Legionowo. Plan poprawy legionowskiej oświaty. Prezydent Zadrożny określił kompetencje samorządu

szkola-podstawowa-7

Szkoła Podstawowa nr 7, fot. GP/kg (archiwum)

Wiceprezydent Piotr Zadrożny określił kompetencje, jakie do rozwiązania nakreślonych przez radnych problemów oświatowych ma legionowski samorząd. Teraz radni mają opracować plan poprawy jakości edukacji w mieście. 

Radni z komisji oświaty, kultury i sportu domagali się od prezydenta Romana Smogorzewskiego zdefiniowania kompetencji samorządu w sprawie rozwiązania najważniejszych problemów toczących miejską oświatę. Zdefiniowali 9 najpilniejszych spraw. Stanowisko w sprawie zajął wiceprezydent Piotr Zadrożny, który stwierdził, że na 9 rozpoznanych problemów, rozwiązanie 4 z nich leży w kompetencjach legionowskiego samorządu. Pierwszą sprawą, którą pomyślnie można załatwić na poziomie lokalnym jest doposażenie legionowskich szkół w sprzęt edukacyjny pod postacią komputerów, drukarek, kserokopiarek i innych pomocy naukowych wraz z zapewnieniem tym placówkom dostępu do szerokopasmowego internetu. Kolejne dwie kwestie dotyczą realnego wpływu na wysokość pensji legionowskich tak nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkół. W przypadku tych pierwszych, wiceprezydent Zadrożny stwierdził, że miasto ma możliwość porównania legionowskich dodatków motywacyjnych z tymi obowiązującymi w innych gminach. Z jego odpowiedzi wynika jednak, że miasto nie ma wpływu, ani na przejrzystość ich przydziału przez dyrektorów szkół, ani też na dodatkowe wynagradzanie nauczycieli np. za udział w wycieczkach szkolnych. W przypadku pracowników administracji i obsługi legionowskiej oświaty, samorząd – poprzez zabezpieczenie odpowiednich kwot w budżecie – ma realny wpływ na wysokość ich miesięcznych pensji. Miasto może także ograniczyć rolę spółki KZB Legionowo do sprawowania nadzoru technicznego i przeprowadzania niezbędnych remontów w szkołach i przedszkolach wraz z przekazaniem zarządu nad szkolną infrastrukturą sportową dyrektorom poszczególnych placówek.

3 zbyt ogólnie zdefiniowane problemy

Ze względu na ogólne sformułowanie zagadnień, brak jest możliwości jednoznacznego określenia, czy leżą one w kompetencjach samorządu – odniósł się do postulatów ograniczenia zakresu dokumentacji prowadzonej przez nauczycieli w szkołach, uproszczenia procedur organizacji i finansowania pozalekcyjnych zajęć dodatkowych, czy też stworzenia w tych placówkach odpowiednich warunków do lekcji wf-u w połączeniu ze wsparciem dla nauczycieli w rozwijaniu talentów i pasji wśród uczniów. Do rozwiązania problemów zatrudnienia nauczycieli wspomagających z uwagi na rosnącą liczbę uczniów z orzeczeniami, czy też stworzenia procedur zwiększających bezpieczeństwo w szkołach i przedszkolach, legionowski samorząd nie ma kompetencji. – Kompetencje w zakresie ich realizacji są określone w stosownych ustawach i rozporządzeniach – odpowiedział radnym wiceprezydent Zadrożny.

Teraz legionowscy radni mają opracować plan poprawy jakości edukacji w Legionowie.