Zbudują dodatkowe tory między Warszawą a Legionowem. Kolej ogłasza przetarg

SKM

Pociąg SKM na stacji w Legionowie (fot. GP/kg)

 

Budowa 4-torowego układu kolejowego z Warszawy do Legionowa, dodatkowego toru kolejowego z Legionowa do Wieliszewa oraz nowej linii kolejowej z Choszczówki przez m. in. Legionowo i Wieliszew do Nasielska

takie inwestycje na terenie powiatu legionowskiego chce w najbliższej przyszłości zrealizować spółka kolejowa zarządzająca branżową infrastrukturą. Trwa właśnie przetarg na studium wykonalności budowy nowych torów w aglomeracji warszawskiej. Dokument ten będzie podstawą do uszczegółowienia powyższych przedsięwzięć, ale dopiero po 2022r.

Lepiej i szybciej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (PKP PLK) ogłosiły przetarg na studium wykonalności budowy nowych torów w aglomeracji warszawskiej. Firma, która go wygra, fachowo przeanalizuje możliwości zwiększenia przepustowości na trasie kolejowej z Warszawy Wschodniej do Nasielska, określi liczbę niezbędnych inwestycji, ich koszty oraz daty realizacji. Oferty można składać do końca lutego. – PKP PLK konsekwentnie realizują zapisy Kolejowego Masterplanu dla Warszawy. Dążymy do stworzenia czterotorowych tras wyjazdowych ze stolicy, co pozwoli zwiększyć przepustowość linii. Mieszkańcy podwarszawskich miejscowości i powiatów zyskają lepsze połączenia kolejowe w codziennych podróżach do pracy czy szkoły – informuje Ireneusz Merchel, prezes zarządu spółki PKP PLK.

 

 

Dodatkowe tory kolejowe w powiecie legionowskim

I tak w ramach powyższego studium wykonalności, PKP PLK chcą dołożyć 2 dodatkowe zelektryfikowane tory aglomeracyjne na liczącym około 20 kilometrów odcinku od stacji Warszawa Wschodnia do stacji Legionowo. – Planowana jest rozbudowa do układu sześciu torów na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Praga oraz  czterech torów na odcinku Warszawa Praga – Legionowo – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK. Oprócz tego, wykonawca tego projektu ma przeanalizować zasadność dołożenia po jednym dodatkowym torze na odcinkach z Legionowa do Wieliszewa oraz ze stacji Legionowo do stacji Legionowo Piaski. Podobnej ocenie poddana również zostanie opcja dotycząca budowy nowej pary torów kolejowych z Warszawy Pragi do Warszawy Gdańskiej. Ta ostatnia inwestycja ma się zaś łączyć z budową nowego mostu na Wiśle.

Kolejowa obwodnica Nowego Dworu Mazowieckiego przez Legionowo i Wieliszew

Innym ciekawym, ale wdrożonym również dopiero po 2022r. rozwiązaniem jest budowa nowej linii kolejowej na liczącej przeszło 70 kilometrów trasie z Warszawy Wschodniej do miejscowości Kątne/Świercze w gminie Nasielsk. Pociągi jeżdżące tą trasą mogłyby rozwijać prędkość do 250 kilometrów na godzinę. Omijałyby one Nowy Dwór Mazowiecki i zatrzymywałyby się na stacjach znajdujących się w m. in. Choszczówce, Legionowie, czy w Wieliszewie. – Takie rozwiązanie wpłynęłoby na krótszy czas podróży pociągami dalekobieżnymi kursującymi m .in. do Trójmiasta, czy Olsztyna – przekonuje rzecznik prasowy spółki kolejowej. Zasadność, koszty i terminy realizacji tego ostatniego zadania również znajdą się we wspomnianym studium wykonalności.

 

Etykiety
,

Podziel się tą informacją ze znajomymi

Facebook
Google+

komentarze: 21

  1. Co by nie wymyslili i tak sie wszystko zblokuje z powodu zerwanej trakcji lub awarii systemu sterowania ruchem….ale,ale.. „za opoznienie bardzo przepraszamy”

  2. Doskonała okazja, żeby wycofać się z nietrafionej inwestycji pt. tunel na Roi i zrobić tunel tam gdzie być POWINIEN (poprzednią okazję UM przespał, a teraz ma okazję i kasę naprawić swoje błędy)

    • Tak, tunel być powinien w centrum, rejonie proponowanym przez prezydenta czyli Krasińskiego.

