Rewitalizacja połączenia kolejowego do Zegrza. Małymi kroczkami do celu?

kolej-zegrze

Kolej do Zegrza? (fot FB)

Co z planowaną rewitalizacją linii kolejowej na trasie Wieliszew – Zegrze? – Nie zasypiamy w tej kwestii, trzymamy rękę na pulsie – uspokaja starosta legionowski Robert Wróbel. Podczas spotkania zorganizowanego w serockim ratuszu podsumował podjęte do tej pory działania w celu uruchomienia dawnego połączenia.
W ubiegłą środę (30 marca) w sali konferencyjnego serockiego ratusza odbyło się posiedzenie rady miejskiej, podczas którego obecny był starosta legionowski Robert Wróbel. Przedstawił on zgromadzonym gościom informację na temat odtworzenia połączenia kolejowego na trasie Warszawa– Zegrze. Starosta przybliżył obecnym na sali mieszkańcom działania, jakie do tej pory zostały podjęte wspólnie z samorządami w celu rewitalizacji linii nr 28.

Linia nr 28 do II wojny światowej spełniała funkcję obronną, obsługiwała elementy fortyfikacji wojskowych. Charakter turystyczny zyskała po wojnie, stała się wtedy trasą komunikacji weekendowej nad Zegrze i Zalew Zegrzyński. – Tak naprawdę dopiero teraz dorastamy do sytuacji, kiedy ta linia może pełnić prawdziwie komunikacyjną funkcję. – mówił starosta. Podkreślił jak ważną rolę w życiu mieszkańców odgrywa komfortowy i szybki dojazd, co nie zawsze gwarantuje ruch kołowy prowadzący przez zakorkowaną DK 61. Starosta zwrócił także uwagę na to, że proces uruchomienia linii wymaga czasu. – To, co robimy teraz to działania, które gdzieś w przyszłości lokują możliwość rewitalizacji linii, ponieważ w krótkiej perspektywie jest to niemożliwe. Działania podjęte w ubiegłym roku nie dadzą efektu w postaci powrotu linii kolejowej w roku kolejnym. – dodaje Robert Wróbel.

Powoli do przodu

Pierwszym krokiem do rewitalizacji linii kolejowej było wykonanie dokładnej, decyzyjnej analizy stanu tego połączenia. Od momentu zawieszenia linii znacznie wzrósł ruch kołowy, co powoduje, że skrzyżowanie linii kolejowej z Wieliszewa do Zegrza Południowego wymaga całkowitej modernizacji. Elementy, które uległy degradacji, jak trakcja kolejowa, zostały zdjęte. Zniknęła część torów, w dużej mierze został zdegradowany nasyp. Przeprowadzona analiza pokazała nie tylko stan techniczny, ale także to, co wymagane jest do odtworzenia połączenia. Jest to na pewno część peronowa, trakcja energetyczna i skrzyżowania, które są najdroższą częścią tego przedsięwzięcia.

Szynobusem do Zegrza

Kolejnym krokiem było zorganizowanie happeningu „Szynobusem do Zegrza” mającego na celu pokazanie, że podróżowanie do Zegrza jest możliwe. Przejazd z legionowskiej stacji do Zegrza odbył się w towarzystwie m.in. przedstawicieli PKP PLK, samorządowców i włodarzy gmin powiatu legionowskiego oraz pobliskich powiatów. Po dotarciu do Zegrza uczestnicy przejazdu wzięli udział w konferencji, na której poruszano m.in. problemy komunikacyjne w powiecie, okoliczności finansowe i techniczne warunkujące reaktywację połączenia kolejowego na trasie Legionowo – Zegrze. Wydarzenie było impulsem do tego, aby rozpocząć rozmowy i poszukiwanie środków na przebudowę linii.

Podpisali list intencyjny

Kolejny ważny krok to podpisanie listu intencyjnego. Dokument został podpisany pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego, PKP PLK S.A., Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie oraz powiatem legionowskim, pułtuskim, Legionowem, Pułtuskiem, Serockiem oraz gminami Wieliszew, Nieporęt, Winnica i Pokrzywnica. List jest kontynuacją zawartego wcześniej listu między Zarządem Województwa Mazowieckiego i PKP PLK S.A., głównego wykonawcy inwestycji, na realizację planu rozwoju infrastruktury kolejowej w województwie mazowieckim przy wsparciu unijnych środków z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Kolej do Zegrza znalazła się również na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2023.

Linia do Zegrza na konwencie

O rewitalizacji linii dyskutowano również kilka dni temu, podczas Konwentu Samorządów Powiatu Legionowskiego. Samorządowcy wspólnie podjęli w tej sprawie stanowisko. Zwracają w nim uwagę na przyszły rozwój zabudowy wielorodzinnej na obszarze między Serockiem a Zegrzem Południowym i walory turystyczne tego regionu. Rewitalizacja linii przyciągnęłaby więc nowych mieszkańców i turystów, którzy szybko mogliby dotrzeć do stolicy. – W imieniu powiatu legionowskiego zwracam się z prośbą o ujęcie realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego w odpowiednich dokumentach szczebla regionalnego, na podstawie których inwestor mógłby starać się o jego współfinansowanie z funduszy strukturalnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. – czytamy w liście sporządzonym przez Zespół ds. pozyskiwania funduszy zewnętrznych powiatu. Pismo przekazano na ręce marszałka województwa mazowieckiego.

Będą jeszcze rozmawiać

Jak poinformował starosta, kolejnym krokiem w drodze do realizacji inwestycji będzie określenie wkładu poszczególnych samorządów i zainteresowanych podmiotów w realizację zadania. – Nie zasypiamy w tej kwestii i trzymamy rękę na pulsie. – zapewnia starosta Robert Wróbel. – Będziemy się w tej sprawie jeszcze spotykali. Mam nadzieję, że da nam to odpowiedź na pytanie jak bliska jest to perspektywa. – dodaje. Kilka słów podsumowujących przekazane przez starostę informacje dodał również burmistrz Sylwester Sokolnicki. – Wszyscy jesteśmy zaangażowani i trzymamy kciuki za podjęcie konkretnych działań w kwestii przygotowania tej inwestycji i w konsekwencji jej realizacji. Są na to środki, teraz potrzeba chęci odpowiednich organów, aby po te środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Mazowsza sięgnąć. – podsumował.