Przebudowa wiaduktu na DK61, tunel przy stacji Legionowo-Piaski. Legionowo konsultowało rozbudowę linii kolejowej (galeria, wideo)

Konsultacje społeczne Legionowo (4)

Mieszkańcy Legionowa, podobnie jak wcześniej mieszkańcy gminy Wieliszew, są przeciwni zaproponowanym podczas konsultacji społecznych wariantom rozbudowy linii kolejowej nr 9. Jednocześnie deklarują pełną wolę współpracy przy rozbudowie torowiska w istniejącym korytarzu.

We wtorek 15 marca w sali widowiskowej legionowskiego ratusza odbyły się zorganizowane przez spółkę Databout (na zlecenie PKP PLK) konsultacje społeczne w sprawie rozbudowy linii kolejowej Warszawa Wschodnia – Nasielsk (Kątne-Świercze). W spotkaniu poza przedstawicielami spółki uczestniczyło przeszło stu mieszkańców a także samorządowcy z powiatu legionowskiego.

Co proponuje kolej?

Kolej chce poprawić przepustowość na linii kolejowej nr 9 i nr 10. Zadanie, jeżeli uzyska finansowanie, będzie realizowane w latach 2030-36. Na razie środki finansowe wyznaczono jedynie na przygotowanie studium wykonalności projektu, czego elementem są konsultacje społeczne, które prowadzone są z mieszkańcami powiatów legionowskiego i nowodworskiego.

Kolej zaproponowała dwa rozwiązania zwiększenia przepustowości. Wariant nazwany „4” przewiduje rozbudowę obecnego korytarza kolejowego linii 9 na odcinku Warszawa – Nasielsk oraz odseparowanie linii szybkiej kolei (prędkości 200-250 km/h) poprzez stworzenie nowego torowiska w tunelu pod legionowskim Bukowcem a dalej przez Łajski, Skrzeszew i Kałuszyn, Topolinę w kierunku powiatu nowodworskiego. Wariant nazwany „6” przewiduje poprowadzenie szybkiej kolei w istniejącym śladzie i odbicie w kierunku Nasielska na wysokości Krubina. Rozwiązanie to bardziej ingeruje w istniejąca infrastrukturę miasta. Oba warianty przewidują rozbudowę linii kolejowej nr 10 w kierunku Wieliszewa i dalej Radzymina.

Poniżej lista zmian względem obecnych rozwiązań kolejowych, które mogłyby pojawić się względem stanu obecnego.

Wariant 4:

– dodatkowe torowiska w lesie pomiędzy Legionowem a Warszawą, które znacząco utrudnią korzystanie z niego przez mieszkańców.

– budowa wiaduktu drogowego nad planowanym torowiskiem w ciągu ul. Strużańskiej, około 300 metrów przed zakrętem w kierunku Józefowa.

– rozpoczęcie tunelu na wysokości ul. Podgórskiej. Początek tunelu poprzedzony będzie układem torowym poprowadzonym w wykopie (tak, by obniżyć bieg torowiska). Cały tunel będzie miał około 4,3 km długości (razem z najazdami)

– na razie nie wiemy, w których miejscach pojawią się wyjścia ewakuacyjne i korytarze bezpieczeństwa.

– na tę chwilę nie były prowadzone badania geologiczne pozwalające określić możliwości/kosztowność budowy tunelu.

– zakończenie tunelu zlokalizowane ma być w Łajskach na terenach obecnego „Altmana”

Według deklaracji przedstawicieli spółki Databout w wariancie „4” rozbudowa linii kolejowej nr 9 będzie wymagała zmian kosmetycznych istniejącego torowiska. Zmiany miałby się ograniczyć do modyfikacji ułożenia peronów bez większych wyburzeń.

Co proponuje wariant 6?

Większe problemy dla Legionowa stwarzałoby przebudowanie torów w wariancie 6. Tutaj dość znacząco poszerzany byłby korytarz kolejowy, co skończyłoby się przynajmniej kilkoma wyburzeniami. Kolejarze zakładają brak ingerencji w ul. Plantową (budzi to duże wątpliwości prezydenta Romana Smogorzewskiego), konieczne będzie jednak zmodyfikowanie dojazdów na os. Nowy Bukowiec. Budowany tunel w ciągu ul. Polnej i Kwiatowej nie będzie przebudowany. W wyniku poszerzenia korytarza kolejowego konieczne będzie wyburzenie przynajmniej 3 posesji położonych przy ul. Handlowej. W wariancie 6 konieczna będzie przebudowa wiaduktu w ciągu Drogi Krajowej 61. Obecna konstrukcja jest za wąska, by pomieścić tak rozległy układ kolejowy.