      • prezydent nie musi nic kombinowac i majtaczyć ;), jest doskonały projekt opracowany w ciagu ulicy 3-go Maja zgodny z wczesniejszym MPZP…..

  3. i na czas budowy pewnie puszczą ruch jednym torem, rozpirzą perony na Chosczówce i Płudach (bo mózgi nie zaplanowały tam dodatkowego toru), i będziemy pomstować na kolej przez 2 lata, ludzie przerzucą się na busy i samochody….

    • Dwa lata, to wersja super optymistyczna. Przez kilka lat zostaniemy znowu odcięci od pociągów bo przebudowa wiąże się także z wyburzeniem wiaduktu w Płudach o ile dobrze pamiętam
      Kolej jak zwykle nie wyciągnęła żadnych wniosków ze swoich porażek. Na linii Warszawa Poznań kompleksowo modernizowanej kilka lat temu popełniono te same błędy co przy modernizacji linii Warszawa Gdańsk gdzie pociągi lokalne ograniczały ruch pociągów pośpiesznych

      • a gdzie jest napisane ze dwa lata ma trwać budowa?…..spokojnie to dopiero „studium „…..ciekawe co z mostem nad kanałem Królewskim na Zeraniu bo to wąskie gardło na wylocie, pomijam resztę prac wyburzeniowych…..

        • A co z zaplanowaną już i obliczoną na kilka lat przebudową linii średnicowej z której to ruch ma przejąć Dworzec Gdański ????
          Na razie to wszystko jest nierealną mrzonką

    • Dwa dodatkowe tory łatwiej dla pociągów dalekobieżnych można by było dobudować tylko w obrębie stacji Warszawa Praga, gdzie jest odcinek dwutorowy z peronami wyspowymi. Odcinek Warszawa Choszczówka – Legionowo można by było rozbudować też do 4 torów, linię Legionowo – Tłuszcz na odcinku Legionowo – Legionowo Piaski do 2 (lub 3 kosztem rampy i sekcji zasilania elektroenergetycznego) i dalej realizować wariant 1 odbudowując linią Legionowo Piaski – Nasielsk z omijaniem niewielu zabudowań i ropociągu. Do 10 marca można prosić o to poprzez formularz https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl/formularz-kolej wpisując „ciąg nr 2, linia kolejowa nr 20”.

  4. Sami spacjaliści, że tu problem i tam problem, że znowu będzie przebudowa i problemy. Najlepiej nic nie robić i narzekać na to co jest.

    • może nie korzystasz z kolei, jednak perspektywa utrudnień zniechęca do korzystania z tej formy komunikacji (w tym momencie najlepszej żeby dostać się do metra lub dalej na Służewiec). Osobiście zły jestem na to, że jak robili coś kiedyś to nie zrobili od razu tylko co x lat poprawiają. Pamiętam remont tej trasy i utrudnienia jakie panowały. i tą nieudolność widać na wszystkich trasach, wieczne remonty do Łodzi, xx letni remont trasy na Dęblin…. a potem zaraz pewnie ktoś odkryje, że przyda sie jeszcze jeden tor i dalej znowu robimy remont.

    • Znowu będzie przebudowa, tak na linii którą kompleksowo zmodernizowano za potężne pieniądze dosłownie kilka lat temu, przebudowa która będzie wymagać wyburzenia wiaduktów które od podstaw wybudowano kilka lat temu
      Były na to fundusze i były możliwości aby wtedy pomyśleć i zostawić chociażby rezerwę pod przyszły tor. Ale po co???.
      Przypominam modernizację linii do Poznania którą to linię z powody błędów projektowych trzeba było poprawiać, przypominam ciągnącą się latami modernizację linii do Łodzi, ciągnącą się modernizację linii Rail Baltica
      Po kilku latach mieszkańców Legionowa i okolic ZNOWU mają czekać ciągnące się LATAMI potężne utrudnienia, jeżeli uważasz że jest to normalne to BRAWO

  5. Budowa 4 toru ma na celu wprowadzenie cyklicznego rozkładu jazdy tzn.np. co 10 min. dlatego władze Legionowa powinni zająć się na poważnie przejazdami bo w chwili obecnej mamy niewydolny tunel na przystanku i krajowy wiadukt na dk61 Trzeba zakasać rękawy i zrobić to co już zrobił Nowy Dwór Maz. bo będzie naprawdę niewesoło nawet jeśli przepchną równie niewydolny „tunelik na Roi”- i żeby wjechać do Legionowa najpierw trzeba będzie z niego wyjechać – super projekt.

