Wieliszew. Rewitalizacja linii kolejowej do Zegrza Płd. Jak widzi to wójt Kownacki?

linia-kolejowa-zerze

Przebieg linii kolejowej do Zegrza, fot. GP/kg (archiwum)

 

O planach przywrócenia ruchu kolejowego do Zegrza Południowego rozmawiamy z wójtem gminy Wieliszew Pawłem Kownackim.

Krzysztof Grodek: W ubiegłym tygodniu w siedzibie ZTM odbyło się spotkanie samorządowców z powiatu legionowskiego z przedstawicielami PKP i SKM. Jakie są efekty tego spotkania?

Wójt Paweł Kownacki: Podstawowy efekt to wspólne spotkanie i przedstawienie realnych planów PKP PLK, które już w tym roku rozpoczyna przetarg na studium wykonalności będącego częścią wniosku na rewitalizację naszej linii w ramach RPO Mazowsza. Prace nad studium będą prowadzone w 2017 roku i co bardzo ważne studium będzie konsultowane z samorządami. Prace budowlane mogą się rozpocząć nawet na przełomie lat 2018/2019.

Do tej pory o linii kolejowej do Zegrza Południowego mówiło się głównie w kontekście węzła komunikacyjnego, jaki ma powstać za mostem w Zegrzu. Z tego rozwiązania korzystaliby głównie mieszkańcy gminy Serock i miejscowości położonych na północ. Jaki pożytek z rewitalizacji tego połączenia kolejowego miałaby gmina Wieliszew?

Na linię do Zegrza należy spoglądać jako szansę dla całego regionu, a w kontekście samej gminy to po pierwsze moje spotkania z przedstawicielami PKP PLK i zarządem SKM poskutkowały, iż w ramach realizacji studium będzie analizowana lokalizacja stacji pod roboczą nazwą Wieliszew Główny lub Wieliszew Rondo. Choć chętnie posłucham innych propozycji. Realizacja kursów SKM (wydaje się, że to będzie operator tej linii) do Zegrza spowoduje zwiększenie liczby kursów przez Gminę Wieliszew zarówno do obecnych stacji Wieliszew i Michałów-Reginów jak i do tej planowanej blisko ronda.

Popuśćmy nieco wodzy fantazji. W którym miejscu widziałby Pan nową stację w Wieliszewie.

Nową stację analizowaliśmy już podczas spotkań w 2014 roku i, jak wspomniałem wyżej, te ustalenia mogą zostać urealnione w dokumentacji projektowej PKP PLK. Stacja miałaby się znajdować tuż przed obecnym przejazdem i stanowiłaby połączenie przystanku kolejowego i autobusowego skomunikowanego autobusem wahadłowym między Wieliszewem a Nieporętem. Istotne jest również to, iż od tej planowanej stacji do urzędu byłoby 1500 m a w okolice hali i kościoła 2000 m oświetlonym chodnikiem.

 

Aby z niej korzystali mieszkańcy konieczne byłoby wytyczenie do niej dojazdów, którędy mogłyby być poprowadzone? Tu na pewno decydujący głos będzie miała gmina Wieliszew. Czy ta kwestia była już przedmiotem analizy urzędników z Wieliszewa?

Planowana stacja, jak już wyżej zasygnalizowałem, byłaby stacją dla pasażerów korzystających z komunikacji publicznej, pieszych i rowerzystów, dla pasażerów zmotoryzowanych służyłby ogromny parking w Zegrzu oraz parkingi na stacjach w Wieliszewie i Michałowie Reginowie, które chcemy sami zmodernizować w ramach środków ZIT jeszcze w ciągu najbliższych dwóch lat.

Tory przed rondem w Zegrzu Południowym krzyżują się z Drogą Wojewódzką 631. Czy w tym miejscu mógłby powstać przejazd ze szlabanami, czy raczej będzie próba wprowadzenia jakiegoś bezkolizyjnego rozwiązania?

Finalne rozwiązanie będzie uzależnione od dwóch instytucji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. GDDKiA planuje przebudowę drogi krajowej 61 i istotnym będzie, czy droga ta ominie bezkolizyjnie rondo w Zegrzu np. estakadą, zaś MZDW i marszałek Struzik prowadzi z nami tj. samorządami powiatu rozmowy na temat przebudowy drogi 631 i ewentualnego przesunięcia jej od plaży w Zegrzu i stworzenia węzła z drogą 61 w okolicy torów do Tłuszcza. Dlatego konieczne będą kolejne spotkania, które będą brały pod uwagę te plany. Jednak powinniśmy pamiętać, iż priorytetem dla nas powinna być kolej, a nie komunikacja samochodowa. Ideałem byłoby skorelowanie wszystkich zamiarów inwestycyjnych i tych kolejowych i drogowych jednocześnie, ale wygląda, iż najbardziej realna jest rewitalizacja kolei do Zegrza. Ważne jest, iż przedstawiciele PKP PLK obiecują branie pod uwagę nawet przyszłych planów inwestycji drogowych.

Jeżeli powstanie infrastruktura, kolejnym wyzwaniem będzie zakontraktowanie odpowiedniej liczby kursów pociągów. Jaka Pana zdaniem częstotliwość kursowania pociągów byłaby satysfakcjonująca?

Podczas spotkania rozmawialiśmy, iż na stacji Zegrze konieczne byłyby dwa tory, które umożliwiałyby połączenie tej stacji przez dwa pociągi odjeżdżające mniej więcej co 30 minut. Będzie to możliwe poprzez wykorzystanie istniejącego kontraktu SKM na pociągi do Wieliszewa i Legionowo – Piaski.

Rewitalizacja połączenia kolejowego oznacza, że najprawdopodobniej kolejne tereny w Wieliszewie będą przeznaczane pod zabudowę. Naturalne byłoby wykorzystanie w pierwszej kolejności terenów położonych najbliżej linii kolejowej. Czy to oznacza, że pola wokół Jeziora Kwietniówka i DW 631 zostaną zabudowane?

Studium Gminy Wieliszew taką zabudowę przewiduje, choć już teraz można zauważyć, iż skomunikowanie gminy przez sieć linii L oraz przystanki SKM w Wieliszewie i Michałowie wpłynęło na znaczny wzrost liczby mieszkańców gminy. Dlatego należy przewidywać, iż kolejna poprawa komunikacji kolejowej sprzyjać będzie dalszej presji budownictwa mieszkaniowego.