Wieliszew. Rozmowa z wójtem Pawłem Kownackim: Budować tory, które są potrzebne

pawel-kownacki

PKP PLK rozstrzygnęła przetarg na studium wykonalności budowy nowych torów pod Warszawą. Opracowanie będzie dotyczyło między innymi niezwykle potrzebnego dodatkowego toru pomiędzy Warszawą a Legionowem, ale także linii szybkich kolei prowadzących do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przeprowadziliśmy rozmowę z Wójtem Gminy Wieliszew Pawłem Kownackim na temat tego, co przyniosły prowadzone wczesną wiosną konsultacje i jak kolejarze rozmawiają z przedstawicielami mieszkańców.
Krzysztof Grodek: Kolej rozstrzygnęła przetarg na opracowanie studium wykonalności budowy nowych torów w aglomeracji warszawskiej. Poza dodatkowym torem z Warszawy do Legionowa przedmiotem studium ma być analiza budowy nowej linii kolejowej do Nasielska. Tory te są elementem koncepcji budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego z liniami dowozowymi, a były mocno oprotestowane przez mieszkańców gminy. Czy to oznacza, że któryś z wtedy zaproponowanych wariantów trasy powstanie? W jakim momencie prac jesteśmy?

Wójt Paweł Kownacki: Nadal nie mamy jednoznacznej informacji, ciągle trwają analizy dla każdego z podanych wariantów przebiegu trasy. A odpowiedzi otrzymywane na naszą petycję wciąż nie są jednoznaczne. Chcemy aktywnie uczestniczyć w pracach nad tą analizą, by udowodnić, że skutki tego przedsięwzięcia zarzucone lata są dla nas nieproporcjonalne do wyimaginowanych korzyści.
Co się stało z tysiącami wniosków i uwag złożonymi do CPK w ramach konsultacji? Czy ustalał Pan już może jak zostały odebrane?

Osiągnęliśmy dużo pisząc, manifestując i powtarzając argumenty o braku naszej zgody na degradację naszej gminy i powiatu. Wielu decydentów jest świadoma ogniska zapalnego, jakim jest Gmina Wieliszew i mam nadzieję, że pokazaliśmy swój sprzeciw w oparciu o merytorykę a nie o sprzeciw dla samego sprzeciwu. Otrzymaliśmy tydzień temu odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury w sprawie złożonej petycji oraz wniosków mieszkańców. Informacje w niej zawarte są bardzo ogólne i nie wynika z nich jednoznacznie, jaka decyzja została podjęta oraz jaki wpływ na nią mają nasze wnioski. Niemniej jednak cały czas monitoruję sytuację i jestem gotów do dalszych rozmów. Z informacji zamieszczonych na stronie internetowej CPK wynika, że raport z prowadzonych konsultacji w sprawie Strategicznego Studium Lokalizacyjnego zostanie opublikowany w dniu 31 lipca 2020 r.

 

 

 
Czy przedstawiona przez gminę Wieliszew propozycja poprowadzenia nowych torów wzdłuż istniejącej linii przez Legionowo i gminę Jabłonna i obicie w kierunku Nasielska na wysokości Janówka została już zarzucona przez kolejarzy?

To pytanie należałoby skierować do PKP lub CPK, który jest głównym inwestorem. Jak wspomniałem wcześniej, otrzymaliśmy bardzo ogólną odpowiedź na skierowaną przez nas petycję bez odnoszenia się do naszych argumentów. Nasza propozycja zakładała odbicie za Janówkiem, ale czy specjaliści uznają nasz skrót za możliwy, będziemy wiedzieli później.
Czy gmina analizowała koszty, jakie wygeneruje sama budowa torów w zaproponowanych lokalizacjach? Chodzi mi zarówno o koszty finansowe i społeczne dla gminy?

Będziemy się starać, by zostać stroną w rozmowach prowadzonych przez inwestora z wykonawcą dokumentacji. Naszym celem będzie wykazanie, że poniesione koszty nie tylko finansowe, ale również ekologiczne, społeczne czy nawet kulturowe nie są akceptowalne i warte oszczędności 5-7 minut przy zastosowaniu skrótu rujnującego naszą gminę.
Większość mieszkańców jest przeciwna nowym torom, które całkowicie zmienią ład przestrzenny w gminie. Część jednak mówi, że to świetna inwestycja, bo powstaną dodatkowe przystanki kolejowe w gminie, a pociągi to przyszłość. Czy to realna perspektywa, czy myślenie życzeniowe?

Budowa torów przez teren Gminy Wieliszew ma na celu przyspieszenie pociągów szybkiej kolei dalekobieżnej. Szanse na powstanie dodatkowych przystanków na terenie gminy są nikłe, nie mają oparcia w dotychczasowych przesłankach a tym samym jest mało realne, by były uruchomione nowe linie podmiejskie.
W ramach tego samego opracowania analizie poddana ma być rozbudowa linii kolejowej o dodatkowy tor do Wieliszewa. Co sądzi Pan o tej koncepcji? Czy i jak szybko taka rozbudowa jest możliwa.

Dobudowanie dodatkowego toru do Wieliszewa może być bazą wyjściową do zbudowania toru do Serocka w ramach dużego projektu pociągu do Przasnysza. Liczę na to, że rozwijanie sieci kolejowej w naszej okolicy skupi się głównie na tych torach, które są realnie potrzebne i realnie pomogą mieszkańcom naszej gminy i powiatu.
Dziękuję za rozmowę.