Powiat. Jeśli rząd zbuduje Centralny Port Komunikacyjny powstanie linia kolejowa Choszczówka – Nasielsk

pkp-piaski-pociag

Stacja kolejowa Legionowo Piaski, fot. GP/kg (archiwum)

Jeszcze nie wiadomo, którędy dokładnie będzie przebiegała nowa linia kolejowa łączącą Choszczówkę z Nasielskiem. Wiadomo zaś, że to nowe połączenie kolejowe zostało ujęte w nowym planie zagospodarowania przestrzennego Mazowsza, w związku z planowaną przez polski rząd budową Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) w okolicach Grodziska Mazowieckiego.

Na potrzeby CPK powstaną nowe linie kolejowe

Z rządowych zapowiedzi wynika, że pierwsze samoloty powinny wystartować z portu lotniczego planowanego obecnie na terenie gminy Baranów w powiecie grodziskim CPK dopiero pod koniec 2027r. Cała inwestycja jest obecnie na etapie planowania, zaś jej koncepcja zakłada utworzenie na Mazowszu zintegrowanego kolejowo, lotniczo i drogowo centralnego węzła transportowego oraz budowę m. in. około 700 kilometrów nowych linii kolejowych. Jednym z nowych połączeń kolejowych będzie to łączące Choszczówkę z Nasielskiem. – W planie zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego uwzględniono budowę linii kolejowej Warszawa Choszczówka-Nasielsk oraz innych linii, jako inwestycje towarzyszące budowie CPK – potwierdza biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego (UM) Województwa Mazowieckiego w Warszawie, dodając zarazem, że wskazane przedsięwzięcia kolejowe będą inwestycjami rządowymi, zaś samorząd wojewódzki nie będzie kompetentny do określania ich szczegółowych przebiegów. – Ryciny i mapy planu przedstawiają jedynie orientacyjne rozmieszczenie planowanej infrastruktury liniowej, czyli wskazują punkty docelowe, które linie powinny połączyć, umożliwiające stworzenie różnych wariantów ich przebiegu na etapie szczegółowych analiz lokalizacyjnych – wyjaśniają następnie urzędnicy odpowiedzialni w stołecznym UM za komunikację z mediami. Z ich wyjaśnień wynika ponadto, że szczegółowy przebieg nowej linii kolejowej mającej połączyć  Choszczówkę z Nasielskiem opracowany zostanie w oparciu o przepisy ustawy o CPK.

 

Obawy wicestarosty Stankiewicza

Zdaniem niektórych urzędników zarządzających powiatem legionowskim powstanie tej nowej linii kolejowej może niestety niekorzystnie wpłynąć na wydolność tej już istniejącej, a łączącej Legionowo z Warszawą. – W planie zagospodarowania przestrzennego Mazowsza naniesiono linię kolejową łączącą Choszczówkę z Nasielskiem, co będzie powodować dodatkowy ruch na tej linii. Legionowo może na tym dodatkowo ucierpieć. Dołożenie toru z Choszczówki do Nasielska raczej naszej sytuacji nie poprawi – tak do tego planowanego przedsięwzięcia kolejowego odniósł się na ostatniej sesji powiatu legionowskiego (21 lutego br.) wicestarosta Artur Stankiewicz. Urzędnik zapowiedział ponadto kontakt w tej sprawie z marszałkiem Adamem Struzikiem i próbę przekonania go, co do niezasadności uruchamiania tego nowego połączenia kolejowego.

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 21

  1. Linia jak najbardziej potrzebna i już dawno powinna powstać, a wicestarosta wygaduje bzdury.

    • Ale masz na myśli jakiś konkretny przebieg albo wiesz coś czego nie wiedzą urzędnicy?
      bo takie gadanie że „powinna dawno powstać” to gadka w kolejce w spożywczym…

      a merytorycznie: nie tylko od Choszczówki ale dodatkowy tor już od pragi

  2. Tak nieśmiało chciałem wspomnieć że linia łącząca Legionowo z Nasielskim została zbudowana w 1939 roku. Z linii Legionowo-Tłuszcz była odnoga i dalej linia biegła po nasypie,do dziś zachowane są ślady tej linii
    Podejrzewam że linia zostanie po prostu odtworzona, jeżeli oczywiście powstanie

    • Ta stara linia jest obecnie zasiedlona przez ludzi miejscami, a i stare filRy mostu trzymają rurociągprzyjażń.

