W 2024 roku stare auta nie wjadą do centrum Warszawy? Urząd Miasta planuje wprowadzić w przyszłym roku strefę czystego transportu

samochody

Warszawa zamierza w połowie 2024 roku utworzyć strefę czystego transportu, która ograniczy wjazd do miasta najbardziej zanieczyszczającym powietrze pojazdom. Chodzi o diesle mające więcej niż 18 lat i auta benzynowe mające więcej niż 27 lat. Od 25 stycznia br. mieszkańcy Warszawy mogą zapoznać się już ze wstępnym projektem strefy. Przez najbliższe trzy miesiące potrwają natomiast konsultacje społeczne z mieszkańcami.

 

 

Strefa czystego transportu (SCT) to wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin (tzw. normy Euro, które są powiązane z datą produkcji pojazdu). SCT to stosowany w Europie od lat sposób na poprawę jakości powietrza w miastach oraz dbania o zdrowie mieszkańców. W Europie funkcjonuje już ponad 320 stref czystego transportu, najwięcej w Niemczech i we Włoszech. W Polsce uchwałę o utworzeniu SCT na terenie miasta przyjął już Kraków – tam strefa w łagodnej wersji zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 r. Własny projekt SCT pod koniec grudnia 2022 r. zaprezentowały także władze Wrocławia.

 

 

– 87 proc. mieszkańców i mieszkanek Warszawy chce, aby władze lokalne podejmowały działania, których celem jest ograniczenie zanieczyszczenia powietrza, a 76 proc. chce powstania strefy czystego transportu. Warto również podkreślić, że utworzenie stref czystego transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 tys. jest jednym z kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy. Warszawa poważnie traktuje swoje zobowiązania zarówno wobec mieszkańców, jak i przepisów prawa, dlatego chcemy uruchomić strefę czystego transportu w stolicy w połowie 2024 roku. Zanim to jednak nastąpi zapraszamy mieszkańców Warszawy do dyskusji na temat strefy czystego transportu. Chcemy poznać ich zdanie na ten temat konkretnych rozwiązań, które proponujemy. – informuje na stronie internetowej Urzędu Miasta Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Jaki obszar obejmie strefa czystego transportu w Warszawie?

Według planów Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy zacznie funkcjonować od lipca 2024 r. i obejmie większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

W pierwszym etapie ograniczenie wjazdu do SCT dotyczyć ma pojazdów benzynowych niespełniających normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i pojazdów z silnikiem Diesla niespełniających normy Euro 4 (starszych niż 18 lat). Później, konsekwentnie co dwa lata, zwiększane będą wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla aut poruszających się w strefie.

Według planów warszawskich urzędników SCT będzie kontrolować straż miejska i policja. A za wjazd nieuprawnionym, starym samochodem (bez odpowiedniej nalepki) będzie groził mandat. Zasady mają być jednakowe zarówno dla mieszkańców jak i osób przyjezdnych. W planach stołecznego ratusza jest też honorowanie oznaczeń z innych miast.

 

 

Konsultacje społeczne w sprawie wprowadzenia SCT w Warszawie

Konsultacje społeczne dla wprowadzenia strefy czystego transportu w Warszawie rozpoczęły się 25 stycznia. Uwagi mieszkańców zbierane są pod adresem email: sct@um.warszawa.pl lub przez formularz dostępny na stronie konsultacji. W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. Harmonogram spotkań dostępny jest na stronie konsultacji https://konsultacje.um.warszawa.pl/sct. Więcej informacji o SCT można uzyskać w serwisie Urzędu Miasta: transport.um.warszawa.pl/sct.

W najbliższych tygodniach odbędą się również spotkania online oraz dyżury konsultacyjne w różnych dzielnicach miasta. O ich terminach mieszkańcy mają być poinformowani z odpowiednim wyprzedzeniem.

Ostateczną decyzję o wprowadzeniu strefy czystego transportu w centrum Warszawy podejmą radni w głosowaniu nad stosowną uchwałą w tej sprawie.