Duże zmiany czekałby też stację Legionowo główne, gdzie zlikwidowana byłaby część parkingu przy dworcu oraz przy parkingu wielopoziomowym przy ul. Kościuszki. W tym przypadku konieczne byłby przebudowanie wjazdów na parkingowiec. Kolejne ingerencje w istniejącą infrastrukturę to konieczność budowy przejścia podziemnego przy ul. Smereka. Przebudowana musiałaby być także kładka pieszo-rowerowa w ciągu ul. Wyszyńskiego-Parkowa.

Kolejne wyburzenia konieczne byłyby w rejonie tunelu na Al. Róż. Linia kolejowa przebiegałaby w bezpośrednim sąsiedztwie przynajmniej trzech budynków po południowej stronie torowiska.

Kolejne ingerencje we własność prywatną dotyczyłyby mieszkańców ul. Gdańskiej, do której zbliżyłoby się torowisko. W konsekwencji inwestor musiałby pozyskać część działek pod budowę ul. Gdańskiej w nowym śladzie.

Zmiany na linii kolejowej nr 10

Nie mniej zmian miałoby się pojawić w ramach rozbudowy do dwóch torów linii kolejowej nr 10 (w kierunku Wieliszewa). Tutaj na wysokości os. Kozłówka miałoby się pojawić podziemne przejście dla pieszych. Wjazd na osiedle od strony ul. Szwajcarskiej byłby zlikwidowany, a od strony ul. Kolejowej przesunięty nieco na wschód. Olbrzymie zmiany przewidziane są w obrębie stacji kolejowej na Piaskach. Tam ul. Piaskowa schodziłaby do tunelu, z którego wyjazd byłby na Aleję Legionowów. Ul. Kolejowa przechodziłaby w ul. Mireckiego w poziomie terenu. Nie byłoby możliwości w tym miejscy skrętu w ulice prostopadłe. Perony na przystanku Legionowo Piaski miałby być przebudowane, a pod nimi poprowadzone przejście dla pieszych.

 

 

Konkluzje

Podczas konsultacji mieszkańcy Legionowa wyrażali głównie swój sprzeciw wobec planów kolei. Nie dziwi to, ponieważ wiele z zaprezentowanych rozwiązań nie było wyjaśnionych wystarczająco szczegółowo. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że te pojawią się na etapie dalszych analiz wariantów lub w ogóle dopiero na etapie projektu. Poza ingerencją we własność prywatną, w tym wyburzenia i wywłaszczenia z nieruchomości, legionowianie boją się zwiększonego hałasu a także drgań w wyniku zwiększonego ruchu kolejowego. Za tymi obawami przemawiają dwa silne argumenty. Pierwszym jest to, że planowana przebudowa ma zwiększyć przepustowość nie tylko ruchu pasażerskiego, ale także ciężkiego kolejowego ruchu towarowego. Drugim są wieloletnie doświadczenia właścicieli nieruchomości sąsiadujących bezpośrednio z linią kolejową i brakiem możliwości wyegzekwowania od PKP PLK odpowiedzialności za szkody wywoływane przez drgania.

Przynajmniej kilka osób ubolewało nad planami wycięcia kilkudziesięciu hektarów lasów pod miastem, które dla gęsto zabudowanego Legionowa są miejscem rekreacji.

Władze samorządowe zadeklarowały chęć współpracy z PKP PLK w celu wypracowania alternatywnego dla przedstawionych wariantu rozbudowy linii kolejowej. Kolejny raz padły deklaracje o możliwości wspólnych działań w ramach istniejącego korytarza kolejowego. Jest to jednak technicznie niemożliwe do realizacji w przypadku planów PKP PLK dostosowania linii kolejowej Warszawa-Nasielsk do prędkości 200-250 km/h.

 

Nagranie z wczorajszych konsultacji na poniższym nagraniu.

 

 

Kolejne konsultacje społeczne już dzisiaj (16 marca) w Hali Sportowej w Wieliszewie.