Powiat. Rozbudowa linii kolejowej do Nasielska. Szczegóły tras kolejowych – nowy tunel w Legionowie i aż 5 wiaduktów kolejowych w gminie Wieliszew!

pendolino trasy

Trasy szybkiej kolei do Nasielska, fot. Paweł Kownacki, wójt gminy Wieliszew Facebook

Budowa szybkiej kolei do Nasielska przez miasto Legionowo i gminę Wieliszew będzie się łączyła z powstaniem na tych terenach aż 6 nowych bezkolizyjnych przepraw przez nowe tory kolejowe. Wstępnie mówi się o jednym tunelu i o pięciu wiaduktach. Najwięcej tego rodzaju przepraw ma się pojawić na tej trasie w wariancie czwartym tj. tym przebiegającym pod Centrum Szkolenia Policji (CSP) i Ośrodkiem Aerologii Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW) w Legionowie.

Przybliżmy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. (PKP PLK S. A.) wybrała dwa z łącznie siedmiu wariantów przebiegu korytarza nowo projektowanej linii kolejowej w ramach zadania pt. Zwiększenie przepustowości na odcinku Warszawa Wschodnia –Nasielsk (Kątne/Świercze). Zgodnie z ich wolą, dla wariantów czwartego i szóstego przebiegających przez tereny powiatu legionowskiego opracowane zostaną szczegółowe analizy techniczne. Obecnie inwestorzy konsultują przebiegi tych dwóch tras z samorządowcami z regionów dotkniętych tym przedsięwzięciem. Spotkanie tego typu w ostatnim czasie odbył Paweł Kownacki, wójt gminy Wieliszew. Informowaliśmy o tym w tej wiadomości.

 

Wieliszewski włodarz, kilka dni po owym spotkaniu przygotował prezentację przybliżającą mieszkańcom dokładne przebiegi tych dwóch tras. Podzielił się nią następnie z internautami w mediach społecznościowych.

Tunel pod CSP i IMiGW na Piaskach w Legionowie

Wariant czwarty to linia kolejowa przebiegająca od stacji Warszawa Praga wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 9, następnie przy wejściu do Legionowa odgałęziająca się w kierunku wschodnim i przechodząca tunelem pod CSP i Ośrodkiem Aerologii IMiGW. Wylot z tego tunelu ma zostać zlokalizowany w okolicach ulic Kościelnej i Fabrycznej w Łajskach, następnie linia kolejowa ma przeciąć działki mieszkańców tej miejscowości i znajdujący się nieopodal nich ogromny parking Altmana. Potem pociągi mają pojechać wiaduktem kolejowym planowanym nad ulicą Władysława Sikorskiego, dalej jechać wzdłuż, ale równolegle do ulicy Kolejowej, następnie mają przeciąć ulicę Suwalną, gdzie w okolicach hurtowni spożywczej Eurocash Cash&Carry planowany jest kolejny wiadukt kolejowy. Dalszy przebieg tej trasy w tym wariancie prowadzi do lasu rosnącego na granicy Łajsk i Kałuszyna, potem pociągi mają wyjeżdżać w okolicach ulicy Lipowej w Kałuszynie, nieopodal istniejącej tam i mającej powstać w przyszłości jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej.

 

 

W tym miejscu kolejarze planują budowę kolejnego wiaduktu nad torami. Następnie linia kolejowa wiedzie przez zabudowania mieszkaniowe znajdujące się w miejscowości Skrzeszew i w rejonie betoniarni przecina się z ulicą Nowodworską, gdzie znów ma powstać kolejny już wiadukt kolejowy. W dalszym śladzie pociągi mają jechać w okolicach ulicy Bagiennej w Olszewnicy Nowej. Co ważne, w tym miejscu nie zaplanowano żadnego bezkolizyjnego skrzyżowania z nową linią kolejową, skutkiem czego wskazana powyżej ulica ma się stać ślepą. Następnie, linia kolejowa do Nasielska ma prowadzić przez tereny łąk rosnących w miejscowościach takich jak Kępa Kikolska i Sikory, przecinając tym samym znajdujące się w tych okolicach Jezioro Olszewskie. Swój bieg, jeśli chodzi o tereny gminy Wieliszew pociągi mają kończyć w miejscowości Kikoły, położonej już w gminie Pomiechówek.

 

Prezentacja przebiegu linii kolejowej do Nasielska w wariancie czwartym, fot. Paweł Kownacki, wójt gminy Wieliszew Facebook

Rozbudowa torowiska w Legionowie i szybka kolej przez wieliszewski Krubin

Wariant szósty to szlak kolejowy przebiegający od stacji Warszawa Praga wzdłuż śladu linii kolejowej nr 9, biegnący następnie przez Legionowo w kierunku Chotomowa, gdzie wyłącza się tworząc nową linię kolejową o przebiegu zbliżonym do korytarza 3, tj. po zachodniej stronie Krubina, Miękoszynka, włączając się w Studziankach Nowych w stary ślad. Wariant ten omija tereny jednostki wojskowej w Krubinie oraz cmentarz parafialny. Jeśli chodzi o tereny należące do gminy Wieliszew, trasa ta ma swój początek w rejonie już istniejącej i częściowo zamieszkałej zabudowy deweloperskiej w okolicach ulic Sielskiej i Polnej w Olszewnicy Starej, następnie biegnie przez tereny zabudowy jednorodzinnej położone w rejonie ulic Szafirowej, Polnej, Mroza i Kałęckiego w Krubinie. Dalszy jej ślad krzyżuje ją z ulicą Nowodworską w Krubinie, gdzie planowana jest budowa wiaduktu kolejowego. Potem pociągi mają przejeżdżać w okolicach huty szkła znajdującej się w powyższej miejscowości, a następnie przecinać ulicę Witosa, która w wyniku realizacji tego przedsięwzięcia ma się stać kolejną ślepą ulicą. Następnie, linia kolejowa do Nasielska ma prowadzić przez tereny łąk rosnących w Krubinie, Górze i w Janówku Pierwszym, na których zaobserwowano obecność m. in. chronionych w Polsce bielików. Swój bieg, jeśli chodzi o teren gminy Wieliszew ma natomiast zakończyć w miejscowości Czarnowo, położonej już w sąsiedniej gminie Pomiechówek.

Prezentacja przebiegu linii kolejowej do Nasielska w wariancie szóstym, fot. Paweł Kownacki, wójt gminy Wieliszew Facebook

Dokładne przebiegi tras tych szybkich pociągów do Nasielska w wariancie czwartym i szóstym mamy poznać już pod koniec lutego 2023 r. To wtedy właśnie, inwestorzy mają uruchomić stronę internetową, na której zaprezentowane zostaną na szczegółowych mapach rozwiązania drogowo-kolejowe tych przedsięwzięć.

 

Śladem wiaduktów… nad Pendolino.

Opublikowany przez Pawel Kownacki Wtorek, 31 stycznia 2023

Do sprawy będziemy wracać.