  3. Jeżeli chcemy zwiększyć częstotliwość kursowania SKM/KM, to konieczne jest wykonanie albo:
    1) dodatkowego toru na linii z Warszawy Pragi do Nasielska
    albo:
    2) uruchomienie torów z Choszczówki do Nasielska.
    Dlaczego obydwa rozwiązania będą dla Legionowa korzystne?
    Otóż pozwolą przenieść ruch pociągów dalekobieżnych (IC, TLK) z dzisiejszych 3 torów na inne, a to już umożliwi zwiększenie częstotliwości dla ruchu lokalnego. Pamiętajmy, że jak uruchamiano SKM kursy były dwa razy częstsze, potem po remontach linii do Gdańsk i Olsztyna nastąpiło znaczne dogęszczenie linii ogólnokrajowych

  4. Przez Wieliszew mogli by ułożyć tory najlepiej po nieużywanej bocznicy kolejowej Zakładu Wodociągu Północnego.Im nie jest ona potrzebna, więc mogli by ich wywłaszczyć z niej. Stefan

  5. Nowa linia mogła by przebiegać przez Wieliszew na miejscu nieczynnej bocznicy kolejowej Zakładu Wodociągu Północnego . Wwywłaszczyli by ich z niej, ponieważ dlanich nie kalkuluje się dostawa środków do uzdatniania koleją.

  6. Zlikwidować to kolano z lotniskiem lub bez

  7. Aby dostać się do Nasielska trzeba przebyć Bugonarew i wspiąć się na wysoką skarpę. Niezła inżynieria się szykuje, a tym samym kasa. I tu będzie pies pogrzebany.

  8. Rząd zawsze ma Plany ambitne tylko budżet Państwowy nie jest z gumy, a z kąd oni wezmą środki?. Uniia Europejska nam tyle nie pożyczy.

    • „…z kąd środki?” Z pewnością nie z Krzysia podatków.

      • jak to Unia nie pozyczy, ten Legutko z PISu załatwi że da …;)

  9. A tak w ogóle to całe te zamieszanie najlepiej oddaje jego krótka nazwa – Lotnisko Baranów (i nie o nazwę miejscowości tu biega).

    • o ile dobrze zrozumiałem to Lotnisko baranów

      • Ortograficzniej.

      • też 😉

  10. Plany ambitne, a budżet Państwowy pusty.

  11. O czym oni mówią, skąd pieniądze na tę inwestycję? Niech lepiej najpierw most na Wiśle w Jabłonie do Łomianek zrobią, a później mniej potrzebne połączenie kolejowe do Nasielska. Przypomnę Nasielsk (miasto) – 7 tyś mieszkańców, gmina Jabłonna (wieś) 19 tyś mieszkańców, o okolicznym Legionowie nie wspomnę!

    • @PATRYK zapłacimy wszyscy za tą megalomanię tak jak spłaciliśmy długi Gierka, dzień w którym nadmuchana bańka pęknie nadejdzie szybciej niż się wydaje.

  12. Temat linii do Nasielska to cząstka koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Sama w sobie koncepcja dobra. Tylko czy do zrealizowania? A zwłaszcza ich pośrednie wątki? Ja mam potężne wątpliwości. Niemcy nadal nie dają sobie rady z nieco mniejszym projektem lotniska w Berlinie. Obsuwa zaraz nie będzie liczona w pojedynczych latach. Niemcy – synonim solidności… Brytyjczycy wychodzą z Europy jak pijany z rowu. Anglia – synonim parlamentaryzmu, kultury parlamentarnej, odpowiedzialności, powagi… I my w tych czasach… Choć nie tak znowu dawno Gdynię machnęliśmy… Ale głównego stratega, orędownika projektu z prezesa zwalili. Nie dał rady partyjniackiej rzeczywistości.

  13. CPK w Baranowie to projekt z założenia nieetyczny, przygotowywany na fundamencie krzywdy ludzkiej. Jak widać pisowskie zajawki o prymacie woli społeczeństwa to puste hasła, które w praktyce zastępowane są pogardą i protekcjonalnym traktowaniem. Trzeba zdać sobie sprawę że inwestycja w planowanym wymiarze oddziaływać będzie nie tylko na mieszkańców wywłaszczanych terenów, ale spaskudzi życie ludziom w kilku okolicznych powiatach. Zresztą sprawa dotyczy nie tylko jakości życia, ale ma również wymiar czysto materialny, w Stanach wyliczono, ze 1 dB hałasu obniża wartość nieruchomości mieszkalnej o 1,5 %. Tego aspektu lotniskowi macherzy nie raczą zauważać. Reasumując… około 200 tys. ludzi straci, żeby upasła się grupa pisowców i korporacje, którym oni wchodzą od strony, gdzie światło nie dochodzi.

Dodaj komentarz