  6. Mieszkancy w czynie społecznym zapraszam do łopat. Kierunek kopania określicie sami.

  7. Mała nieścisłości w artykule. Zgodnie z projektem w Legionowie nie zaplanowano stacji na nowej obwodnicy kolejowej biegnącej tunelem przez centrum szkolenia Policji. Więc pociągi kursu jace ta trasa pomijalyby również Legionowo i Nasielsk.
    Oczywiście przetarg zawiera też opcje rozbudowy linii w obecnym kształcie tylko z 4 torami Warszawa Wschodnia -Nowy Dwór Mazowiecki. Myślę że ten wariant ma większe szanse a władze Legionowa powinny o niego walczyć żeby pociągi dalekosiężne nie pomijaly Legionowa.

    • Jacek konkret. Lepiej aby Legionowo miało połączenia (w 2019 bezpośrednio do Koszalina przez Gdańsk to była dla mnie wielka wygoda bo nie musiałem jechać do Warszawy), ale jest problem przejazdów przez tory tu słabo a projekt zamknięcia istniejącego przejazdu Polna/Kwiatowa i rezygnacja z budowy przeprawy w centrum czego domagają się mieszkańcy to moim zdaniem ogromny błąd który pogłębia kryzys – w zamian tunel na Roi nie poprawi sytuacji tylko moim zdaniem pogorszy-widać nie możemy sobie poradzić z podziałem komunikacyjnym Legionowa (z jednej strony tory, z drugiej DK61) Najgorzej, że władze miasta nie dostrzegają problemu albo udają, że go nie ma.Powinno być zrobione studium gdzie,kiedy i jakie przejazdy będą wykonane, a nie prowizorka i zabawy deweloperskie- nie byłoby zbędnych dyskusji czy tu,czy tam, czy w ogóle. (sama realizacja to inna sprawa bo zależy od wielu czynników)

      • Na szczęście już niedługo zamkną zjazd z DK61 w Bukowiec przy Kebab Kingu więc Roje przestaną sobie jeździć przez Bukowiec więc tunel na Roi mam w d.

        • Niestety jak nie przy kebabie to przy następnym zjeździe a do wiaduktu jest ich dużo. Teraz pomyśl Agatko, że Roje których jest dużo mają wziąć na siebie wszystkich pozostałych użytkowników jedynego przejazdu czyli tuneliku na Roi i przestań się dziwić, że protestują przeciw tak beznadziejnej inwestycji. Poza tym skoro Jesteś taka elokwentna to podaj chociaż jeden racjonalny argument który przemawia za likwidacją przejazdu Polna/Kwiatowa

    • Co z tego, że w Legionowie zatrzymują się pociągi do Zakopanego i Bielsko-Białej, jak jadą okrężną trasą przez Częstochowę. Na odcinku Nowy Dwór – Pomiechówek linia kolejowa biegnie slalomem i są ograniczenia prędkości. Cześć pociągów pośpiesznych pewnie nadal zatrzymywałaby się w Legionowie i Nowym Dworze.

  8. Skoro Roje nie chcą tego syfu u nich nie rozumiem dlaczego chcą to na Polna/Kwiatowa. Przecież to dla nich głównie ta przeprawa. Inni będą głównie korzystać z udrożnionej DK61 bo za dwa lata przebudowa krajówki się zakończy. Z resztą do tego czasu budowa wiaduktu dla Roi nawet się nie rozpocznie bo Bukowiec skutecznie spowoduje ugrzęźnięcie tej inwestycji w sądach.

    • p.Agato dlatego bo tam już JEST PRZEJAZD – i dziennie setki jak nie tysiące aut z niego korzysta. Ponawiam pytanie dlaczego zlikwidować przejazd który spełnia swoją funkcję (wystarczy udrożnić górą lub dołem). Na Roi tunel nie jest potrzebny ani mieszkańcom Roi ani nikomu, natomiast jest potrzebny tu gdzie jest i w Centrum.

Dodaj komentarz