolejowej nr 20 w dotychczasowym śladzie linii kolejowej nr 9. Nowa trasa miałaby zostać wyprowadzona w kierunku północnym za Janówkiem Drugim, dalej przez rezerwę terenową w Okuninie, a następnie przez nowy most na Narwi i ponowne włączałaby się w istniejący ślad. W ten sposób trasa szybkiej kolei omijałaby ostry zakręt w Nowym Dworze Mazowieckim.

Interpelacje poselskie

Wszystkie podniesione przez wieliszewski samorząd pytania i rozwiązania ujęły wspomnianych parlamentarzystów, co przejawiło się w ich ostatnich interpelacjach. – Czy możliwe jest ulokowanie ww. linii „w dotychczasowym śladzie, wyprowadzając ją za Janówkiem Drugim na północ (by ominąć nienormatywny zakręt w Nowym Dworze Mazowieckim), przez rezerwę terenową w Okuninie, a następnie przez nowy most na Narwi i ponowne włączenie w istniejący ślad”, które proponuje Rada Gminy Wieliszew w Stanowisku nr 2/2020 z 25.02.2020 r.? – zapytała ministra Adamczyka posłanka Małgorzata Pępek z PO w interpelacji z 4 lutego. – Czy przewidziane są rekompensaty dla gminy Wieliszew z tytułu utraconych terenów inwestycyjnych, krajobrazowych i przyrodniczych? – zaciekawili się zaś posłowie SLD w interpelacji do tego samego ministra z 18 stycznia.  Odpowiedzi na te pytania jeszcze nie padły.
Do sprawy będziemy wracać.