Powiat. Linia kolejowa do Nasielska. Kolejarze odpowiadają na protest wieliszewskiego samorządu

Pendolino

Pendolino (fot. Adobe.stock)

Kolejarze uważają, że utorowanie trasy nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska w jej obecnym śladzie, za czym lobbuje wieliszewski samorząd jest niezgodne z założeniami projektowymi dotyczącymi prędkości, której w tej wersji nie mogłyby osiągnąć pociągi. Podnoszą, że warianty przebiegu tej trasy nr 4 i 6, które zostały oprotestowane przez ten samorząd, są uzasadnione i zgodne z interesem tej gminy.

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowo projektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne. Szerzej na ten temat informowaliśmy w tej wiadomości. Z powyższą decyzją nie zgodził się wieliszewski samorząd, który oficjalnie ją oprotestował w uchwale z 29 listopada 2022 r. Włodarze tej gminy podkreślili po raz kolejny, że najkorzystniejszym z punktu widzenia lokalnych społeczności i przyrody jest wariant siódmy przewidujący rozbudowę linii kolejowej nr 9 do 4 torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska. O tym proteście informowaliśmy natomiast w tej wiadomości.

 

Dwupoziomowe skrzyżowanie bezkolizyjne na DW nr 631?

Powyższy protest doczekał się ostatnio odpowiedzi ze strony kolejarzy, którzy uznali, że sprzeciw wieliszewskiego samorządu wobec utorowania nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska w wariancie czwartym i szóstym jest nieuzasadniony, a powyższe warianty mające być poddane w niedalekiej przyszłości ponownym konsultacjom społecznym są zgodne z interesem tej gminy. – Wyjaśniamy, że korytarz 4 i 6 swoimi przebiegami omijają obszary Natura 2000, rezerwaty i parki narodowe oraz specjalne obszary ochrony. Negatywne skutki ingerencji w układ komunikacyjny nowych osiedli w Kałuszynie ograniczone zostaną do minimum, poprzez modyfikację układów drogowych, w tym m.in. budowę dróg równoległych oraz przejazdów. Ponadto w ciągu drogi wojewódzkiej nr 631 zabudowane zostanie dwupoziomowe skrzyżowanie bezkolizyjne, co pozwoli na zachowanie ciągu komunikacyjnego i struktury przestrzennej okolicznych miejscowości – tak do argumentów wieliszewskiego samorządu ustosunkowuje się Rafał Banaszkiewicz, dyrektor i pełnomocnik zarządu ds. przygotowywania inwestycji w spółce PKP PLK S.A. – Argumentacja o sprzeczności korytarzy nr 4 oraz 6 z interesem gminy Wieliszew oraz braku jakichkolwiek korzyści dla gminy w ocenie PKP PLK S.A. jest nieuzasadniona, ponieważ dobudowa nowego odcinka linii wpłynie bezpośrednio na zwiększenie przepustowości linii istniejących oraz zwiększenia udziału przyjaznego środowisku transportu kolejowego (znaczne ograniczenie śladu węglowego), zarówno w ruchu aglomeracyjnym, regionalnym, jak i dalekobieżnym. Możliwe także będzie wytrasowanie w cyklicznym rozkładzie jazdy pociągów do Zegrza, wraz z obsługą nowo budowanego przystanku Wieliszew Centrum – dodaje.

Będą dodatkowe tory na trasie Chotomów – Nowy Dwór Mazowiecki – Modlin?

Przedstawiciel PKP PLK S.A. stwierdził też, że lobbowane przez wieliszewski samorząd utorowanie nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska w jej obecnym śladzie tj. rozbudowa linii kolejowej nr 9 do 4 torów od stacji Warszawa Praga do Nasielska jest niezgodne z założeniami projektowymi dotyczącymi prędkości, której w tej wersji nie mogłyby osiągnąć pociągi. Zasygnalizował też, że tego typu inwestycja polegająca na dobudowie dodatkowej pary torów na trasie Chotomów – Nowy Dwór Mazowiecki – Modlin jest obecnie analizowana przez kolejarzy, a proces ten jest prowadzony niezależnie od przedsięwzięcia głównego.

Z całością odpowiedzi spółki PKP PLK S.A. na protest wieliszewskiego samorządu w sprawie wyboru wariantów nr 4 i 6 dla trasy nowo projektowanej linii kolejowej do Nasielska można zapoznać się na poniższych zdjęciach.

Zdjęcia: Wójt Gminy Wieliszew, Paweł Kownacki Facebook