Uczniowie poznają Legionowo oczami niepełnosprawnych

wystawa

Oczami niewidomego (fot. powiat-legionowski.pl)

W dniach 10, 11, 12 i 19 grudnia 2014 r. w godzinach 10.00-14.00 odbędzie się gra miejska mająca na celu pokazać legionowskim uczniom, jak wygląda świat z perspektywy osoby niepełnosprawnej.

W ramach gry dzieci przekonają się na własnej skórze, jak funkcjonują niepełnosprawni. Uczniowie na wózkach inwalidzkich, z zasłoniętymi oczami i uszami będą pokonywać bariery naszego miasta. Pozwoli im to lepiej zrozumieć problemy osób z niepełnosprawnością oraz zwiększy ich aktywność obywatelską, wrażliwość i tolerancję, jak również zachęci do bezinteresownych działań.

Grupy dzieci będą podzielone na 8 osobowe patrole. Zadanie będzie polegało na próbie dostania się do budynku, na wózku, z zamkniętymi oczami i ze stoperami w uszach. Trzeba będzie też określić przystosowanie danego budynku dla osób z niepełnosprawnością. W ten sposób sprawdzane będą Błękitne Centrum, Muzeum Historycznego w Legionowie, poczta przy ul. Jagiellońskiej i budynek straży miejskiej.

Deklaracja życzliwości – Nie wykluczam!

Gra odbywać się będzie w ramach projektu pt. „Deklaracja życzliwości – Nie wykluczam!”. Prowadzi go od marca Fundacja Pracownia Kompetencji wraz z partnerem Plonskapress. Program przeznaczony jest dla legionowskich szkół (klasy 4 – 6 szkół podstawowych) i realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG. Zgłosiły się do niego 4 szkoły z Legionowa: Szkoła Podstawowa nr 1, Szkoła Podstawowa nr 4, Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 35 im. Noblistów Polskich Społecznego Towarzystwa Oświatowego. Działania zaczęły się od przeszkolenia nauczycieli, a ci swą zdobytą wiedzą podzielili się ze swoimi uczniami.

– W trakcie realizacji zajęć okazało się, że dużo wiemy o ludziach z niepełnosprawnością, ale postrzegamy ich stereotypowo. Uczymy się wszyscy – uczniowie, rodzice i nauczyciele, że musimy przeciwdziałać nierównemu traktowaniu osób z niepełnosprawnością, nauczyć się rozumieć ich świat i pozytywnie wspierać, szanować i okazywać życzliwość. – tak o efekcie przeprowadzonych zajęć wypowiadają się nauczyciele i uczniowie objęci programem.

Kolejnym etapem była wycieczka do Warszawy na „Niewidzialną wystawę”. Uczniowie i nauczyciele mogli tam przybliżyć sobie codzienne zmagania niewidomych – Możliwość doświadczenia uczucia zagubienia, niepewności, braku orientacji w przestrzeni może pozytywnie wpłynąć na rozwój empatii uczniów. Pełni życia, łatwo nawiązujący kontakt z nastolatkami, obdarzeni poczuciem humoru i świetnie radzący sobie z codziennym życiem niewidomi przewodnicy po tej niezwykłej ekspozycji nie tylko dzielili się ze zwiedzającymi swymi osobistymi doświadczeniami, ale również dostarczyli sporo konkretnych informacji, m.in. jak zachować się wobec osoby niewidzącej, czy i jak jej pomóc, by nie sprawić jej przykrości i kłopotu, a przy tym wzbudzili szczerą sympatię uczniów naszej szkoły. Każdy doświadczył, jak poruszać się w miejskim zgiełku, jak zapłacić za kawę w barze, jak poruszać się po mieszkaniu w całkowitych ciemnościach… –  opisuje wyprawę Aneta Ciemiecka z Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Legionowie.