Nie będzie odcinkowego pomiaru prędkości pomiędzy Nieporętem a Zielonką. „Prace GITD kolidowałyby z przebudową drogi”

Wypadek samochodu osobowego na DW 631

Wypadek samochodu osobowego na DW 631 na granicy powiatu legionowskiego i wołomińskiego

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD planowało do końca 2023 roku objąć kontrolami z wykorzystaniem odcinkowych pomiarów prędkości blisko 40 nowych lokalizacji, które zostały wytypowane na postawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Jeden z nowych odcinkowych pomiarów prędkości miał znajdować się na terenie powiatu legionowskiego na ruchliwej drodze wojewódzkiej nr 631 pomiędzy Nieporęt a Zielonką. Odcinkowy pomiar prędkości nie zostanie jednak jak na razie zamontowany na powyższej trasie z powodu planowej przebudowy DW 631 w najbliższych latach.

 

 

Przypomnijmy, że jeszcze późną jesienią Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) przekonywał, że do końca roku na odcinku Drogi Wojewódzkiej nr 631 pomiędzy Nieporętem a Zielonką zamontowany zostanie odcinkowy pomiar prędkości. Wielu kierowców uważało ten pomysł za dobre rozwiązanie, ponieważ powyższa droga wojewódzka jest bardzo ruchliwa i dochodzi do niej bardzo często do groźnych wypadków, które nie raz kończyły się w ostatnich latach ofiarami śmiertelnymi. Nie ma tygodnia, żeby nie doszło na trasie pomiędzy Nieporętem a Zielonką do groźnych zdarzeń drogowych. Niestety większość wypadków i kolizji spowodowana jest znacznym przekraczaniem prędkości na powyższym odcinku.

 

 

Droga Wojewódzka 631 na odcinku od Nieporętu do Zielonki jest jednojezdniowa. Jest to wąska droga, na której jest bardzo dużo dziur oraz. Najbardziej trasa ta jest zatłoczona latem, kiedy wiele osób właśnie nią dojeżdża nad Jezioro Zegrzyńskie.

Pomimo tego, że stan DW 631 na większości jej trasy jest w kiepskim stanie oraz tego, że jest to wąska droga znaczne przekraczanie prędkości i wyprzedzanie, w tym na trzeciego to niestety codzienne obrazki.

– Odcinkowy pomiar prędkości jednak w tym miejscu nie powstanie, ponieważ nasze prace kolidowałyby z przebudową drogi. – przekazała w rozmowie z portalem TVN Warszawa Monika Niżniak, rzecznik prasowa Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Jak dodaje GITD w związku z powyższą decyzją w zamian odcinkowym pomiarem zostanie objęta Droga Krajowa nr 50 na odcinku Drwalew-Chynów. Na razie GITD nie podaje czy i kiedy odcinek DW 631 pomiędzy Nieporętem a Zielonką mógłby ponownie znaleźć się na liście miejsc, które zostaną objęte odcinkowym pomiarem prędkości.

DW 631 pomiędzy Nieporętem a Zielonką „trasą śmierci”

Według danych Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich (MZDW) w Warszawie wynika, że w 2020 roku doszło do 10 wypadków, w którym zginęły trzy osoby, a dziewięć zostało rannych. W 2021 roku doszło do 18 wypadków, w których zginęło osiem osób, a 21 odniosło obrażenia. W 2022 roku zginęły trzy osoby, a 70 zostało rannych.

Również w tym roku miały miejsce tragiczne wypadki na DW 631 pomiędzy Nieporętem a Zielonką. W kwietniu br. na powyższej trasie w pobliżu granicy powiatu wołomińskiego i legionowskiego kierowca samochodu osobowego marki Land Rover zjechał z drogi i uderzył w drzewo. Niestety w wyniku tego zdarzenia kierowca jak i jego pasażerka zmarli w szpitalu na skutek odniesionych obrażeń (więcej o tej sprawie pisaliśmy TUTAJ).

Niebezpieczna trasa zostanie przebudowana na odcinku blisko 21 km

Od 2017 roku trwają prace związane z dopięciem wszystkich formalności związanych z rozpoczęciem przebudowy DW 631 tj. ulicy Zegrzyńskiej m. in. na odcinku od jej skrzyżowania z DK nr 61 tj. od ronda w Zegrzu Południowym do jej skrzyżowania z ulicą Jana Kazimierza w Nieporęcie tj. do ronda przy restauracji McDonalds aż do jej skrzyżowania z DW nr 634 w Zielonce w powiecie wołomińskim. Mowa tutaj o trasie liczącej około 21 kilometrów.

Według projektu dla tej inwestycji na 18 z 21 kilometrów, które zostaną przebudowane na trasie pozostanie jedna jezdnia. Na całej długości przebudowanej DW 631 powstanie ścieżka pieszo-rowerowa. Dodatkowo projekt przewiduje budowę dwóch wiaduktów: jeden nad przecinającymi trasę torami linii kolejowej Warszawa-Wołomin oraz na wysokości „Dzikiej Plaży” w Nieporęcie.

Dość długo trwały dotychczasowe postępowania administracyjne, szczególnie te związane z wydaniem decyzji środowiskowej (decyzja określa sposób, w jaki należy wykonać inwestycję, aby zminimalizować straty w środowisku naturalnym). Wniosek w tej sprawie został złożony w Urzędzie Gminy Nieporęt we wrześniu 2019 roku, natomiast ostateczna decyzja została wydana w marcu 2022. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRiD). – W Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Mazowieckiego na lata 2022-2038 zabezpieczono środki finansowe na realizację inwestycji w kwocie 166 milionów złotych na lata 2024-2026. O możliwych terminach realizacji możemy mówić w momencie, kiedy będziemy w posiadaniu kompletnej dokumentacji projektowej – poinformowała portal TVN Warszawa Monika Burdon, rzecznik prasowa MZDW w Warszawie.

Zanim przebudowa DW 631 na odcinku pomiędzy Nieporętem a Zielonką ruszy, a tym bardziej zostanie ukończona minie prawdopodobnie kilka lat. Do tego momentu bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego na powyższym odcinku DW 631 miał poprawić odcinkowy pomiar prędkości, jednak jak już wiemy w najbliższym czasie decyzją GITD nie zostanie on zamontowany.

fot. arch. GP