Wieliszew. Radni sprzeciwiają się wyborom przebiegu trasy linii kolejowej do Nasielska. Ich protest trafi do premiera

glowne-773x515

Rada Gminy Wieliszew oprotestowała wybór wariantów czwartego i szóstego dla przebiegu nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska. Samorząd podtrzymał swoją opinię, że wariant siódmy przebiegu tej trasy jest bardziej akceptowalny dla lokalnej społeczności oraz bardziej korzystny z punktu widzenia ochrony krajobrazu i przyrody. Uchwała zawierająca ten protest trafi w najbliższym czasie na biurka najwyższych decydentów, w tym na biurko premiera Mateusza Morawieckiego.

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowoprojektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne. Zapowiadane też są ponowne konsultacje społeczne w tej sprawie. Mają się one odbyć w pierwszym kwartale 2023 r. Szerzej na ten temat informowaliśmy w tej wiadomości.

 

Oficjalny protest

Wieliszewski samorząd nie godzi się z powyższym wyborem i oficjalnie go oprotestowuje w uchwale podjętej w miniony wtorek tj. 29 listopada 2022 r. Podtrzymuje zarazem swoje stanowisko, że najkorzystniejszym z punktu widzenia lokalnych społeczności i przyrody jest wariant siódmy przewidujący rozbudowę linii kolejowej nr 9 do 4 torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska. Pismo zawierające oficjalny sprzeciw Gminy Wieliszew wobec wyborów, jakich ostatnio dokonali kolejarze w najbliższym czasie trafi na biurka najwyższych państwowych decydentów, w tym na biurko premiera Mateusza Morawieckiego.

Stanowisko wieliszewskiego samorządu

Rada Gminy Wieliszew stoi na stanowisku, iż korytarz nr 7 przedstawiony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., daje możliwość wypracowania rozwiązania, które uwzględniałoby zarówno dobro wspólnoty gminnej, środowiska przyrodniczego, jak i potrzebę rozwoju infrastruktury kolejowej. Proponowane w pracach studialnych warianty nr 4 oraz 6 stoją w sprzeczności z interesem gminy Wieliszew i jej mieszkańców, stanowiąc zagrożenie zarówno dla integralności wspólnoty gminnej jak i własności prywatnej mieszkańców, a także środowiska przyrodniczego. Wybór jednego z tych wariantów spowoduje negatywne skutki odczuwalne w wielu płaszczyznach funkcjonowania gminy i osób ją zamieszkujących, przy jednoczesnym braku jakichkolwiek korzyści, w tym przede wszystkim korzyści w zakresie tak potrzebnych obecnie ułatwień w komunikacji lokalnej. Podczas listopadowej prezentacji PKP PLK dotyczącej wyboru korytarzy, przedstawione informacje i wnioski nie uwzględniają stanowisk samorządów oraz oczekiwań mieszkańców związanych z ocaleniem istniejącej zabudowy mieszkaniowej. Wariant nr 4 powoduje zniszczenie terenów silnie zurbanizowanych miejscowości Łajski, a wariant nr 6 znacznie ingeruje w cenne przyrodniczo obszary miejscowości Kałuszyn i Krubin. Obszar gminy Wieliszew obejmuje tereny chronione ze względu na wyróżniający krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach oraz pełni funkcję korytarza ekologicznego łączącego Puszczę Kampinoską z Obszarem Specjalnej Ochrony Ptaków – Dolina Bugu. W przedstawionej przez PKP PLK prezentacji nie zostały również uwzględnione skutki związane z wysiedleniem ogromnej liczby rodzin mieszkających w miejscowościach Łajski, Michałów-Reginów, Kałuszyn, Krubin i Skrzeszew. Proponowany przebieg korytarzy spowoduje przecięcie istniejącej zwartej struktury mieszkaniowej z usługami towarzyszącymi, zakłóci w stopniu znaczącym funkcjonujący układ komunikacyjny nowych osiedli Kałuszyna do placówek oświatowych, administracyjnych, kulturalno-oświatowych. Wpłynie to negatywnie na rozwój społeczno-gospodarczy miejscowości. Dodatkowo wariant ten zakłada inwestycję przez kluczowe dla komunikacji Wieliszewa i Łajsk z Legionowem ulice: Kościelną, Suwalną, a także dynamicznie zabudowującą się ul. Kolejową. Co najistotniejsze korytarz nr 4 całkowicie dzieli gminę Wieliszew na dwie części powodując ogromne utrudnienia w komunikacji mieszkańców do miejsc pracy i usług tj: Legionowa, jak również do Warszawy. Korytarz nr 6 przerywa ważny dla gminy Wieliszew ciąg komunikacyjny drogi wojewódzkiej i strukturę przestrzenną miejscowości. Rozdziela funkcjonujący w praktyce jako jeden organizm osadniczy, powiązany zależnościami rodzinnymi, społeczno-ekonomicznymi, komunikacyjnymi, tzw. „trójwieś” (Krubin, Janówek Pierwszy i Góra), utrudniając mieszkańcom Krubina dostęp do kościoła, szkoły, przedszkola, biblioteki, ośrodka zdrowia. Istnieją zatem uzasadnione obawy, iż proces integracji mieszkańców zostanie spowolniony lub wręcz wstrzymany. Podkreślenia wymaga fakt, iż rozwój infrastruktury kolejowej nie zawsze automatycznie przyczynia się do rozwoju danej gminy i jej infrastruktury komunikacyjnej, a często zmiany te mogą wywołać wręcz nieodwracalne negatywne skutki. Taka sytuacja ma miejsce, gdy rozwój infrastruktury sprowadza się jedynie do zwiększenia tranzytowego znaczenia danego regionu, tak jak właśnie w przypadku celu budowy linii kolejowej przebiegającej przez poszczególne miejscowości gminy Wieliszew.

Rada Gminy Wieliszew wskazuje wybór korytarza nr 7, jako minimalizującego straty społeczne, ograniczającego je do minimum tak w stosunku do wspólnoty gminnej jak i własności prywatnej mieszkańców, a także środowiska przyrodniczego. Interes społeczny i przyrodniczy, również w szerszym ujęciu całego terenu powiatu legionowskiego, związany z wyborem wariantu nr 7 zdecydowanie przeważa nad przyświecającym PKP PLK S.A. argumentem skrócenia czasu podróży na trasie Warszawa Wschodnia – Nasielsk. Zastosowanie mniejszych prędkości przejazdów przez już obecnie silnie zurbanizowane tereny aglomeracji warszawskiej wydaje się kwestią oczywistą i niezbędną do uwzględniania przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przy każdej kolejnej inwestycji. W obecnie przedstawionej propozycji projektantów i PKP PLK jedynym wartym poparcia jest pomysł rozbudowy linii Warszawa Praga – Legionowo – Nowy Dwór Mazowiecki – Modlin o dodatkowy tor oraz o dodatkowy tor na linii Legionowo – Wieliszew – Tłuszcz. Takie rozwiązanie jest tożsame z postulowanym przez wieliszewski samorząd wariantem nr 7. i zdecydowanie zyskałby akceptację większości samorządów z tego rejonu – tak uzasadnione pismo trafi w najbliższym czasie do osób decydujących o realizacji powyższej inwestycji kolejowej.